Utbildningssociologiska studier av gymnasister och universitetsstudenter i Uppsala ILU, Uppsala universitet, 30 sept 2004 Föreläsningsserien Vetenskapliga.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

OM professioner (exempelvis följeforskare)
Gymnasiearbetet p..
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
En nationell hemsida för UHU/ESD för utbildare på högskolenivå –
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
Gymnasieinformation År 8, ht-13 Päivi Persson
Joakim Feldt & Eva-Lena Arefäll
Får inte flickor klä sig i rosa nu
Hur nå högre kvalitet i universitetsutbildningen?
Plug in riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt visar SKL:s öppna jämförelser att ca 77% fullföljer.
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
Höstbetyg 2013 årkurs 9. Information Resultatet redovisas för de kommunala skolorna och de nyckeltal som redovisas: Genomsnittliga meritvärde Från och.
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Turismens historia kapitel 2.
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Skolutveckling via digitala medier
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
 Kostnadsfri och ”frivillig” skolform  Oftast 3 års studier  Eleven väljer ett program och kan i viss utsträckning.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Söderhamnsmodellen.
BREDDAD REKRYTERING.
1 Inledande förordningstext Förordning (2008:793) om försöksverksamhet med riksrekryterande gymnasial spetsutbildning Utfärdad: Träder i kraft.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Norrmalm stadsdel.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Främjande av hälsa och lärande genom skolmåltider i ett nordiskt perspektiv. (Prospects for promoting health and performance by school meals in Nordic.
Hur ser det ut idag? –Hur klara eleverna sin studier? –Var tar eleverna vägen efter gymnasiet? –Skolindex GY2007  GY2000 –Revidering av kursplaner –Högskolan.
Övergång gymnasieskola – högskola Helén Ängmo överdirektör, Skolverket
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Studentcentrum Studievägledning Stöd vid funktionshinder Studenthälsan Antagning Examina Ladokgruppen.
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
F&U-kurserna Delkurs 1 & Delkurs 2. Detta kommer ni få ut av kursen/kurserna.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Senast 10 februari. Regiondalarnas hemsida, klicka på Elevantagningen.
Perspektiver på makt Pål Aarsand
Skolbarns hälsovanor i Sverige 2013/14 Undersökning vart 4:e år 11-, 13- och 15-åringar 8000 elever Start 1985/86 Nationell – internationell jämförelser.
Nationell godkänd idrottsutbildning (NIU). Syftet med Idrottsgymnasiet Gotland är att ge elever möjlighet att kombinera gymnasiestudier med en elitsatsning.
Brukarenkät Tillfrågade grupper och svarsfrekvens Föräldrar i familjedaghem (35% svar) Föräldrar i förskola (74% svar) Föräldrar i förskoleklass.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Skarpnäck stadsdel.
Föreläsning 1: Sociala gruppers utbildningsstrategier – en introduktion Maria Törnqvist 1.
Introduktionskurs Sociologi/Socialpsykologi/AOP Sociologiska institutionen Föreläsning: Sociologiska perspektiv på utbildning 1.
Textcollage Arbetsområde i svenska under hösten.
Inbjudan till Handledarutbildning 2016/17
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Inbjudan till Handledarutbildning 2017/18
Normer kring genus Finns det genusfällor och genuskrux?
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
Studie- och yrkesvägledning
Pierre Bourdieu.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Etnologi och folkloristik – en introduktion I
Mikael Johansson Alingsås Schacksällskap
Studie- och Yrkesvägledare
Olika mycket pengar till olika skolor – vilka effekter ger det
Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz
Enkät i gymnasieskolan 2015
Individ och Identitet.
Presentationens avskrift:

Utbildningssociologiska studier av gymnasister och universitetsstudenter i Uppsala ILU, Uppsala universitet, 30 sept 2004 Föreläsningsserien Vetenskapliga traditioner i anslutning till kursen Lärares Arbete A Donald Broady donald.broady@ilu.uu.se Mikael Börjesson mikael.borjesson@ilu.uu.se Ida Lidegran ida.lidegran@ilu.uu.se

ILU, Uppsala universitet Föreläsningsserien Vetenskapliga traditioner www.skeptron.ilu.uu.se/broady/uv Serien Vetenskapliga traditioner ges i anslutning till kursen Lärares Arbete A. Tid och plats: Vissa torsdagar kl 16.15-17.30 i Aulan, ILU, Seminariegatan 1, Uppsala. Du som läser Lärares Arbete A är välkommen. I den obligatoriska utbildningen ingår att du ska besöka två föreläsningar som du själv väljer. Examination: Om var och en av dessa två föreläsningar ska du skriva en mycket kort redogörelse, bara en A4-sida vardera, där du försöker karaktärisera det slags forskning som föreläsningen handlat om. Gör pappersutskrifter som lämnas till Ida Lidegran (som har ett fack i kanslikorridoren). Mer upplysningar om föreläsningsserien finner du via en länk på sidan www.skeptron.ilu.uu.se/broady/uv/

Utbildningssociologiska studier av gymnasister och universitetsstudenter i Uppsala Donald Broady, Mikael Börjesson och Ida Lidegran Aulan, ILU, Uppsala universitet, Seminarieg. 1, torsd. 30 sept. 2004 kl 16.15-17.30 Lästips: Donald Broady & Mikael Börjesson, ”En social karta över gymnasieskolan i Stockholm i slutet av 1990-talet”, Studies in Educational Policy and Educational Philosophy E-tidskrift 2002:1. PDF-version (373 KB) <http://www.skeptron.ilu.uu.se/broady/sec/020409-socialkartagy.pdf> Mikael Börjesson och Donald Broady, Vad har studenter vid Uppsala universitet i bagaget?, PM 4 mars 2004, 6 sidor. PDF-version (129 KB) <http://www.skeptron.ilu.uu.se/broady/sec/p-borjesson-broady-040304-stud-uu.pdf> Mer material från Utbildnings- och kultursociologi (SEC) vid ILU, se www.skeptron.ilu.uu.se/broady/sec/

Pågående forskningsprojekt Gymnasieskolan som konkurrensfält. <http://www.skeptron.ilu.uu.se/broady/sec/gyko.htm> Kampen om studenterna. Det svenska högskolefältet och lärosätenas rekryteringsstrategier 1993-2003. <http://www.skeptron.ilu.uu.se/broady/sec/kast.htm>

Pierre Bourdieu 1930-2001

Några av Pierre Bourdieus forskningsverktyg Symboliskt kapital – det som av sociala grupper igenkännes som värdefullt och tillerkännes värde Exempel på olika typer av kapitalarter: Kulturellt kapital, Ekonomiskt kapital, Socialt kapital, Litterärt kapital, Politiskt kapital, Skolkapital

Habitus – system av dispositioner som tillåter människor att handla, tänka och orientera sig i den sociala världen. Strategi – strategier uppstår i mötet mellan människors habitus och aktuella omständigheter. Fält – ett fält är ett system av relationer mellan positioner.

Pojkar och flickors gymnasieutbildningar, årskurs två, 2001

Socioekonomiska gruppers andelar per gymnasieutbildningar, årskurs två, 2001

Det svenska gymnasiefältet 1998, 32 sociala grupper, pojkar och flickor separat, supplementära variabler

Uppsala – en akademiskt dominerad gymnasieskola Uppsala – hög koncentration av utbildningskapital

Utbildningskapital i Uppsala, Tierp och Östhammar jämfört med riket.

Avgångselever årskurs nio år 1997-2001 från Uppsala och ort för gymnasiestudier.

Avgångselever årskurs nio år 1997-2001 från Östhammar och ort för gymnasiestudier.

Andel som går på fristående gymnasieskola i Uppsala

Förhållandet mellan nationella program, lokala inriktningar, och SM-program

Andelar elever i årskurs två på NV och SP (ej SM och LG), Uppsala kommun, 1997-2001.

Andelar elever i årskurs två på yrkesförberedande program, Uppsala kommun, 1997-2001.

Könsfördelningen av elever i årskurs två på de olika gymnasieprogrammen i Uppsalaregionen, 1997-2000.

Andel flickor och pojkar i årskurs två på Uppsalaregionens skolor, 1997-2001.

Skolornas sociala rekrytering, elever i årskurs två (IV-elever ej medtagna), Uppsalaregionen, 1997-2001, sorterad efter minskande andel högre tjänstemannabarn.

Skolornas sociala rekrytering, elever i årskurs två (IV-elever ej medtagna), Uppsalaregionen, 1997-2001, sorterad efter minskande andel höga betyg.

Korrespondensanalys av Uppsalaregionen, kön och 17 sociala grupper, skolor och utbildningar, 1997-2000.

Det svenska högskolefältet 1998 (studenter)

Det svenska högskolefältet 1998 (utbildningar)

Det svenska högskolefältet 1998 (Uppsala universitets utbildningar)

Vetenskapliga traditioner Föreläsningsserie hösten 2004 i anslutning till kursen Lärares Arbete A Torsd 7 okt 2004 kl 16.15-17.30 Esbjörn Larsson: "Det svenska utbildningssystemets födelse" Torsd 28 okt 2004 kl 16.15-17.30 Ulf P. Lundgren: "Utbildningspolitikens förändringar under 1990-talet och 2000-talet" Torsd 4 nov 2004 kl 16.15-17.30 Caroline Liberg: "Barn och ungdomar som textresurser -- ett språkligt perspektiv på läroprocesser" Torsd 11 nov 2004 kl 16.15-17.30 Lena Kåreland: "Litteraturpedagogik, ungdomskultur och genusfrågor med fokus på skolan. Några synpunkter utifrån ett litteraturvetenskapligt perspektiv" Torsd 25 nov kl 16.15-17.30 Fritjof Sahlström: "Interaktion, identitet och lärande - om de små sakernas stora betydelse"