Skapande skola 2011-2012 Kyrkskolan. Pengarna som tilldelats Kyrkskolan har använts till författarbesök. År 1-3 har haft besök av Helena Bross vid två.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Elsa Beskow.
Samtala om böcker.
Fågelryttaren Författare Adam Blade
Här kommer lite bilder på vad vi har gjort i klassen.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Så här har vi haft det under våren En presentation av vad klass 3 på Krika Bygdeskola har gjort under vårterminen 2001.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
3B Herrgärdsskolan, Västerås
Krokodilens förskola Storyline vt-08
Att skriva sig till läsning
Jenny Nyström.
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
2 - 3 :ans läsprojekt i Odensala Skola läsåret 04/05 (under 3 veckor)
Bokrecension av Siri Titel: Vitnos i djurparken.
Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem. Om du vill att de ska bli.
Att skapa världar och leda rollspel
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
APL årsk. 1 BF12AB 2013 v 7 – 12 Alla dagar i veckan.
Instruktioner BF12A – BF12B
En ny ung lärarinna har sitt avslutningsprov inför klassen. För sysselsätta barnen med något harmlöst hade hon följande förslag: Eleverna skulle växelvis.
Hur presentera och opponera?
Att skriva efter en litteraturdiskussion
KULTUREN I FOKUS Eleverna i årskurs 4-6 har under våren 2014 arbetat med kulturtema. Vi har under hela terminen haft en konstnär på skolan för att tillsammans.
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Berätta spännande.
FOXPOPULI Introduktion av deltagare – ice breaking och lära känna varandra “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Skolutveckling via digitala medier
Av: Ninni Byrestam. Eleverna (faddrarna) i klass 3A fick ett uppdrag… Välj en bok som du tror att ditt fadderbarn tycker om. Öva på att läsa boken med.
Skriva noveller.
FLISAN! Här får vi följa med Flisan som ska besöka Hörselverksamheten och göra en hörselkontroll. Häng med!
Läskotten.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Välkommen till! Varför QualisTorget – vad kan QualisTorget göra för Er skola? QualisTorget beskriver denna webbtjänsts funktion på ett bra sätt, eftersom.
En guide för arbeten i SO
Va?! Ska vi skriva vår egen novell?
Engelska Människokroppen
Bokprojekt Hjulsbroskolan 2009
Access 1 ITDA 2 Kurs Namn Klass Betyg En elev (namn) kommer att läsa många kurser och få ett betyg i varje kurs. Försök modellera om till funktionella.
Upplysningen Daniel Defoe
Lorem Ipsum, andra fristående delen i romansviten om skuld, försoning och återhätmning. Vi följer karaktärerna från ”Ingmar Bergman kände aldrig skuld”.
MAKTLEKAR.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Det var en gång....
Tillgänglighet ___________ ___________ ___________ ___________ ___________ ___________.
Presentation av Ta ej bort detta. Om du gör det är det brott mot våra regler. Reglerna hittar du under sidan OM KLASSKLUR. Läs de innan nedladdning.
Exempel på skriftligt omdöme
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
Lägesmått. Lägesmått Vad är lägesmått? Sammanfatta en mängd data Exempelvis hur mycket veckopengar får elever som går i åk7… En klass består av ca.
Elev loggbok.
SUA – Skriva.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
ATT TÄNKA PÅ NÄR DU REPRESENTERAR VÅR BRANSCH Studiebesök för årskurs 6-9.
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Föräldramöte Tomtebogård
V 2, 2017: Veckobrev för förskoleklass A
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Svenska – skriva berättelser
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Måndag den 22 januari 2018.
Utgångspunkter Barn vet något när de kommer till skolan.
Några ord från författaren När jag fick frågan om jag kunde tänka mig att skriva en till lättläst bok bestämde jag mig för att skriva en lättsam och rolig.
Dagens ledtråd: En kramgo vän.
Vill du bli mästerdetektiv?
Presentationens avskrift:

Skapande skola Kyrkskolan

Pengarna som tilldelats Kyrkskolan har använts till författarbesök. År 1-3 har haft besök av Helena Bross vid två tillfällen under vårterminen. År 4-5 har fått två besök av Thomas Halling.

Inför besöken lånade klasserna författarnas böcker på filialbiblioteket. Alla elever har läst eller lyssnat till minst en bok. Åk 1-3 fick välja en bok som skulle recenseras. Åk 4-5 har läst flera böcker och recenserat dessa.

Åk 1-3 fick ta del av Helenas första bok som kom ut i endast ett handskrivet exemplar.

Intresset var stort.

Helena talade om att varje spännande berättelse bör innehålla: Person, plats, problem, problem som förvärras och en lösning.

Helenas besök inspirerade till att skriva egna berättelser.

Resultat av skrivarmödor hos F-1:orna.

Vid Helenas andra besök fick eleverna svar på frågor de mailat henne om hennes författarskap. De som ville fick läsa sina berättelser.

Daniel fick en av Helenas böcker som översatts till kinesiska eftersom han kan som kan läsa den.

Vi fick även veta vad Helenas senaste bok kommer att handla om.

4-5:or fick träffa Thomas Halling som berättade om sitt författarskap. Sedan inledde han en skrivarverkstad.

Eleverna fick börja med att rita en huvudperson, bestämma namn, ålder, styrkor och svagheter. De skulle skriva en skräckhistoria där handlingen utspelas i Täby kyrkby.

Eleverna blev intervjuade om sin huvudperson.

Thomas hjälper till och berättar vad som är viktigt att tänka på.

Efter besöket arbetade eleverna med att skriva klart, bearbeta texten, ge varandra respons, skriva på dator och illustrera.

Arbetet resulterade i en egen bok med framsida och färgglada illustrationer……….

……och baksidestext.

Text och bilder: Margareta Hansson Tatjana Hydman Ulla Österberg