Koll framåt 2007-03-14 Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
Advertisements

Jan Ahlström •f 1950, •civilekonom SSE 1973 •Idag: Affärsängel, Återfallsentreprenör & Styrelseledamot •Driver och äger idag ett privat riskkapitalbolag;
En vinnande strategi för sparande Günther Mårder, vd Aktiespararna Kongresshelgen 2012, Uppsala
Swot - analys.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Målorienterade strategiska processer
WyWallet Betala mobilt.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Kundundersökning mars 2010
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Affärsidé - företagets vägvisare
Kollektivtrafikbarometern 2013
Intressenter OL108A.
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
Christer Olson Kollektivtrafikbarometern 2012 Högsby Utdrag.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
PRODUFORUM STORMÖTE TAMMERFORS. Tankar, Axplock och Reflektioner om regionalt samarbete och samarbete i SF Gräv där du står! Var aktiv, vänta inte att.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Att tillsammans påverka!
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Så hänger det ihop VISION VÄRDERINGAR MÅLBILDER
Maria Rydström. Grundat 1905 Medlemmar: 21 länstrafikbolag 4 primärkommunala + Ca 100 associerade medlemmar (konsulter och leverantörer) Läns- och lokaltrafikens.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Borås.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Swebus AB Trafikslag: Buss Sträcka: Umeå – Mo i Rana.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Mallar svenska.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Styrelsen för Blekinge Tekniska Högskola har beslutat att från och med september 2008 vara klimatneutral. Här följer frågor och svar om BTH och klimatneutralitet.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
PromikBook AB Kraftfull företagsanalys och ekonomisk simulering – helt molnbaserat.
Lärande för det 21;a århundrandet Lärande för framtiden KunskapsbyggandeProblemorienterat Egna val IT som verktyg Kommunikation Samarbete.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
SWOT-analys av affärsområde grundskola
När idéer ska utvecklas När företag ska växa
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Destination Gotland
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
Kundundersökning mars 2016 Operatör: KR Trafik AB Trafikslag: Buss
(Företagsnamn) Affärsplan
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Introduktion till processen för balanserad styrning
Förbättra klubbkvalitet
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Presentationens avskrift:

Koll framåt Luleå

Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd

Tror branschen på ett samband nöjda resenärer/innevånare ger fler resor och fler resenärer?????

Bussprojekt 2002 (2003)

LLT Utveckling Kundnöjdhet – Resande – Intäkter Index Negativ press angående bil/buss Resultat av aktiv marknads- Kommunikation hösten 03

Perspektiv A.Ekonomi B.Kund C.Medarbetare D.Process/utveckling E.(Samhällsnytta) BS Process med nyttovärdering Ta fram/justera vision och strategier genom analys av verksamheten. Internt: Styrkor och svagheter Externt: Möjligheter och hot LLT SWOT-analys Handlingsplan med aktiviteter Prioritering på grund av begränsade resurser, kompetens och tid. Nuläge Affärsplan Prioritering Genomförande LLT önskat framtida läge Mätbara mått Kritiska Framgångs- faktorer Perspektiv och strategiska mål Vision Kommunikativa strategier Enkel, snabb, pålitlig Vision 2007 Luleå Lokaltrafik AB LLT skall vara………… -Lulebornas första val vid resor till och från Centrum -ett av Sveriges tre ledande tätortstrafikföretag -Luleå Kommuns bästa alternativ för planering, marknadsföring och utförande av kollektivtrafik Affärsidé Affärsplan LLT LLT erbjuder Luleås tätortsbefolkning enkla, snabba och pålitliga resor till/från Centrum. Genom att tillhandahålla ett effektivt och miljöanpassat resealternativ bidrar LLT till ett levande centrum och trivsammare Luleå

LLT vision Vision 2007 Luleå Lokaltrafik AB LLT skall vara………… -Lulebornas första val vid resor till och från Centrum -ett av Sveriges tre ledande tätortstrafikföretag -Luleå Kommuns bästa alternativ för planering, marknadsföring och utförande av kollektivtrafik

Fråga 2, Det är lätt att få information om avgångstider? Alla tillfrågade period 2004, 5, 6 ranking 21 tätortsföretag i Sverige

Fråga 1 att resa med bolaget är prisvärt jämfört med bilen, alla, 2004, 5, *

Nöjd eller mycket nöjd, samtliga tillfrågade 2006

Om nu händelsevis branschen tror på sambandet. Varför går det så segt?? Jag har nog inte fått nått svar på min första fråga men ?????

Hur står det till med hygienfaktorerna?

Varumärkesprofiler – Allmänhet LLT/LT Norrbotten/Riksgenomsnitt (kommer fram i tid) (kan själv använda) (fördel att åka med) (vet hur jag kan åka) (vänner använder) Bas: Allmänhet LLT (200 st), Allmänhet Lst Norrbotten (300 st), Allmänhet Riket (8600 st) Jan/Feb 2006 Pålitligt att åka med Tryggt att åka med Köpa biljetter Enkelt att åka med Info om avgångstider Linjesträckning Avgångstider Enkelt att åka med Går snabbt Enkelt att åka med Undviker stress Använda restid till annat

Ett mycket historiskt projekt 1989 Första utredning 1992 Bussen i centrum 1997 KIF 1 slutrapport 1998 KIF Buss, Buss, 2002 Start nytt linjenät den 22 september 2003 Så småningom projekt BUSS 2002

Situation 2002Resultat 2004 Prioriterade! Linjestr.Avgångstider Prisvärdhet Snabbhet Planerad information Oplanerad information Lyhördhet Enkelhet Pålitlighet Trygghet Åtgärdsmatris – LLT 2002 vs regelbundna resenärer

Fråga: G1. Vet du vem som har ansvaret för kollektivtrafiken där du bor?

Koll framåt kräver en viss koll bakåt-annars riskerar branschen repris! Vem har ansvaret för att kunderna är nöjda? Vem ansvarar för att Varumärket utvecklas? Hur skapar vi drivkrafterna? Det måste vara tillåtet att tjäna pengar! Hur skapar vi ett totalansvar för affären kollektivtrafik?

Av luleåborna är 78% nöjd eller mycket nöjd med stadsbusstrafiken. Det skall bli fler!