Välkommen till årets första nätverksträff Göteborg 7 april, 2006 Funda Denizhan, Användbarhetsarkitekt Verva, Verket för förvaltningsutveckling
Agenda 09.30-10.15 Kraven på offentlig sektor och exempel från verkligheten 10.15-11.15 Mål och krav för ett webbprojekt 11.30-12.55 Lunch 13.00-14.00 Forts Mål och krav…-> Webben som en del av verksamheten 14.15-14.35 fika 14.35-15.30 Fallstudie – att styra mot nytta och effekt, exempel från Guldlänken 15.30-16.30 Fria timmen
Vi som är här idag Nevenka Silfverhielm, inUse Jan Kjellberg, NetRelations Roger Johansson, NetRelations Karolina Krystek, Verva Magnus Burell, Verva Manijeh Hajizadeh, Verva
Framtiden är inte längre vad den har varit! UTMANINGAR Framtiden är inte längre vad den har varit!
Stora pensionsavgångar & en åldrande befolkning
Befolkningsminskning i glesbygden
Fortsatt knappa resurser
IT en del av vardagen
Framtiden är inte längre vad den har varit! Demografiska förändringar Högre krav på bättre service till lägre kostnader IT en del av vardagen Vi måste göra mer för mindre!
Samma service till alla… …oavsett kanal Digital En sammanhållen förvaltning
Lagar och förordningar Regeringens proposition 2004/05:175 ”IT ska vara tillgängligt för alla. För att lyckas med det är både infrastruktur och möjligheten att använda sig av tekniken viktiga faktorer”. … öka möjligheterna för människor att ha tillgång till interaktiva offentliga e-tjänster… möjligheten att följa ärenden i handläggningsprocessen och vid behov ha kontakt med handläggaren. EU i2010 IT ska komma alla medborgare till nytta genom att förbättra de offentliga tjänsterna och göra dem mer kostnadseffektiva och tillgängliga samt att förbättra livskvaliteten. EU:s medlemsländer har enats om att offentliga webbplatser ska följa riktlinjerna för tillgänglighet (WCAG, Web Content Accessibility Guidelines) Förordning 2001:526 anger att statliga myndigheter ska verka för att deras verksamhet, lokaler och information är tillgängliga för funktionshindrade.
Tillgänglighet är inte samma sak som handikappanpassning Funktionshindrade är en viktig målgrupp… …men det handlar om att nå alla - - oavsett funktionshinder eller utrustning.
Hur ska webbplatsen utformas? Öppna standarder (W3C) för att undvika barriärer Tillgänglighet Användbarhet Informationsstruktur Språkbruk
Otydliga krav leder till problem Stor risk att medborgare blir utestängda Nyttan för organisationen blir mindre Man får inte det man har beställt Oförutsedda kostnader tillkommer
Hinder för användning CSN, www.csn.se Livsmedelsverket, www.slv.se H&M, www.hm.com Kristianstads kommun, www.kristianstad.se Språk och innehåll: Stockholm stad och AMS
Som de flesta ser den
Utan bilder blir det svårare
I en mobiltelefon:
Hur låter det då? HTML content. Typografisk luft, image. Typografisk luft, image. Webbplatsens hörn, image. Webbplatsens hörn, image. Typografisk luft, image. Typografisk luft, image. Typografisk luft, image. Typografisk luft, image. Typografisk, image. Typografisk luft, image. Typografisk luft, image. CSN.se startsida, link. Studerande, link. Typografisk luft, image. Återbetalare, link. Typografisk luft, image. Utländsk medborgare, link. Typografisk luft, image. Vidareinformatör, link. Typografisk luft, image. Kontakta oss, link. Typografisk luft, image. Om CSN, link. Typografisk luft, image. Sök, link. Typografisk luft, image.
Livsmedelsverket: normalstorlek
Livsmedelsverket: större text
H&M: ”Fel” webbläsare
Kristianstads kommun
Kristianstads kommun: utan CSS
Språk och innehåll Stockholm stad AMS
Agenda Kraven på offentlig sektor och exempel från verkligheten (block1) Vad är rimliga mål och krav för ett webbprojekt Webben som en del av verksamheten Fallstudie – att styra mot nytta och effekt, exempel från Guldlänken Fria timmen
Mål och krav för ett webbprojekt Framgångsfaktorer Tydliga krav Valet av “rätt” leverantör Publiceringsverktyg Webben som en del av verksamheten Vilka effekter vill vi uppnå? Sätt upp mål för webbplatsen
Framgångsfaktorer för ett webbprojekt Tydliga krav Teknisk tillgänglighet Användningsperspektivet – krav på processen Valet av “rätt” leverantör Publiceringsverktyg Webben som en del av verksamheten
Exempel på kravformulering referens till Vägledningen 24-timmarswebben Leveransen skall uppfylla rekommendationerna i Vägledningen 24- timmarswebben 2.0, kapitel 3 "Samverkan och standardisering" samt kapitel 4 "Utformning och konstruering av webbplatsen". Detta gäller för all information och all kod som är avsedd för webbläsare, oavsett om informationen görs tillgänglig på organisationens offentliga webbplats, organisationens intranät, eller annan av organisationen tillhandahållet webbgränssnitt.
Teknisk tillgänglighet Mallar och tekniskt utförande 1(3) Webbplatsen ska kodas och byggas enligt standard. Se 3.1.1. 3.1.2, 3.1.3. Beskriv vilken av standarderna i Bilaga 4 (Vägledningen 24-timmarswebben 2.0) som ni förespråkar och varför. Stilmallar, script och utskrift Stilmallar ska användas för att styra presentation och layout (4.2.2) Webbplatsen ska kunna användas även om stilmallarna inte kan tolkas (4.2.3) Relativa mått ska användas(4.2.5) Vid användning av script se till att sidorna fungerar även utan script (4.2.6) Webbplatsen ska ha en speciell 404-sida (4.2.9)
Teknisk tillgänglighet Mallar och tekniskt utförande 2(3) Stilmallar, script och utskrift (forts) Webbplatsen ska gå att använda oberoende av inmatningsenhet (4.2.10) Utnyttja webbläsarnas inbyggda funktioner för att hantera utskrift. (4.2.16) Webbplatsens eller webbsidans huvudsakliga språk ska anges (5.1.8) Ange datum enligt standard 2005-05-05 (5.1.10) Beskriv hur verktyget ger stöd för att lägga till alternativ text till bilder (5.1.11)
Teknisk tillgänglighet Mallar och tekniskt utförande 3(3) Tabeller och formulär Beskriv hur redaktörsgränssnittet ger stöd för att utforma tabeller och formulär i enlighet med riktlinjerna i Vägledningen 24-timmarswebben. Tabeller: 4.3, 4.3.1-4.3.4, Formulär: 4.4, 4.4.1-4.4.5 Validering Mallar för såväl funktioner och tjänster som stilmallar ska valideras i enlighet med vald standard. Mallar som inte validerar kommer inte att godkännas för leverans. Valideringsprotokoll för samliga mallar ska bifogas vid leverans. (Vägledningen 24-timmarswebben 4.8.1) W3C:s uppmärkningsspråksvalidering: http://validator.w3.org W3C:s stilmallsvalidering (css-validering): http://jigsaw.w3.org/css-validator/
Krav på processen - användningsperspektivet Affärsmål: Varför? Beslut drivs av affärsmål Vad? Hur? Studier av användning Prototyp- utveckling Analys och prioriteringar Insamling av verksamhetskrav Utvärdering Krav Krav Personas Övergripande krav (Scenarios) Konceptuell design Utvärderad prototyp Detaljerad kravspecifikation Tekniska möjligheter & begränsningar
Ställ krav på processen - användningsperspektivet Process och metodkrav 1(2) Vi förutsätter att leverantören driver en iterativ systemutvecklingsprocess. Beskriv hur ni avser att driva projektet. Målgrupps- och behovsanalyser Beskriv hur ni kommer att arbeta med målgruppsanalyser och kravinsamling. Ange referenser för tidigare genomförda målgruppsanalyser. (Vägledningen 24-timmarswebben 1.1.1, 1.1.3, 1.1.4, 1.1.6)
Vem är användaren? Ta reda på vilka användarna är Vilka ska prioriteras? Vad har de för behov? Vad vill man förmedla? Personas
Ställ krav på processen - användningsperspektivet Process och metodkrav 2(2) Interaktionsdesign och prototyputveckling Projektet ska löpande leverera skisser och specifikationer som beskriver användargränssnitt och funktioner. Ange referenser för tidigare genomfört prototyparbete. (Vägledningen 24-timmarswebben 1.1.7, 1.1.8) Användningstester Funktioner och skisser som tas fram ska användningstestas löpande under projektet. Beskriv hur ni vill planera och genomföra användningstester samt hur ni avser att använda och återrapportera resultatet från användningstesterna. Ange referenser för tidigare genomförda användningstester. (Vägledningen 24-timmarswebben 1.1.8, 6.1.1, 6.1.4). Exempel från
Ny version av sverige.se Utgångspunkter ny version Användningstester Synpunkter under året Verksamhetsmål Besöksstatistik
Från skiss till ny webbplats Pappersskisser PROTOTYPER
Papper, penna, skrivare och sax Struktur Koncept (Navigering)
Rita och flytta i Powerpoint Andra ingångar Sverige och EU Lag och rätt Så fungerar offentlig sektor Nyckelord sök Situationer i livet Fjalkjflfkldsafkljsdkfjf. Kajfaklfkalsfjlkasflkja. Bla fla mompa fomf ah fjakjf jaflkj. Söka och byta arbete Gå i Pension E-tjänster Med e-tjänster kan du få en service enkelt och bekvämt. Följa ärenden och räkna ut Räkna ut och jämföra Kontaktuppgifter Här hittar telefonnummer, adresser… Myndigheter, bolag, organisationer Län, landsting, regioner Sveriges kommuner Utdrag av adresslistor Sverige.se
Från skiss till ny webbplats Användbarhetskonsult KOMMUNIKATION MED Pappersskisser PowerPoint PROTOTYPER Styrgrupp KOMMUNIKATION MED Redaktion (innehåll)
Kopiera, klistra in, länka ihop
Från skiss till ny webbplats Användbarhetskonsult KOMMUNIKATION MED Photoshop Grafisk designer Programmerare HTML Testmiljö Pappersskisser PowerPoint PROTOTYPER Styrgrupp KOMMUNIKATION MED Redaktion (innehåll) Användare Referensgrupp (myndigheter)
Körbara leveranser i testmiljö Dela upp leveranserna, viktigaste först Sidmallar enligt prototyperna Varje delleverans gick att testa Funktionalitet i sidmallar Mata in riktigt innehåll Layout Satt tillsammans med programmerarna Upptäckte brister tidigt Ändra i gamla och skapa nya prototyper
Sverige.se - mars 2006 Testa olika idéer och förslag Enklare att ge och få reaktioner på något man kan se Billigare att ändra tidigt Förädla och arbeta iterativt
Traditionell utveckling Användarcentrerad utveckling Traditionell utveckling What you can do Idéfas Specning Design Utveckling Införande Med en interaktionsdesign och prototyputveckling blir underlaget för beställare och programmerare mer korrekt projektet sparar en hel del arbete, tid och pengar i utvecklingsfasen
Framgångsfaktorer för ett webbprojekt Tydliga krav Teknisk tillgänglighet Användningsperspektivet – krav på processen Valet av “rätt” leverantör Publiceringsverktyg Webben som en del av verksamheten
Hur väljer man rätt leverantör? Tydliga krav och upphandlingsunderlag -> bättre möjlighet till bedömning Använd utslagsfrågor Ta in arbetsprover och referenser Beskriv… istället för ja/nej-frågor
Framgångsfaktorer för ett webbprojekt Tydliga krav Teknisk tillgänglighet Användningsperspektivet – krav på processen Valet av “rätt” leverantör Publiceringsverktyg Webben som en del av verksamheten
Publiceringsverktyg Analysera behov först och välj publiceringsverktyg senare Man köper ett verktyg, inte en webbplats Den som implementerar måste ha rätt kompetens Ju mindre kunskaper som krävs för att skapa webbplatsen, desto större risk att resultatet inte blir bra Inget verktyg på marknaden i dag följer Vervas riktlinjer fullt ut
Vervas granskning av publiceringsverkyg EPiserver Plone Polopoly SiteCore SiteVision Exempelmallar Skapa sidor (Vägledningen 24-timmarswebben) Stöd för redaktören Testkit finns för att göra testerna själv Mer info på www.verva.se/publiceringsverktyg
Agenda Kraven på offentlig sektor och exempel från verkligheten (block1) Vad är rimliga mål och krav för ett webbprojekt Webben som en del av verksamheten Fallstudie – att styra mot nytta och effekt, exempel från Guldlänken Fria timmen
Hur är statusen internt?
Webben som en del av verksamheten
Omvärlden och status Källa: Gartner Group
Nytta för verksamheten
När använder man webben som kanal? Källa: Statskontoret, Förstudie om kanalstrategier 2005:17
Planera stort genomför i faser
Rätt resurser och rätt kompetens för att lyckas
Roller för effektstyrning NY! Effektledare En linjeansvarig som har till uppgift att se till att den förväntade nyttan uppstår när produkten är driftssatt. NY! Produktledare Har till uppgift att säkerställa att den design som görs av produkten troliggör att förväntade effekter kommer att uppstå. Projektledare Beställare
Parallella delprojekt – effektiviserar projektet Kund/uppdragsgivares behov Utveckling Innehåll Infrastruktur Delp rojekt A rojekt B Lösning rojekt C
Rätt resurser och rätt kompetens för att lyckas Funktionsgrupp
Skapa en process för gemensam förvaltning
Bemanning av delprojekt i förvaltningsfasen Syfte: Besökaren ska beredas en möjlighet att söka efter tomter, samt registrera sig i tomtkön, för att erhålla löpande information elektroniskt och kunna se sin plats i kön. Användbarhet /tillgänglighet Formgivning Programmering Innehåll Vem: NN från X Vem: NN från X Vem: NN från X Vem: NN från X Hur mycket: XX timmar Hur mycket: XX timmar Hur mycket: XX timmar Hur mycket: XX timmar Behov Lösning Verksamhetskunnande Infrastruktur Vem: NN från X Vem: NN från X Hur mycket: XX timmar Hur mycket: XX timmar Möjliga system: XX från NN och YY från MM
Agenda Kraven på offentlig sektor och exempel från verkligheten Vad är rimliga mål och krav för ett webbprojekt Webben som en del av verksamheten Fallstudie – att styra mot nytta och effekt, exempel från Guldlänken Fria timmen
Två naturlagar och ett vägskäl Nyttan uppstår i användning. Det finns god och dålig design. Om du inte vet vart du ska så spelar det ingen roll vilken väg du väljer. Hur vet jag att jag bygger rätt lösning under projektets gång?
Utgångsläge för ett projekt IT-projekt bedrivs för att man vill åstadkomma en förbättring i en verksamhet. IT är ett medel för att åstadkomma dessa effekter. God design innebär att presentation, beteende och information passar användarnas behov och miljö. För att kunna skapa god design måste vi ha denna kunskap.
Arbetssätt Beskriv de förväntade effekterna av IT-investeringen Fånga målgruppernas behov (Know thy user!) Skapa (bra) lösningsförslag Testa i användning Styr mot effekt Mät effekterna!
Effektkarta - ”from business to buttons”
Användningsområden För att beskriva en idé - i samband med investeringsbeslutet och som vision För att göra interaktionsdesign För att styra projektet
Effektkarta med Guldlänken Ville göra om webbplatsen Många intressenter som vill påverka Problemområden: Oklara målgrupper Få anmälningar Förmedlar inte rätt budskap Osäkra hur man ville gå till väga
Visa guldlänken innan den gjordes om…
Effektkarta för Guldlänken För att se och göra en fullständig effektkarta behövs programmet Mindmanager. En prov-version av programmet kan laddas ner gratis från: http://www.intcom.se/swedish/mindmanager/mindmanager-overview.php
Tjänsteansvarig Ska vilja vinna Ska anmäla sig Att göra Guldlänken till den viktigaste utmärkelsen för e-tjänster i offentlig sektor för medborgare och företag. Tjänsteansvarig Ska vilja vinna Ska anmäla sig Förstå att man är målgruppen Visa vad som krävs för att vinna Attraktivt pris ”Guldpaketet” Använda ett språkbruk som fokuserar på prestation och placering Enkelt att anmäla sig ”Registrera nu”-banner Inte för svåra frågor Tack för anmälan – bok Vägledning... Tydliga kriterier
Visa guldlänken som den ser ut nu…
Vilka verktyg kan jag använda? Beskriv de förväntade effekterna av IT-investeringen Effektkarta Fånga målgruppernas behov (Know thy user!) Målgruppsanalys, fältstudier Skapa (bra) lösningsförslag 24-timmars råden, utgå från effektkartan, jobba med prototyper Testa designen Användningstest, stäm av mot effekterna Styr mot önskad verksamhetseffekt Utse en effektägare, mät effekterna!
Summering ”FÖRHÅLLNINGSSÄTT” Nyttan uppstår i användning – se webben som en del av verksamheten! ”God design” skapar avsedd nytta Vägskäl: Projekt skall aktivt styras mot förväntade effekter AKTIVITETER Ställ tydliga krav: teknisk tillgänglighet och krav på processen Styr mot effekt och kontrollera ”leveransen” Effektkartan ger en unik överblick över sambanden ”from business to buttons” Prototyper och användningstester säkerställer att vi får avsedd effekt i verksamheten och ut mot medborgaren Jobba med innehållet och kommunikationen integrerat med verksamheten Planera för innehållsproduktion, koppla målgrupperna tlll innehållet. Till vem riktar sig texterna och var på webbplatsen ska de finnas.
Erfarenhetsutbyte och fria timmen www.verva.se/natverk/24h Nästa nätverksträff 30 maj i Sundsvall En fri timme - fyra stationer 1. Effektstyrning – webben som en del av verksamheten, Nevenka och Janne 2. Tillgänglighet, standarder, publiceringsverktyg och tekniska frågor, Roger 3. Användbarhet, prototyparbete, kraven på offentlig sektor, Funda och Magnus 4. Språk och innehåll på webbplatsen, Karolina
Kontaktuppgifter 24-timmarswebben@verva.se Nevenka.silverhielm@inuse.se, 0708-45 70 78 Roger.johansson@netrelations.se, 0704 - 56 34 46 Jan.kjellberg@netrelations.se, 0733-12 63 05