Mallar svenska.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synergator Consulting Business Development & Management Copyright 2009 Verktyg för Företagsutveckling.
Advertisements

Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Projektplanering med hjälp av Logiskt Ramverk (LR)
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Vi gör det enklare för svenska
Hur handlägger vi er Leaderansökan?
Strategiska nätverk/Partnerskap
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Målorienterade strategiska processer
Aktier och aktiesparande
En introduktion till SEB Way
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
What is strategy? – Porter
Processer P r o resurser c styrning e s mätning förbättring mål
Business Reflex AB “Marketing som strategiskt verktyg för att driva affärsinnovation”
Affärsidé - företagets vägvisare
Att få rätt saker att hända
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Agenda Syftet med projektseminarierna (ca 5 minuter)
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Förberedelser inför LS1 – Förbättringsteam (en beskrivning av patientprocess per område utifrån.
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
VÄLKOMNA till seminarium om Business Health – ett modernt synsätt på hälsa som utgår från affären
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Design & Utvärdering, 5 poäng Produkt & Process Informatik A.3.
Organisation / företag:
Föreläsning
F10 Prestationsmätning Kalkylering och budgetering VT-2011
LIFT: Den egna planen DEN EGNA PLANEN Ett av målen med LIFT, och din slutredovisning.
Hybrid av: Restaurang, Saluhall & Livsmedelsbutik.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Vision 2020/Danssporten vill ”På väg mot framtiden”
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Aktier och aktiesparande
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
BESTÄLLARE Avses den person eller organisation som i förväg försäkrar sig om ett visst resultat fokus på effektmål För beställare startar projektets livscykel.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Flexibilitetsstudien (gruppuppgift)
Vad gör Almi?.
Hemuppgift (gruppuppgift): Bransch- och affärsmodellanalys CBA01.
Koll framåt Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.
Serviceförvaltningens styrkort 2012 – 2015 Fastställt av regionstyrelsen Serviceförvaltningen Affärsidé Som en del av Region Gotland utvecklar.
Svenska Leanpriset 2016 Lean Forum utser varje år vinnaren av Svenska Leanpriset. Syftet är att lyfta fram förebilder som kan inspirera och därigenom driva.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
AFFÄRSPLAN Sjögärde GK Sammanfattning affärsplan (sid 3) - Affärsidé (sid 4) - Omvärldsbevakning (sid 5-11) - Strategier, fokusområden (sid.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Beslut i kommunfullmäktige
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Kvalitetsutveckling II
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
på personer i behov av hjälp
Mall: Konsekvensanalys (digital)
Marknad, målgrupp och mål
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Linnéuniversitetets verksamhetsplanering
(Företagsnamn) SWOT-analys
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Vad blir vårt nästa steg?
Presentation av affärsplan
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Mallar svenska

Cordials ramverk för affärsarkitektur 2

Affärsmodellen

TBD TBD TBD TBD TBD TBD TBD TBD TBD

Affärsidé, värdegrund, vision, strategiska mål Affärsidén beskriver logiken i företaget, varför det finns till, vad syftet med verksamheten är och dess fundamentala byggstenar Affärsidé Visionen anger den långsiktiga inriktningen och beskriver var verksamheten ska och hur man skall konkurrera i denna marknad. Visionen utgör plattformen för formuleringen av strategiska mål och strategier Vision Strategiska mål är en konkretisering av visionen i mätbara termer. Om de strategiska målen uppfylls leder det till verksamheten arbetat i visionens riktning Strategiska mål Strategier ger en övergripande plan och struktur för hur verksamheten skall förändras i syfte att implementera visionen och säkerställa konkurrensfördelar Huvudstrategier/strategier Perspektiven utgör de dimensioner i vilka värde skapas för verksamheten. Perspektiven används som sök- områden för att identifiera kritiska framgångsfaktorer Tillväxt & utveckling Medarbetare Processer Kund Finans Kritiska framgångsfaktorer är påverkbara områden och handlingar som beskriver ”vad som måste gå rätt” och ”vad som inte får gå fel” för att verksamheten skall lyckas med att implementera sina strategier Kristiska framgångsfaktorer (KFF) Indikatorer och mätparametrar är finansiella och icke-finansiella mått som ger meningsfull feedback om hur implementeringen av strategierna och de kritiska framgångsfaktorerna fortlöper Strategiska indikatorer

Vision Affärsidé Strategiska mål Vad ska vi mäta? Strategiska huvudmål Tillväxt & utveckling Medarbetare Kost & effektivitet Kund Finans Annat Pritoriterade mål/KPI Huvud- strategier/ strategier Värdegrund

Femkraftsmodellen Rivalitet bland befintliga konkurrenter Leverantörers förhandlings-kraft Kunders förhandlings-kraft Hot från substitut Inträdes-barriärer

Leverantörers förhandlingskraft Kunders förhandlingskraft Hot från substitut Inträdesbarriärer Rivalitet bland existerande konkurrenter MALL TBD... TBD... TBD... TBD... TBD...

Analys av affärsmodell – externa faktorer Marknad Hur attraktiv är marknaden för den specifika affärsmodell (storlek, tillväxt, övergripande konkurrenssituation)?   På vilket sätt påverkas affärsmodellen av marknadens viktigaste trender? Konkurrenter Hur väl är affärsmodellen differentierad? Hur väl presterar affärsmodellen jämfört med konkurrenter (lönsamhet, tillväxt, graden av differentiering) Kunder Hur väl möter affärsmodellen de identifierade kundbehoven?

Analys av affärsmodell – interna faktorer Strategisk inriktning Hur väl passar affärsmodellen i den valda strategiska riktningen?   Affärs-modellen Är de olika delarna i affärsmodellen i linje med varandra? Hur viktig är affärsmodellen utifrån den finansiella bedömningen? (andel av intäkter, andel av vinst, tillväxttakt) Andra affärs-modeller Finns det synergieffekter mellan denna och andra affärsmodeller i företaget?

Värdekurva (Blue Ocean) Relativ nivå Värdeattribut/ Egenskaper

”Vågbrytarmodellen” Marknadslöfte Karaktärsargument Känsloargument Nyttoargument