Föra in tillgänglighet i undervisningen Peter Westerdahl
D – Delaktighet A – Attityder T – Tillgänglighet E – Elever DATE lärmaterial för årskurs 4-9 D – Delaktighet A – Attityder T – Tillgänglighet E – Elever
TILLGÄNGLIGHET LIKABEHANDLING RÄTTIGHETER Tillgänglighetsmodellen Skollagen Diskrimineringslagen Skolplikten FN-konventioner
Tillgänglighet handlar om mötet mellan elev och lärmiljö
Maria och Roberto
Biologiboken – en del av lärmiljön Vad händer med Maria och Roberto i mötet med läroboken?
Tillgänglighetsmodellen Fysisk miljö Pedagogisk miljö Social miljö Lärande Samspel
”Färglapparna” – en samtalsövning Vad händer med Maria och Roberto i övningen med färglapparna? Vad händer med alla elever i övningen med färglapparna?
”Färglapparna” – en samtalsövning På vad sätt utforskar eleverna genom övningen mötet mellan ”elev och lärmiljön”? På vad sätt kan övningen bidra till ökad tillgänglighet?
Likabehandling - när barnen är så olika?
Främja likabehandling Förebygg och förhindra diskriminering, trakasserier och kränkande behandling
Har de blivit utsatta för diskriminering eller trakasserier? Dennis och Sarah Har de blivit utsatta för diskriminering eller trakasserier? Diskriminering = missgynnande Trakasserier eller kränkande behandling = kränkt i sin värdighet
Bristande tillgänglighet Ny form av diskriminering 1 januari 2015
Funktionssätt Funktionella olikheter Funktionalitet Funktionsnedsättning Diskrimineringsgrund och beskrivning funktionalitet Funktionshinder Bristande tillgänglighet Funktionssätt Funktionella olikheter Funktionalitet
Ett normkritiskt perspektiv Att tillämpa ett normkritiskt perspektiv innebär att fokusera på de normer och maktstrukturer som påverkar själva utbildningen och skolan som social arena. Ur ”Lika rättigheter i skolan” / DO
Agera för en tillgänglig skola Bejaka olikheter
En liten paus
Radio Lovisa
”Plantera ljud” Ljud vi skapar själva….
Ljudmiljön Vad händer med Lovisa i mötet med ljudmiljön? Vad händer med Sarah i mötet med ljudmiljön?
”Ljud-jakten”
Ljud-övningarna På vad sätt utforskar eleverna genom övningarna mötet mellan ”elev och lärmiljön”? På vad sätt kan övningen bidra till ökad tillgänglighet?
”Högt och lågt, brett och snett” Hiss och hissknappar Trapp, ledstång och ramp Ytterdörr och tröskel Toalett, spegel och handfat Elevblad 1 Uppgift Välj något av områdena ovan. Rita upp det som efterfrågas på centimeterpapper i skala 1:10. Perspektiven ska stämma med verkligheten så som du tror att det är och ser ut.
”Högt och lågt, brett och snett” Elevblad 2 Kim, Robin och Mika går på er skola. Är lokalerna och byggnaden fysiskt tillgänglig för dem? Skulle de känna sig välkomna, tror ni? Kim – har begränsad rörelseförmåga i benen och använder oftast rullstol Robin – har begränsad muskelstyrka i armar och händer Mika – har begränsad synförmåga Hur är det med dörrar, hissar, trappor och toaletter? Vad skulle fungera bra, mindre bra eller vad skulle inte alls fungera för Kim, Robin eller Mika? Utgå ifrån det ni lärt er då ni undersökt och mätt lokalerna i tidigare övning.
”Högt och lågt –brett och snett” På vad sätt utforskar eleverna genom övningen mötet mellan ”elev och lärmiljön”? På vad sätt kan övningen bidra till ökad tillgänglighet?
Eleverna lär sig om tillgänglighet Elever får praktisera tillgänglighet Eleverna agerar för ökad tillgänglighet
Eleverna lär sig om tillgänglighet Elever får praktisera tillgänglighet Eleverna agerar för ökad tillgänglighet
- Förskolan - År F-3 - Gymnasiet DATE – tre nya målgrupper 2015-2017 - Förskolan - År F-3 - Gymnasiet ?
Peter Westerdahl peter.westerdahl@hso.se www.hso.se/DATE www.date-larmaterial.se www.spsm.se/tillganlighet