Vägledning för myndigheters SPAM hantering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Advertisements

Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Ett steg in och en ny start Statliga myndigheters skydd mot korruption
Gallring i Stockholms stad
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Stat – Huvudman - Profession
Checklista för jurister
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Vägledning för webbutveckling
SIDAN 1 Kampanjrådgivning -gallring. Gallringsinventering våren 2012  Inventering av gallringsbeslut 1990 till idag  Fokus på: –Är beslutet.
Vad kan du lämna ut till vem?
Johan Alfredsson Stadsjurist Stadsledningskontoret
Digital samverkan illustrerad genom tillämpning i en sammanhållen detaljplane- och fastighetsbildningsprocess Vi kommer från SPF som är ett samarbetsprogram.
Elektronisk handel – Effektiva inköp
ATT SKRIVA INTYG.
Introduktion till IT och e-Tjänster Delkurs 3 1 Datorer i Nätverk En introduktion till ’Hård Infrastruktur’ DEL 1.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
e-förvaltning och e-arkivering
Vad innebär ett barnperspektiv
Välkomna till Dataföreningens nätverk om ”e-förvaltning” 18 nov 2011, kl
Samordnad individuell plan
Verktyg för ökad patientsäkerhet
Virus och skräppost
Tillgänglighetspolicy – hur hänger allt ihop?
Offentlighetsprincipens syften
Handläggning enligt SoL
Trender inom statsförvaltningen
Socialtjänstlagen, SoL
Mina meddelanden Juridik & Informationssäkerhet Jeanna Thorslund Jurist Center för eSamhället.
Spam/virus-kontroll 1 Spam/virus-kontroll vid Lunds universitet.
Kommuner och landsting i sociala medier  Jan 2014  Staffan Wikell  Avdelningen för juridik.
Utredningen om rätt information i vård och omsorg Rätt information i vård och omsorg Patrik Sundström, huvudsekreterare.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Reko fjärrvärme Vad innebär det för fjärrvärmeföretagen?
Regionstyrelsen Allmänna handlingar och diarieföring
LISA-möte om spam i samverkan med den Rättsliga panelen Den 11 februari 2004 kl Stockholms handelskammare.
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Offentlighet och sekretess
Vart skall jag gå när livet tynger? Tystnadsplikten Bo-Göran Åstrand 2008.
Offentlig sektors ramavtal för ärendehanteringssystem
Central eposttjänst 1 Central eposttjänst vid Lunds universitet.
Risk- och sårbarhet för dricksvattenförsörjning Boden den 9-10 mars 2010 Länsstyrelsen om vattenskyddsområden Malin Andersson Länsstyrelsen i Norrbotten.
Delegering Vem får delegera?
1 Döden, bränder och media Allmän serviceskyldighet Allmänheten har rätt att bli informerad Myndigheter ska: lämna upplysningar, vägledning,
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
Central eposttjänst 1 Central eposttjänst uppgradering.
Centralt avtal med lokala möjligheter, pass 1 Avtalsutbildning 2015
Tillgänglighet som diskrimineringsgrund Regionjurist: Sanna Othman
Synpunkter, klagomål och beröm
Tillsynens juridik och dilemman Miljöjurist, Dr Margaretha Svenning.
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Innehåll i föreläsningen
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Informationssäkerhet + arkiv = sant? Johan Andersson, Mälardalens högskola
Välkommen till oss! Introduktion om staten och hur det är att jobba och ha praktik här.
Välkomna på utbildning i ärendehantering på MoS – Rätt från början! Agneta Bergquist, administrativ chef, MoS Maria Dalbark, tillsynsarkivarie,
Finansdepartementet Använda myndigheters information - vad får man och vad har man rätt till? Mikael Vall Finansdepartementet.
Definition En handlingsfrihet för den enskilde att, utan otillbörlig inblandning kunna kommunicera med sin omgivning och med allmänheten oavsett sätt och.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
MILJÖREVISION DAG 3 Planering inför miljörevision samt formulering av inledande frågor. Vi genomför en övningsrevision där vi använder våra inledande frågor.
Bedömningsuppgift 3.
Individuell fördelning - men hur?
Barnkonventionen blir svensk lag – Lagrådets yttrande
Förutsättningar för diktatur.
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Postrutiner Vaktmästare tar emot post
Regeringens lagrådsremiss inkom till Lagrådet den 6 juli 2017.
Miljöbalken SFS 1998:808.
VÄLKOMNA! Bakgrund För att stadsdelsförvaltningen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt med arkivfrågor ska det finnas både arkivansvarig och.
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Presentationens avskrift:

Vägledning för myndigheters SPAM hantering Hans Sundström Chefsjurist Statskontoret

Den statliga förvaltningen Totalt cirka 500 myndigheter 55 myndigheter har upp till 9 anställda 100 myndigheter har 10 – 19 anställda 80 myndigheter har 20 – 49 anställda 65 myndigheter har 50 – 99 anställda 85 myndigheter har 100 – 199 anställda 85 myndigheter har mellan 200 – 499 anställda 30 myndigheter har över tusen anställda Många små myndigheter En effektiv nätverks-förvaltning med stort IT-beroende Som alla har problem med SPAM Många specialiserade myndigheter

Rapportens framväxt Behov av vägledning för myndigheternas SPAM hantering Konvergens mellan juridik och teknik Kunskaps uppbyggnad

Rapportens framväxt Censur förbud Batteri av åtgärder Ny lagstiftning?

5 § Förvaltningslagen Tillräckligt att en myndighet har en e-postadress Avgränsat till textmeddelande som sänds med e-postprogram Ej SMS Inget krav på bilagor

Myndigheterna Myndigheter skyldig att ta emot e-post SPAM ”principiellt sett” inkomna handlingar Inkomna och allmänna handlingar skall bevaras Gallring förutsätter gallringsbeslut

Juristgruppens bedömning Allmänna krav på skydds- och kontrollåtgärd Möjliggör att i akuta situationer tillfälligt avvisa e-post från viss server Möjligt att i vissa situationer bestämma myndighetens yttre gräns via SMTP och RFC 281 protokollet och att avvisa SPAM (och virus) skickade via förfalskade adresser

Budskap Hantering av e-post och SPAM Åtgärder för att hindra mottagande avSPAM Myndigheternas hantering av inkommande handlingar

Budskap Praktiska åtgärder mot SPAM Angränsande frågor

Rekommendation? Vägledningen ger en grund för de bedömningar som varje myndighet har att göra utifrån den egna verksamhetens förutsättningar, Använd de lösningar som bäst tillgodoser den egna verksamhetens krav. Ytterst är det varje myndighet själv avgör hur lagstiftningen i fråga skall tillämpas på den egna myndighetens förhållande. Generell rekommendation Använd funktions-adresser och webb-formulär som officiella kontaktvägar Exponera inte varje enskild tjänsteman