Gymnasiets och högskolans matematik i samklang

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fakta och information om högskolan
Advertisements

Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
VAL INFÖR 2:an och 3:AN.
Behörighet Högskoleförberedande program – minst E i 12 ämnen svenska, engelska och matematik måste ingå Samhällsprogrammet, Ekonomiprogrammet och Humanistiska.
för sjuksköterskeexamen ©
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
Föräldramöte 12 september 2011
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Att söka till högskolan
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Stödmaterial Hur ska våra elever kunna få möjlighet att utveckla alla kompetenserna som skolinspektionen skriver om. Vad finns det för stöd för läare i.
Högskoleförberedelse
Gymnasieinformation År 8, ht-13 Päivi Persson
Curt Nicolin Gymnasiet
Tekniska hjälpmedel för (eller emot) matematiklärande
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Information om I-ks Linus Lund. Varför valde jag ks?  Lät som intressanta kurser  Verkade vara svårt – ville ha en utmaning.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Ämneskonferensen i datavetenskap Karlstad aug 2008 Tankar om den nya gymnasiereformen Kontakter med skolan Anders Haraldsson Linköpings universitet.
Vårterminen … är en treårig nationell satsning med start 2006, där högskolor och universitet i hela landet har fått resurser för att stödja nybörjare.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2012.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Tema Kär och galen.
Matematiska resonemang på universitetsnivå – hur ser tentorna ut och vad tycker lärarna? Ewa Bergqvist, Umeå universitet.
Behörighet Högskoleförberedande program – minst E i 12 ämnen svenska, engelska och matematik måste ingå Samhällsprogrammet, Ekonomiprogrammet och Humanistiska.
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
Skolverket Mattebron 14/11-08
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2015.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Gymnasieskolan 2011.
Överbryggningsprojekt i tre steg: Kontinuerlig högskolemedverkan under hela gymnasietiden Valbar matematikkurs i årskurs 3 Utvärdering efter första högskoleåret.
Hur undviker vi övergångsproblematiken i framtiden? - Tillträdesreglerna Leif Strandberg
Gymnasieskolans mål och högskolans förväntningar Nämnaren 2 (2006) HT, Lars Filipsson, Mikael Cronhjort, Civilingenjör & Lärare -
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.
Mål Matematiska modeller Biologi/Kemi Datorer muntlig presentation
Mål Matematiska modeller Biologi/Kemi Statistik Datorer
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Övergång gymnasieskola – högskola Helén Ängmo överdirektör, Skolverket
MATMAT02b – UPPGIFT 10 Pass VCP Certification
Vuxenutbildning MÅLEN FÖR KOMMUNAL VUXENUTBILDNING ÄR ATT VUXNA SKA STÖDJAS OCH STIMULERAS I SITT LÄRANDE. DE SKA GES MÖJLIGHET ATT UTVECKLA SINA KUNSKAPER.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Manada.se Förändringshastighet och derivator. Förklara och använda begreppet lutning ändringskvot manada.se.
Manada.se Algebra och funktioner. 1.1 Algebra och polynom Förkunskaper: Grundläggande algebra Konjugatregeln och kvadreringsreglerna Andragradsekvationer.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2016.
Att söka till högskolan
Gymnasievalet 2018 Malene Marmvik, studie-och yrkesvägledare
Presentation Lars Brännström.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Gymnasievalet 2017/18.
VÄLKOMNA TILL INFORMATION Inför gymnasievalet 2018
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2016.
Att söka till högskolan
Studie- och yrkesvägledare ”SYV-Mi” Campbell
Att söka till högskolan
Helena Lennholm, KTH Docent i träkemi
Vindeln "Att alla invånare har tillgång till ett allsidigt och tillgängligt utbud av utbildningar av hög kvalité från förskola till och med universitetsutbildning,
Vilhelmina "Att alla invånare har tillgång till ett allsidigt och tillgängligt utbud av utbildningar av hög kvalité från förskola till och med universitetsutbildning,
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Gymnasiets och högskolans matematik i samklang Några tänkbara konkreta framtidsperspektiv Matematikersamfundets utbildningsdag 2005 Gerd Brandell Lunds universitet/LTH

Tema Matematik för fortsatta studier. Gymnasiets mål : förbereda för fortsatta studier vid högskola (och för yrkesverksamhet) Detta föredrag behandlar inte medborgarkunskaper i matematik (ett annat viktigt mål för skolmatematiken)

Anknytning matematik – andra ämnen Vilka behöver matematik i högskolan? Gymnasiet Dagens dolda kursplaner i gymnasiet Gymnasiets matematikinnehåll i framtiden Förstärkning av matematiken i dagens gymnasium Högskolan Högskolans behörighetskrav Förutsättningar för förändringar inom högskolan Synen på matematik – en ”massa formler” ”Vi är inte dumma- vi är ovana” – om matematiska kompetenser Lugnare start, flexibilitet Teknologin i matematik – strutspolitik? Om glappet gymnasium–högskola består?

Anknytning andra ämnen Exempel - priselasticitet Hur mycket minskar efterfrågan om priset höjs? Modell: proportionalitet om det gäller små ändringar Bäst att mäta ändringar i både pris och efterfrågan som relativ förändring :

Anknytning andra ämnen Exempel - priselasticitet

Anknytning andra ämnen Matematisk bakgrund Matematiken i priselasticiteten bygger på begreppen Linjär approximation Derivata Logaritm(funktion) som i sin tur bygger på Funktion Exponentialfunktion Invers funktion Räta linjen (lutning, tillskott) Proportionalitet Negativa tal

Anknytning andra ämnen Väl utvecklad begreppskunskap

Anknytning andra ämnen Begreppskunskap, exempel Kunskap om sambandet mellan marginalkostnad och derivata ger ökad kunskap både om derivata och om marginalkostnad. Kunskap om ekonomiska modeller där en matematisk behandling av marginalkostnad ingår ger ytterligare förstärkning av kunskapen om derivata.

Anknytning andra ämnen Derivata - två tankesätt/skrivsätt två olika matematiska definitioner Derivata som gränsvärde av differenskvot anknyter till förändringshastighet Derivata som koefficient i differentialen anknyter till marginaleffekter/linjär appr.

Matematiken behövs i högskolestudierna Studenten Motivationen ökar Anknytning andra ämnen Matematikinnehållet bör styras av framtida studier Verktyget Matematiken behövs i högskolestudierna Studenten Motivationen ökar Matematiken Ger bättre kunskaper i matematik

Kvinnor, andel av en årskull Vilka behöver matematik vid högskolan? Grupp 1: Matte på högskolan Grupp 2: Natvet mm (ma D) Grupp 3: Ekonomi mm (ma C ) Grupp 4: Vård mm (ma B) Kvinnor, andel av en årskull

Vilka behöver matematik vid högskolan Vilka behöver matematik vid högskolan? Grupp 1: Matte på högskolan Grupp 2: Natvet mm (ma D) Grupp 3: Ekonomi mm (ma C ) Grupp 4: Vård mm (ma B) Män, andel av en årskull

Vilka behöver matematik vid högskolan? Hösten 2004 börjar cirka 15 000 studenter på program inom teknik (cirka hälften civ.ing.) bakgrund fr gymn : NV 10 000 studenter på program inom ekonomi – bakgrund fr gymn : SP, inriktn ek, sh 8000 studenter på program inom vården (största gruppen blivande sjuksköterskor) – bakgrund fr gymn : Omvårdnadsprogrammet

Dolda kursplaner Trappstegsmodellen (kurs A-E) är dåligt anpassad till innehållskraven En flora av varianter på kurserna har vuxit fram ”Sanktionerade” avvikelser från kursplanerna Speciell situation för matematiken Svårigheter kvarstår Tidsaspekten Kompromisser om innehållet Gemensamma prov

Repetition och fördjupning grundskolekurs Statistik Algebra Gymnasiets matematikinnehåll i framtiden - inför kursplanereformen Matematikinnehåll Vårdsektorn Repetition och fördjupning grundskolekurs Statistik Algebra Tillväxt, tillbakagång, funktionssamband Modellering: biologi, fysiologi, genetik, ”läkemedelsräkning” och allmänt

Repetition och fördjupning grundskolekurs Statistik Algebra Gymnasiets matematikinnehåll i framtiden - inför kursplanereformen Matematikinnehåll Ekonomisektorn Repetition och fördjupning grundskolekurs Statistik Algebra Potenser och logaritmer Räta linjen Polynom, 2ra grad Funktioner: linjära, polynom, potenser, exp, log, flera variabler Derivata, linjära approximationer: tillväxt, optimering, konvexitet Modellering: ekonomi och allmänt

Repetition och fördjupning grundskolekurs Gymnasiets matematikinnehåll i framtiden - inför kursplanereformen Matematikinnehåll Tekniksektorn Repetition och fördjupning grundskolekurs Statistik och sannolikhetslära Algebra Geometri Potenser och logaritmer Trigonometri Funktioner: linjära, polynom, potenser, exp, log, trig Derivata, förändringshastighet: Optimering, analys av funktioners egenskaper Integraler Diskret matematik Modellering: fysik, kemi, biologi, teknik och allmänt

Förstärkning i dagens gymnasium Ma Breddning som högskoleförberedande Kunskaperna från alla kurserna A–C, A–D eller A–E (och grundskolans matematik) behöver förstärkas Valbar kurs: Matematik Breddning ger utmärkta möjligheter Innehållet kan styras Man kan ge gott om tid Plats både för procedurkunskap och begreppskunskap Rätt få läser Matematik breddning idag Skapa en ”Lugn och ro”-kurs

Förstärkning i dagens gymnasium Algebran Satsa på stödprogram för elever med brister i algebra redan från år 1 Följ upp individuella elever kontinuerligt Ge gott om TID Grunda algebrastödet på forskning: Process - objekt Olika representationer (symboler, bilder, tabeller, diagram) Påståenden och uttryck

Gymnasiet – högskolan Behörighet, högskolan Behåll/inför de ”rätta” behörighetskraven i matematik Ma E för civ.ing.utbildn Ma C för ekonomutbildn och samhällsvetare i allmänhet Ma B för socionomer Ma A för alla som inte har annat krav - även t ex jurister Relevant matematik måste ingå i nya antagningsprovet för civilingenjörsutbildn.

Förändringar inom högskolan Omvärldsengagemang Påverka kursplanearbetet (Skolverket) Samarbeta med gymnasieskolor Följ med i den forskning/utveckling som sker t. ex: Uppföljning av förkunskaperna, Umeå Projektet Gymnasiets mål och högskolans förväntningar i matematik, KTH Avhandlingar: om algebra (gymn), om elevers läsförmåga (gymn), om probelmlösn (högskolan)

Synen på matematik Matematik=formler och procedurer? Många studenter får sin syn på matematik som en samling regler förstärkt vid högskolan pga: Glappet från gymnasiet - högskolan möter inte studenten på hennes/hans nivå ”Pensumdöd” och tidsbrist ”Typtal” - löses med mönsterpassning Litteraturen svårbegriplig/ studenterna läser den inte eller inte på rätt sätt Ytinriktat lärande

”Vi är inte dumma - vi är ovana” Är det fel på studenterna? De allra flesta studenter kan lära sig den matematik som krävs, men många får inte rätt stöd och ökar därför inte sin matematiska mognad Attityderna hos lärarna viktiga Första steget: Gör upp med arrogans och elitism! Andra steget: Lyssna på studenterna för att lära! Lärarna ska Ha höga förväntningar på studenternas arbetsinsats och engagemang Ha höga förväntningar på att alla kan lära sig Lyssna och föra dialog Ställa realistiska krav (tid och omfång)

Frågor och svar Tankegång Resonemang Modellering Problembehandling ”Vi är inte dumma - vi är ovana” Kompetenser i matematik enligt danska KOM-projektet Frågor och svar Tankegång Resonemang Modellering Problembehandling Språk och redskap Representation Kommunikation Symbol- och formalism Tekniska hjälpmedel

Lugnare start Upphämtningskurser Skola in i föreläsningskulturen ”Lugn och ro”-kurser även på högskolan Planera utifrån listan över KOMpetenser Använd diagnosinstrument Ge möjlighet till differentiering Erbjud speciella handledningsgrupper Använd nätbaserat material Skola in i föreläsningskulturen Korta föreläsningar Uppföljning av föreläsningarna

Teknologi i matematiken Datorer och miniräknare är här för att stanna - strutspolitik att inte försöka hantera situationen konstruktivt - man får prova sig fram Princip: Låt datorn/miniräknare stödja lärandet av begrepp, behåll delar av handarbetet Gymnasiet: övergå från miniräknare till att också använda datorer Högskolan: skapa kontinuitet i användningen av miniräknare och datorer Satsa på egna (bärbara) datorer och bra program Finns många bra program förutom de mer professionella (Maple, Matlab, Mathematica): Cabri, Geometer´s Sketchpad, Derive m fl

Om gymnasiet och högskolan inte lyckas anpassa matematiken? Det finns en flora av alternativ: Komvux, komplettering Basår på komvux Basår på högskolan Extra termin - collegetermin Överbryggningskurser (även nätbaserade) Mer grundläggande matematik i tillämpningsämnena

Längre överbryggningsprogram mellan gymnasiet och högskolan Positivt Ger fler studenter möjlighet att förbereda sig bättre Ger fler studenter möjlighet att skaffa behörighet Negativt Dyrbart för samhället Passar dåligt i ett Bologna-system Stora grupper av individer förlorar tid Skapar nya kultur-klyftor

Material, matematikdelegationen, arbgrp 11-H www.maths.lth.se/matematiklth/personal/gerd/ Algebra i gymnasiet Per-Eskil Persson, Bokstavliga svårigheter, Luleå tekniska univ, 2005 ”Lugn och ro”-kurs www.sm.luth.se/~harry/matog/ www.theducation.se/ Förberedelsekurser www.netuniversity.se/

Sammanfattning Vänta inte in förbättring av grundskolans matematik! Gymnasiet A och O: nya kursplaner Matematikinnehåll utifrån tillämpningar Anknyt till högskolans stora avnämare Pensumdöden kan ta kål på alla goda ambitioner KOM-petenserna! Algebran Högskolan Rätta behörighetskrav Möt studenterna på rätt nivå Lugnare start Alternativa vägar till samma mål Komma bort från mönsterpassningsstudier Integrera teknologin