ANVÄNDARUNDERSÖKNING OM STUDENTER OCH TALBÖCKER Pia Hasselrot.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vardagsrummet är stort, så här finns det plats för mycket saker
Advertisements

Talande böcker – läsande barn
Att arbeta med talböcker för barn och unga
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Samtala om böcker.
Rätt men dåligt – om vanliga brister i studenttexter
Taltidningen 2.0 På god väg mot inkluderande dagstidningar
Innehåll • Bakgrund • Tidplan • Funktionalitet • Visning.
Utveckling av MTM:s service till högskolestudenter Pia Hasselrot 25 april 2013.
Service till studenter med läsnedsättning Umeå Universitetsbibliotek Maud Johansson Studiedag om MTM:s service till studenter
Tillgänglig läsning - en mänsklig rättighet
Talböckernas väg till eleverna
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering S7 och Ehternet & Profibus Öppen utbildning 6-9 april Utbildare: Tage Strandberg Plats:
Ljudbok eller talbok? • Ljudböcker – kommersiell produkt för alla som vill läsa.
Varför är det bra med talböcker?
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Den estetiska inriktningen
Klicka på Aktivera redigering i meddelandefältet,
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
Informationssökning & Källkritik
Läsa fast man inte kan? Det går med läshjälpmedel.
Därför är det bra med talböcker
Mål och betygskriterier
Talböcker idag och imorgon
Poddar du? 23 saker Moment 8 Musik & böcker 21 & 23 maj 2008.
Från vaggan till graven med talböcker
VT-2003 Carina Svensson Svenska A och B En fråga om överlevnad!
Gabriella Johansson, Sambib, Lunds universitet
Välkommen! Cecilia Persdotter, Länsbibliotek Östergötland 1.
Vad har MTM som passar Äppelhyllan?
Svenska DAISY-konsortiet Talboks- och punktskriftsbiblioteket (TPB) Susanne Axner & Cecilia Mattsson Framtidens taltidning.
Taltidningen 2.0 Jesper Klein och Susanne Axner, TPB
Kursrapporten Vad du behöver veta som lärare Ulf Holmgren december 2011.
Bedömningskriterier för studentrapporter
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – direktnedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
C-pen Z-pen Skanner Amis och Daisy
Vidgade vyer och nya uppdrag Roland Esaiasson Svenska Daisykonsortiets konferens november 2014.
Cecilia Lundberg Projektkoordinator HHÅA, MEN tidigare assistent i miljöbiologi.
Nytt från MTM Pia Hasselrot 25 april Samordnare eller bibliotek först? Ni väljer!
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Färgelanda bibliotek Kvalitetssäkring Låntagarenkät.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Total Rapport StudentBarometern 2013
Egen nedladdning i praktiken
Äppelhyllevardag Folkbibliotekens arbete med tillgängliga medier för barn MTM:s rapporter nr 3 Av Lisa Börjesson.
Introduktion till Umeå UB Informatik A, ht-10 Magnus Olsson
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Talböcker i olika former 6 maj 2010 Susanne Lindell, bibl:ie Uppsökande avdelningen Folkbiblioteken i Lund
” Deltagarna vågade dela med sig av personliga saker tack vare att kursledaren ledde kursen på rätt sätt. ” Kommentarer från Consultus öppna kurser.
SLUGs Medlemsundersökning Resultat och kommentarer från studenterna
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Varför talböcker? Ingrid Källström Varför talböcker?
Källkritisk informationssökning
Förmedling på webben. Vad tycker barnen? Hittar barn till våra lästips?
Skapande skola Kyrkskolan. Pengarna som tilldelats Kyrkskolan har använts till författarbesök. År 1-3 har haft besök av Helena Bross vid två.
Legimus App och webb Maria Nylander Åsa Wallström Legimus.
ÄPPELHYLLEVARDAG FOLKBIBLIOTEKENS ARBETE MED TILLGÄNGLIGA MEDIER FÖR BARN Ingrid Källström Stockholm 23 april Tillgängliga medier på folkbibliotek2.
MTM:S PRODUKTION AV KURSLITTERATUR EN FÖRDJUPNING Kerstin Ekman.
Skolbibliotek för alla Skolbibliotek för alla2 Ingrid Källström.
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Elev loggbok.
1. Registrera dig själv. 2. Se till att det är bockat för kursen 3. Tryck Finish.
”Utan Legimus hade jag inte klarat tentan” läs- och skrivstöd på Göteborgs Universitetsbibliotek. Träffar en del studenter som inte har vågat testa att.
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Dagstidningen som taltidning
Alla läser II Vasa
Studieverkstaden Akademiskt skrivande Presentationsteknik Studieteknik
Presentationens avskrift:

ANVÄNDARUNDERSÖKNING OM STUDENTER OCH TALBÖCKER Pia Hasselrot

Fokusgrupper Kvalitativ metod Inget kvantitativt – alla åsikter lika värda Moderator styr, men deltagarna påverkar

Kort om undersökningen Fyra fokusgrupper, totalt 31 studenter Mål: Talböcker och hur man läser Markörs rapport på mtm.se Presentation av resultatet: – Snabb leverans – God kvalité – Läsprogram och app – Information

Studenterna Tacksamma Ovana vid hjälpmedel Har inte tid Tryckta boken är norm Talböcker är bonus

Snabb leverans Oftast finns inte litteraturen så måste man beställa och det tar väldigt lång tid, kursen håller oftast på en månad och det kan ta en månad att få tag på en person som kan hjälpa mig.

Snabb leverans - synpunkter Tröghet på universitetet Orättvis arbetsbörda för studenter med läsnedsättning Lånar det som finns, men beställer inte Hybridböcker är OK

Snabb leverans - MTM Förproduktion och Klart till kursstart Snabb katalogisering Undersöka hybridböcker

God kvalité Jag kan göra bokmärken och kommentarer och allt. Jag kan bearbeta texten. Jag kan läsa lite själv och sedan lyssna om vartannat.

God kvalité - synpunkter Text i allt! Talbokens utseende ska likna den tryckta boken MTM:s egen talsyntes behöver utvecklas

God kvalité - MTM Text i alla böcker – på sikt Utreda lösning för talsyntes

Läsprogram och app Jag tycker inte att den [appen Legimus] behöver vara uppkopplad mot internet hela tiden. Det behövs ett offline-läge.

Läsprogram och app - synpunkter Valfrihet Appen ska vara enkel att använda Appen ska vara funktionell för kurslitteratur Talböcker fungerar inte bra i Mediaspelaren

Läsprogram och app - MTM Information om existerande program Studenter egen grupp inom undersökningar Talböcker även för Mediaspelare och Mp3- spelare

Information Vi har väl fått information från universitet, men det vore bra med en kurs om hur man hanterar alla verktyg.

Information - synpunkter Kunskapsnivån varierar stort Information om allt! Bibliotekspersonalen – beställa i tid Lärarna – kunskap om läsnedsättning Liten kunskap om e-böcker

Information - MTM Utred vad MTM kan och vill informera om Utred kanaler för informationsspridning Kampanj för Klart till kursstart – på sikt Faktablad till lärare

TACK!