Tillsammans i Litteraturens Värld

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Engelska.
Kristinedalskolan F-9 skola i Stenungsund 600 elever 19 språk.
Att skriva sig till läsning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Informationssökning & Källkritik
Mål och betygskriterier
Att skriva projektrapport
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Centrala innehåll och kunskapskrav
ATT VARA EN DUKTIG LÄSARE
SFI PÅ DISTANS INNAN-PROJEKTET
Att hålla en presentation
Språkgruppen S:t Olofsskolan.
Dyslexi på flera språk • Dyslexi kan ta sig uttryck på olika sätt beroende på skriftsystem och ortografi • Parallella svårigheter med fonologisk bearbetning.
SVENSKA.
Sökstrategier. Skaffa dig en överblick över din upptäckare/upptäckt (Lektion 2)
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
1. Uppgiften presenteras
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Vem är du?.
PRESENTATIONER: SVENSKA FÖRFATTARE Info om arbetet & redovisningen + lista på författare.
Källkritik - kontrollera fakta
Lotta Ekman-Johansson & Ingrid Faste. Den korta versionen  Påvisa behov  Väcka intresse  Ge lättillgänglig information.
Pedagogiskt arbete vid avdelningen för energi- och miljöteknik - kursvärderingar Förutsättningar Kort historik Tre kurser för att exemplifiera; - Energiteknik,
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Presentation av storyline som en läs- och skrivutvecklande metod i skolan av Marie Magnusson. Denna skrift är en liten del i vårt gemensamma visonsarbete.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Skriva.
Mörbylånga kommun Styrkort 2015 Torslunda Fritidshem Idéernas Paradis.
Engelska Människokroppen
INTERVJU - förarbetet Vad är du intresserad av?
Litteratur.
Inledning och avslutning
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Exempel på skriftligt omdöme
SPRÅKLIG MEDVETENHET/UPPMÄRKSAMHET
Att referera och ange källa!
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Föräldramöte År 3 Vi börjar här i aulan Går sedan till resp klassrum.
KURRE Gräv där du står Klass 4B, Parkskolan, Vara.
Elever skriver. Att läsa och skriva utvecklas parallellt. När vi läser lär vi oss att packa upp innehållet i en text för att förstå vad den som skrivit.
7 april. Temat i årets NP: Att göra gott? Hur kan vi göra livet gott för oss själva och för andra? Ge exempel! Resonera två och två – finns det något.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
4 processer att behärska:
Välkommen till svenska 2!
Svenska som andraspråk 3
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Torsdag 26 november.
Välkomna till vår förberedelseklass
Föräldramöte Tomtebogård
SV: 9:05-9:45 Tyst läsning Presentationsteknik
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Måndag den 22 januari 2018.
Måndag den 5 februari 2018.
Argumenterande text.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Ett läs-projekt med musik
Katalogpost från Ferdosi som är leverantör
Presentationens avskrift:

Tillsammans i Litteraturens Värld Modersmål HT-2014 / Portugisiska

Projektledare och pedagogiskt ansvariga: Projektledare: Raquel Villagra Bill Gästförfattare: Otavio Cesar junior Översättare: Fernanda Sarmatz Åkesson Illustratör: Ingrid Osternak Barros Neve

Fernanda Samartz Åkesson Deltagande pedagoger Ana Paula Carneiro Clara Neto Edleny Pellbring Elizabeth Liborio Fatima Vasconcelos Fernanda Samartz Åkesson Katthya Ålhin Maria Borgström Mary-Anne Eliasson Raquel villagra Bill

Idén Idén till detta projekt uppstod i modermålslärargruppen med avsikt att väcka intresse samt introducera eleverna för barnlitteraturens värld i portugisiska . Syftet är att uppmuntra eleverna och göra den literära världen mer intressant i modersmålet. Vi samarbetar med författaren Otávio César Júnior och använder hans böcker ”O livreiro do Alemão” och ”O garoto da camisa vermelha”.

Projektets syfte Väcka elevernas intresse för läsning Utveckla elevernas läsfärdigheter Utveckla samverkan, samarbete och erfarenhetsutbyte i elevgrupperna

Att jobba med text Berätta muntligt, skriva text, läsförståelse av olika litterära genrer Muntlig och skriftlig presentation Grammatik: Stavning, skiljetecken, substantiv, verb o.s.v. Läsa och skriva: Berättande, återberättande av fakta , karaktärer och miljöer Sökning i lexikon och i olika internetkällor( när det gäller författaren och hans verk)

Resurser och hjälpmedel Datorer Internet Skrivare Skriv och ritpapper Pen driver Digitalkamera Andra hjälpmedel

Resultat av projektet Det viktigaste resultatet av projektet av är att läs-och skrivkunnigheterna kommer att öka bland eleverna. Vi planerar också att publicera elevernas texter i bokform, där de kommer att reflektera kring sina egna erfarenheter i skriftlig form. Elevernas arbeten kommer också att publiceras i tidningar och på olika internetsidor.

Utvärdering Kontinuerlig utvärdering av elevernas skriv –och läsfärdigheter kommer ske under arbetets gång

Önskar Edleny Pellbring GOD JUL & GOTT NYTT ÅR Önskar Edleny Pellbring