Remisskonferens om Missbruksutredningen 2011-08-29.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tvångsvård - historik 1929 års Sinnessjuklag
Advertisements

Lag om psykiatrisk tvångsvård LPT
Granskning av utredningar av vuxna från 18 år med missbruksproblem
Bättre vård och stöd för individen
Psykisk ohälsa – överenskommelse 2014 mellan staten och SKL
Inventering av personer med psykiska funktionshinder i Halland
Missbruksutredning SOU 2011:35 Gerhard Larsson.
Socialstyrelsens tillsyn
Missbruksutredningens förslag
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Landstinget i Östergötland
Utredning och behandling av beroende och missbruk inom psykiatri och socialtjänst, var görs insatserna? Rätts psykiatri Allmän psykiatri Dubbeldiagnos.
LPT. Lagen om sluten psykiatrisk tvångsvård.
Samband missbruk/beroende och psykiatrisk vård
Avrapportering överenskommelse och Nationella riktlinjer missbruk/beroende Ledningsgruppen
Varför är tidig upptäckt och intervention i arbetslivet viktigt, vem och vad vinner vi på det? Stolpar vid beroendeseminarium 14 resp. 15/ Gerhard.
PRIMÄRVÅRDEN.
Sociallagstiftningen – en översikt
Nu till mentometerfrågor
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Samband missbruk/beroende och psykiatrisk vård
Norrköping 3 maj 2007
Samverkan – möjligheter och hinder
Missbruksutredningen Framtidens svenska missbruks- och beroendevård Hans Wiklund Fil. dr, Huvudsekreterare Missbruksutredningen
Att samtala om barn med patienter med psykisk ohälsa
Nätverk närvård den 26 september 2014 Utveckling av tillnyktringsvården i Gävleborg Roger Larsson, processledare KtP.
Missbruks- och beroendevården – reglering och organisation
bl.a. tidigare särskild utredare åt regeringen (Missbruksutredningen)
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Socialtjänstens utrednings- och behandlingsinsatser
Ambition och ansvar SOU 2006:100
1 Välkommen! S ö r m l a n d. 2 Utvecklingsprojekt av missbruks- och beroendevården Nationellt - Regionalt - Lokalt Processledare i Sörmland Peter Lindqvist.
Individ, familj och funktionsnedsättning (IFF)
Bättre vård och stöd för individen
SIKTA- Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Tvångslagar inom psykiatrin
Samordnad Individuell Plan
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Inventering av personer med psykiska funktionshinder i Halland 2015 Bakgrund Kommunerna ska enligt 5 kap. 8§ socialtjänstlagen göra sig väl förtrogen med.
1 Vad innebär missbruksutredningen för Västra Götaland Sveriges Kommuner och Landsting
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Lex Maria Bakgrund: 1936 avled ett antal patienter på Maria sjukhus i Stockholm till följd av felbehandling.
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Samverkan – stöd och utmaning Trollhättan Susanne Rolfner Suvanto - SKL.
Överenskommelse mellan Regeringen och SKL Prioriterade grupper Barn och unga år som har, eller riskerar att utveckla, psykisk ohälsa Personer.
Tystnadsplikt och Sekretess för räddningstjänsten vid IVPA-larm
Utbildning i SIP – Samordnad individuell plan
Landstingets ledningskontor  Ny Patientlag  Etik, korruption och oegentligheter Jens Larsson, Chefsjurist
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Juridiska skillnader mellan offentlig och privat hälsovalsenhet
Kunskap till praktik Hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) och Offentlighet och sekretesslag (2009:400) Sanna Othman landstingsjurist.
LOB Projektet Samarbetsprojekt mellan Polisen Kommunerna Landstinget Malin Engholm Polisen Sten Eriksson Socialtjänsten/Region Dalarna Sören Fogde Landstinget.
Förebyggande och behandling av spelmissbruk Promemoria Ds 2015:48.
1. 2 Missbruksorganisationer i Stockholm Historik Missbrukskliniker inom och utom psykiatrin Missbrukskliniker inom och utom psykiatrin Olika behandlingstraditioner.
Sunderby sjukhus. Beroendecentrum BEMANNING 24 omvårdnadspersonal 2 socialsekreterare 1 Arbetsterapeut 1 Sekreterare AVGIFTNING 10 vårdplatser LABO Satellit.
Barn som anhöriga – Landstinget i Värmland livlinan.liv.se/barnanhoriga.
Psykiatri och Primärvård Diagnosfördelning och remittering.
Lex Maria.
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Hemsjukvårdsreformen i Östergötland
Välkommen till Baskurs ”Riskbruk, missbruk och beroende”
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Avdelningen för vård och omsorg
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
Ny Remissrutin till BUP
Mall: Fallbeskrivningar med diskussionsunderlag
Vuxensektionen 2019 Försörjningsområdet- myndighetsutövning o rådgivning (SoL) Missbruks/ beroendeområdet –myndighetsutövning, rådgivning o insatser (SoL,
Personliga ombud Kronoberg
Presentationens avskrift:

Remisskonferens om Missbruksutredningen

Lag om missbruks- och beroendevård (LMB) - Kompletterar SoL och HSL - Riktar sig till båda huvudmännen - SoL och HSL är i behov av översyn

Landstingets ansvar - R ådgivning och behandling, hit hör främst; - tillnyktringsverksamhet, - abstinensvård, - läkemedelsbehandling, och - psykosocial behandling Kommunens ansvar - Rådgivning och psykosocialt stöd - Stöd till boende, sysselsättning och försörjning - Bistå arbetsgivarna inom kommunen med information och råd när det gäller missbruksproblem på arbetsplatsen Möjlighet att träffa överenskommelse med icke ansvarig huvudman om att fullgöra vissa insatser inom missbruks- och beroendevården.

Vård utan samtycke - LVM upphävs - Som allvarlig psykisk störning enligt LPT ska även avses att patienten till följd av missbruk eller beroende har ett oundgängligt behov av psykiatrisk vård - Vid bedömning av vårdbehov ska bl.a. beaktas om patienten kan få sitt tillstånd avsevärt förbättrat genom vården eller avsevärt försämrat om vården uteblir

Ändring i lagen om omhändertagande av berusade personer, LOB - Huvudansvaret för förvaring och tillsyn vid polisens omhändertagande enligt LOB ska ligga hos landstinget i egenskap av huvudman för hälso- och sjukvården - Den omhändertagne ska föras till en av landstinget anordnad enhet för tillnyktring, om inte särskilda skäl talar emot det - Landstinget svarar för att tillhandahålla och finansiera enheten (möjlighet till samarbetssamtal med annat landsting eller kommun)

Ändring i lagen om omhändertagande av berusade personer, LOB - Om tillnyktring inte lämpligen kan ske på en enhet för tillnyktring eller motsvarande vårdenhet på grund av aggressivitet etc. får den omhändertagne förvaras i arrest eller inom Kriminalvården för tillnyktring - Landstinget svarar i ovanstående fall för att polisen eller personalen hos Kriminalvården har tillgång till medicinska bedömning under den omhändertagnes tillnyktring - Polisen svarar även fortsättningsvis för de polisiära uppgifterna att gripa, skyddsvisitera samt transportera omhändertagna enligt LOB till en enhet för tillnyktring etc.