Välkommen till årets första nätverksträff Göteborg 7 april, 2006

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

inUse AB Vi gör IT enkelt: Effektstyrning® & Användbarhet
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
Tillgänglighet till webben – en del i den nationella handlingsplanen 29 oktober 2002 Sören Hansson Tillgänglighetscentret vid Handikappombudsmannen.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Nyttorealisering på 10 min
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Skane.se Förnyelse inom varumärkesprojektet 2012.
Utvärdering av projekt
Att söka och förvalta kunskap
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
En reviderad läroplan för förskolan
Att bygga en fungerande webbplats
Lokalgrupper och temagruppers organisering
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Att få rätt saker att hända
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Välkomna till en dag om eArkiv
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Utvärdering av processmognad
Öppen diskussion angående stöd för PDL Av: Thomas Engdahl.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
”Vi måste göra om intranätet
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Utvecklingsprocessen Webbutveckling. Utvecklingsprocessen Bli inte rädd för alla begrepp och alla verktyg man verkar behöva kunna. Du måste inte använda.
NEA Seminarium 7 december 2004
Välkommen till årets andra nätverksträff Sundsvall 30 maj, 2006 Funda Denizhan och Magnus Burell Verva, Nätverket 24-timmarswebben.
Regeringens mål Alla tjänster som kan tillhandahållas elektroniskt skall tillhandahållas elektroniskt E-tjänster får inte utestänga enskilda och företag.
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Örebro 2.0? Vad innebär 2.0 för offentlig sektor? Medborgar-/användarfokus E-tjänster Internt även effektiviseringar och besparingar Interaktion.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Införa välfärdsteknologi Åsa Ericson. 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Kunskapen om och användandet av tjänster via teknik som kan bidra till ökad trygghet,
Strategisk dialog kring tillgänglighet och användbarhet i it
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Framtidskartläggning
Sundsvalls kommuns Servicecenter HR, IT, Ekonomi Jonas Borg, koncernstaben, Sundsvalls kommun
Avvikelsehantering En säker verksamhet = en säker arbetsmiljö!
Hur mår Sveriges intranät?
Omställningen av hälso- och sjukvården
Om publiceringssystem, lektion ett
Åtgärdswebb Miljömål Nobelmötet 6 december 2018.
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Mina sidor – inloggade tjänster
Presentationens avskrift:

Välkommen till årets första nätverksträff Göteborg 7 april, 2006 Funda Denizhan, Användbarhetsarkitekt Verva, Verket för förvaltningsutveckling

Agenda 09.30-10.15 Kraven på offentlig sektor och exempel från verkligheten 10.15-11.15 Mål och krav för ett webbprojekt 11.30-12.55 Lunch 13.00-14.00 Forts Mål och krav…-> Webben som en del av verksamheten 14.15-14.35 fika 14.35-15.30 Fallstudie – att styra mot nytta och effekt, exempel från Guldlänken 15.30-16.30 Fria timmen

Vi som är här idag Nevenka Silfverhielm, inUse Jan Kjellberg, NetRelations Roger Johansson, NetRelations Karolina Krystek, Verva Magnus Burell, Verva Manijeh Hajizadeh, Verva

Framtiden är inte längre vad den har varit! UTMANINGAR Framtiden är inte längre vad den har varit!

Stora pensionsavgångar & en åldrande befolkning

Befolkningsminskning i glesbygden

Fortsatt knappa resurser

IT en del av vardagen

Framtiden är inte längre vad den har varit! Demografiska förändringar Högre krav på bättre service till lägre kostnader IT en del av vardagen   Vi måste göra mer för mindre!

Samma service till alla… …oavsett kanal Digital En sammanhållen förvaltning

Lagar och förordningar Regeringens proposition 2004/05:175 ”IT ska vara tillgängligt för alla. För att lyckas med det är både infrastruktur och möjligheten att använda sig av tekniken viktiga faktorer”. … öka möjligheterna för människor att ha tillgång till interaktiva offentliga e-tjänster… möjligheten att följa ärenden i handläggningsprocessen och vid behov ha kontakt med handläggaren. EU i2010 IT ska komma alla medborgare till nytta genom att förbättra de offentliga tjänsterna och göra dem mer kostnadseffektiva och tillgängliga samt att förbättra livskvaliteten. EU:s medlemsländer har enats om att offentliga webbplatser ska följa riktlinjerna för tillgänglighet (WCAG, Web Content Accessibility Guidelines) Förordning 2001:526 anger att statliga myndigheter ska verka för att deras verksamhet, lokaler och information är tillgängliga för funktionshindrade.

Tillgänglighet är inte samma sak som handikappanpassning Funktionshindrade är en viktig målgrupp… …men det handlar om att nå alla - - oavsett funktionshinder eller utrustning.

Hur ska webbplatsen utformas? Öppna standarder (W3C) för att undvika barriärer Tillgänglighet Användbarhet Informationsstruktur Språkbruk

Otydliga krav leder till problem Stor risk att medborgare blir utestängda Nyttan för organisationen blir mindre Man får inte det man har beställt Oförutsedda kostnader tillkommer

Hinder för användning CSN, www.csn.se Livsmedelsverket, www.slv.se H&M, www.hm.com Kristianstads kommun, www.kristianstad.se Språk och innehåll: Stockholm stad och AMS

Som de flesta ser den

Utan bilder blir det svårare

I en mobiltelefon:

Hur låter det då? HTML content. Typografisk luft, image. Typografisk luft, image. Webbplatsens hörn, image. Webbplatsens hörn, image. Typografisk luft, image. Typografisk luft, image. Typografisk luft, image. Typografisk luft, image. Typografisk, image. Typografisk luft, image. Typografisk luft, image. CSN.se startsida, link. Studerande, link. Typografisk luft, image. Återbetalare, link. Typografisk luft, image. Utländsk medborgare, link. Typografisk luft, image. Vidareinformatör, link. Typografisk luft, image. Kontakta oss, link. Typografisk luft, image. Om CSN, link. Typografisk luft, image. Sök, link. Typografisk luft, image.

Livsmedelsverket: normalstorlek

Livsmedelsverket: större text

H&M: ”Fel” webbläsare

Kristianstads kommun

Kristianstads kommun: utan CSS

Språk och innehåll Stockholm stad AMS  

Agenda Kraven på offentlig sektor och exempel från verkligheten (block1) Vad är rimliga mål och krav för ett webbprojekt Webben som en del av verksamheten Fallstudie – att styra mot nytta och effekt, exempel från Guldlänken Fria timmen

Mål och krav för ett webbprojekt Framgångsfaktorer Tydliga krav Valet av “rätt” leverantör Publiceringsverktyg Webben som en del av verksamheten Vilka effekter vill vi uppnå? Sätt upp mål för webbplatsen

Framgångsfaktorer för ett webbprojekt Tydliga krav Teknisk tillgänglighet Användningsperspektivet – krav på processen Valet av “rätt” leverantör Publiceringsverktyg Webben som en del av verksamheten

Exempel på kravformulering referens till Vägledningen 24-timmarswebben Leveransen skall uppfylla rekommendationerna i Vägledningen 24- timmarswebben 2.0, kapitel 3 "Samverkan och standardisering" samt kapitel 4 "Utformning och konstruering av webbplatsen". Detta gäller för all information och all kod som är avsedd för webbläsare, oavsett om informationen görs tillgänglig på organisationens offentliga webbplats, organisationens intranät, eller annan av organisationen tillhandahållet webbgränssnitt.

Teknisk tillgänglighet Mallar och tekniskt utförande 1(3) Webbplatsen ska kodas och byggas enligt standard. Se 3.1.1. 3.1.2, 3.1.3. Beskriv vilken av standarderna i Bilaga 4 (Vägledningen 24-timmarswebben 2.0) som ni förespråkar och varför. Stilmallar, script och utskrift Stilmallar ska användas för att styra presentation och layout (4.2.2) Webbplatsen ska kunna användas även om stilmallarna inte kan tolkas (4.2.3) Relativa mått ska användas(4.2.5) Vid användning av script se till att sidorna fungerar även utan script (4.2.6) Webbplatsen ska ha en speciell 404-sida (4.2.9)

Teknisk tillgänglighet Mallar och tekniskt utförande 2(3) Stilmallar, script och utskrift (forts) Webbplatsen ska gå att använda oberoende av inmatningsenhet (4.2.10) Utnyttja webbläsarnas inbyggda funktioner för att hantera utskrift. (4.2.16) Webbplatsens eller webbsidans huvudsakliga språk ska anges (5.1.8) Ange datum enligt standard 2005-05-05 (5.1.10) Beskriv hur verktyget ger stöd för att lägga till alternativ text till bilder (5.1.11)

Teknisk tillgänglighet Mallar och tekniskt utförande 3(3) Tabeller och formulär Beskriv hur redaktörsgränssnittet ger stöd för att utforma tabeller och formulär i enlighet med riktlinjerna i Vägledningen 24-timmarswebben. Tabeller: 4.3, 4.3.1-4.3.4, Formulär: 4.4, 4.4.1-4.4.5 Validering Mallar för såväl funktioner och tjänster som stilmallar ska valideras i enlighet med vald standard. Mallar som inte validerar kommer inte att godkännas för leverans. Valideringsprotokoll för samliga mallar ska bifogas vid leverans. (Vägledningen 24-timmarswebben 4.8.1) W3C:s uppmärkningsspråksvalidering: http://validator.w3.org W3C:s stilmallsvalidering (css-validering): http://jigsaw.w3.org/css-validator/

Krav på processen - användningsperspektivet Affärsmål: Varför? Beslut drivs av affärsmål Vad? Hur? Studier av användning Prototyp- utveckling Analys och prioriteringar Insamling av verksamhetskrav Utvärdering Krav Krav Personas Övergripande krav (Scenarios) Konceptuell design Utvärderad prototyp Detaljerad kravspecifikation Tekniska möjligheter & begränsningar

Ställ krav på processen - användningsperspektivet Process och metodkrav 1(2) Vi förutsätter att leverantören driver en iterativ systemutvecklingsprocess. Beskriv hur ni avser att driva projektet. Målgrupps- och behovsanalyser Beskriv hur ni kommer att arbeta med målgruppsanalyser och kravinsamling. Ange referenser för tidigare genomförda målgruppsanalyser. (Vägledningen 24-timmarswebben 1.1.1, 1.1.3, 1.1.4, 1.1.6)

Vem är användaren? Ta reda på vilka användarna är Vilka ska prioriteras? Vad har de för behov? Vad vill man förmedla? Personas

Ställ krav på processen - användningsperspektivet Process och metodkrav 2(2) Interaktionsdesign och prototyputveckling Projektet ska löpande leverera skisser och specifikationer som beskriver användargränssnitt och funktioner. Ange referenser för tidigare genomfört prototyparbete. (Vägledningen 24-timmarswebben 1.1.7, 1.1.8) Användningstester Funktioner och skisser som tas fram ska användningstestas löpande under projektet. Beskriv hur ni vill planera och genomföra användningstester samt hur ni avser att använda och återrapportera resultatet från användningstesterna. Ange referenser för tidigare genomförda användningstester. (Vägledningen 24-timmarswebben 1.1.8, 6.1.1, 6.1.4). Exempel från

Ny version av sverige.se Utgångspunkter ny version Användningstester Synpunkter under året Verksamhetsmål Besöksstatistik

Från skiss till ny webbplats Pappersskisser PROTOTYPER

Papper, penna, skrivare och sax Struktur Koncept (Navigering)

Rita och flytta i Powerpoint Andra ingångar Sverige och EU Lag och rätt Så fungerar offentlig sektor Nyckelord sök Situationer i livet Fjalkjflfkldsafkljsdkfjf. Kajfaklfkalsfjlkasflkja. Bla fla mompa fomf ah fjakjf jaflkj. Söka och byta arbete Gå i Pension E-tjänster Med e-tjänster kan du få en service enkelt och bekvämt. Följa ärenden och räkna ut Räkna ut och jämföra Kontaktuppgifter Här hittar telefonnummer, adresser… Myndigheter, bolag, organisationer Län, landsting, regioner Sveriges kommuner Utdrag av adresslistor Sverige.se

Från skiss till ny webbplats Användbarhetskonsult KOMMUNIKATION MED Pappersskisser PowerPoint PROTOTYPER Styrgrupp KOMMUNIKATION MED Redaktion (innehåll)

Kopiera, klistra in, länka ihop

Från skiss till ny webbplats Användbarhetskonsult KOMMUNIKATION MED Photoshop Grafisk designer Programmerare HTML Testmiljö Pappersskisser PowerPoint PROTOTYPER Styrgrupp KOMMUNIKATION MED Redaktion (innehåll) Användare Referensgrupp (myndigheter)

Körbara leveranser i testmiljö Dela upp leveranserna, viktigaste först Sidmallar enligt prototyperna Varje delleverans gick att testa Funktionalitet i sidmallar Mata in riktigt innehåll Layout Satt tillsammans med programmerarna Upptäckte brister tidigt Ändra i gamla och skapa nya prototyper

Sverige.se - mars 2006 Testa olika idéer och förslag Enklare att ge och få reaktioner på något man kan se Billigare att ändra tidigt Förädla och arbeta iterativt

Traditionell utveckling Användarcentrerad utveckling Traditionell utveckling What you can do Idéfas Specning Design Utveckling Införande Med en interaktionsdesign och prototyputveckling blir underlaget för beställare och programmerare mer korrekt projektet sparar en hel del arbete, tid och pengar i utvecklingsfasen

Framgångsfaktorer för ett webbprojekt Tydliga krav Teknisk tillgänglighet Användningsperspektivet – krav på processen Valet av “rätt” leverantör Publiceringsverktyg Webben som en del av verksamheten

Hur väljer man rätt leverantör? Tydliga krav och upphandlingsunderlag -> bättre möjlighet till bedömning Använd utslagsfrågor Ta in arbetsprover och referenser Beskriv… istället för ja/nej-frågor

Framgångsfaktorer för ett webbprojekt Tydliga krav Teknisk tillgänglighet Användningsperspektivet – krav på processen Valet av “rätt” leverantör Publiceringsverktyg Webben som en del av verksamheten

Publiceringsverktyg Analysera behov först och välj publiceringsverktyg senare Man köper ett verktyg, inte en webbplats Den som implementerar måste ha rätt kompetens Ju mindre kunskaper som krävs för att skapa webbplatsen, desto större risk att resultatet inte blir bra Inget verktyg på marknaden i dag följer Vervas riktlinjer fullt ut

Vervas granskning av publiceringsverkyg EPiserver Plone Polopoly SiteCore SiteVision Exempelmallar Skapa sidor (Vägledningen 24-timmarswebben) Stöd för redaktören Testkit finns för att göra testerna själv Mer info på www.verva.se/publiceringsverktyg

Agenda Kraven på offentlig sektor och exempel från verkligheten (block1) Vad är rimliga mål och krav för ett webbprojekt Webben som en del av verksamheten Fallstudie – att styra mot nytta och effekt, exempel från Guldlänken Fria timmen

Hur är statusen internt?

Webben som en del av verksamheten

Omvärlden och status Källa: Gartner Group

Nytta för verksamheten

När använder man webben som kanal? Källa: Statskontoret, Förstudie om kanalstrategier 2005:17

Planera stort genomför i faser

Rätt resurser och rätt kompetens för att lyckas

Roller för effektstyrning NY! Effektledare En linjeansvarig som har till uppgift att se till att den förväntade nyttan uppstår när produkten är driftssatt. NY! Produktledare Har till uppgift att säkerställa att den design som görs av produkten troliggör att förväntade effekter kommer att uppstå. Projektledare Beställare

Parallella delprojekt – effektiviserar projektet Kund/uppdragsgivares behov Utveckling Innehåll Infrastruktur Delp rojekt A rojekt B Lösning rojekt C

Rätt resurser och rätt kompetens för att lyckas Funktionsgrupp

Skapa en process för gemensam förvaltning

Bemanning av delprojekt i förvaltningsfasen Syfte: Besökaren ska beredas en möjlighet att söka efter tomter, samt registrera sig i tomtkön, för att erhålla löpande information elektroniskt och kunna se sin plats i kön. Användbarhet /tillgänglighet Formgivning Programmering Innehåll Vem: NN från X Vem: NN från X Vem: NN från X Vem: NN från X Hur mycket: XX timmar Hur mycket: XX timmar Hur mycket: XX timmar Hur mycket: XX timmar Behov Lösning Verksamhetskunnande Infrastruktur Vem: NN från X Vem: NN från X Hur mycket: XX timmar Hur mycket: XX timmar Möjliga system: XX från NN och YY från MM

Agenda Kraven på offentlig sektor och exempel från verkligheten Vad är rimliga mål och krav för ett webbprojekt Webben som en del av verksamheten Fallstudie – att styra mot nytta och effekt, exempel från Guldlänken Fria timmen

Två naturlagar och ett vägskäl Nyttan uppstår i användning. Det finns god och dålig design. Om du inte vet vart du ska så spelar det ingen roll vilken väg du väljer. Hur vet jag att jag bygger rätt lösning under projektets gång?

Utgångsläge för ett projekt IT-projekt bedrivs för att man vill åstadkomma en förbättring i en verksamhet. IT är ett medel för att åstadkomma dessa effekter. God design innebär att presentation, beteende och information passar användarnas behov och miljö. För att kunna skapa god design måste vi ha denna kunskap.

Arbetssätt Beskriv de förväntade effekterna av IT-investeringen Fånga målgruppernas behov (Know thy user!) Skapa (bra) lösningsförslag Testa i användning Styr mot effekt Mät effekterna!

Effektkarta - ”from business to buttons”

Användningsområden För att beskriva en idé - i samband med investeringsbeslutet och som vision För att göra interaktionsdesign För att styra projektet

Effektkarta med Guldlänken Ville göra om webbplatsen Många intressenter som vill påverka Problemområden: Oklara målgrupper Få anmälningar Förmedlar inte rätt budskap Osäkra hur man ville gå till väga

Visa guldlänken innan den gjordes om…

Effektkarta för Guldlänken För att se och göra en fullständig effektkarta behövs programmet Mindmanager. En prov-version av programmet kan laddas ner gratis från: http://www.intcom.se/swedish/mindmanager/mindmanager-overview.php

Tjänsteansvarig Ska vilja vinna Ska anmäla sig Att göra Guldlänken till den viktigaste utmärkelsen för e-tjänster i offentlig sektor för medborgare och företag. Tjänsteansvarig Ska vilja vinna Ska anmäla sig Förstå att man är målgruppen Visa vad som krävs för att vinna Attraktivt pris ”Guldpaketet” Använda ett språkbruk som fokuserar på prestation och placering Enkelt att anmäla sig ”Registrera nu”-banner Inte för svåra frågor Tack för anmälan – bok Vägledning... Tydliga kriterier

Visa guldlänken som den ser ut nu…

Vilka verktyg kan jag använda? Beskriv de förväntade effekterna av IT-investeringen Effektkarta Fånga målgruppernas behov (Know thy user!) Målgruppsanalys, fältstudier Skapa (bra) lösningsförslag 24-timmars råden, utgå från effektkartan, jobba med prototyper Testa designen Användningstest, stäm av mot effekterna Styr mot önskad verksamhetseffekt Utse en effektägare, mät effekterna!

Summering ”FÖRHÅLLNINGSSÄTT” Nyttan uppstår i användning – se webben som en del av verksamheten! ”God design” skapar avsedd nytta Vägskäl: Projekt skall aktivt styras mot förväntade effekter AKTIVITETER Ställ tydliga krav: teknisk tillgänglighet och krav på processen Styr mot effekt och kontrollera ”leveransen” Effektkartan ger en unik överblick över sambanden ”from business to buttons” Prototyper och användningstester säkerställer att vi får avsedd effekt i verksamheten och ut mot medborgaren Jobba med innehållet och kommunikationen integrerat med verksamheten Planera för innehållsproduktion, koppla målgrupperna tlll innehållet. Till vem riktar sig texterna och var på webbplatsen ska de finnas.

Erfarenhetsutbyte och fria timmen www.verva.se/natverk/24h Nästa nätverksträff 30 maj i Sundsvall En fri timme - fyra stationer 1. Effektstyrning – webben som en del av verksamheten, Nevenka och Janne 2. Tillgänglighet, standarder, publiceringsverktyg och tekniska frågor, Roger 3. Användbarhet, prototyparbete, kraven på offentlig sektor, Funda och Magnus 4. Språk och innehåll på webbplatsen, Karolina

Kontaktuppgifter 24-timmarswebben@verva.se Nevenka.silverhielm@inuse.se, 0708-45 70 78 Roger.johansson@netrelations.se, 0704 - 56 34 46 Jan.kjellberg@netrelations.se, 0733-12 63 05