Organisationer traditionella och moderna, olika affärsstrategier

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
© BTC i Karlstad AB 2013 Övningsföretag Affärsträning när den är som bäst!
Advertisements

Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
1. Varför finns det pengar?
Samhällsekonomi 2.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Page 1 GADD Software en introduktion Publik version, September 2013, gaddsoftware.com.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Elektronisk handel,e-order och e-fakturor Kerstin Wiss Holmdahl.
Elektronisk handel – Effektiva inköp
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Arbetsintegrerande sociala företag är företag som driver näringsverksamhet (producerar och säljer varor och/eller tjänster): med övergripande ändamål.
Miljarder möjligheter på en plats!
Datorer och E-handel Ang Li Sambou Jadama. Datorer och E-handel Introduktion  E-handel  Handla på nätet  Näthandelprocess  Handla på auktion  Checklistan.
Ny Stil Vårt företag är en hemsida där vi riktar oss till ungdomar, vi säljer våra egna designade kläder till ett pris som en studerande ungdom har råd.
Dagens agenda Organisationer Arbetsuppgifter/aktiviteter Information
Tjänstens tillgänglighet Interaktion
Intervju inför ViV-projektet.
Handel – ord och begrepp
Organisation Logi.
Organisationskultur, makt och konflikt
Behövs det pengar? Byteshandel.
Penningskarusellen ”Kunderna betalar med pengar för att få ett behov uppfyllt. Och företaget får pengar för att kunna betala sina utgifter. Både parter.
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Affärsidé - företagets vägvisare
Inköpsrutiner.
”Vägen mot e-samhället”
marknadsförarens verktygslåda
Exder makes you do business Christer Rygaard. Exder makes you do business © Expert Systems Development 2004 Kort om Expert Systems ● Specialiserade på.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
AUTOMATION SMÅLAND GISLAVED, 4/ Cecilia Warrol Programchef Produktion2030.
Moderna affärsstrategier
Intressententmodellen.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
28% av alla CRM-projekt går aldrig “ live” I en ERP implementation används inte 46% av de inköpta licenserna. 60% av kostnaden för implementation läggs.
Organisationsteori MÅL, STRATEGI OCH EFFEKTIVITET
Hur skapa effektiva kampanjer? © 2006 Microsoft Corporation and Capgemini U.S. LLC 1.
System arbetssystem informationssystem
Geografi – Produktion, handel och transporter
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Köprätt.
Från JBOWS (“Just a bunch of Web Services”) till SOA 1 Sundsvall 42, 15 oktober 2008.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Personlig försäljning Kap. 2
Copyright Peter Fredholm Elektroniska Affärer – del 1 Logistikprogrammet.
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
E-handel Snart börjar det…..
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Intressententmodellen.
Produkt, pris, plats och påverkan
Konsten att göra bra inköp
Sälja en produkt eller tjänst
EAK
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Seminarium Affärsidé & Budget
Presentation av affärsplan
Lanpro Internetwork AB
Välkommen till arkitektkopia En värld av trycksaker.
Presentation av affärsplan
Företagets intressenter
Presentationens avskrift:

Organisationer traditionella och moderna, olika affärsstrategier

idag Organisationer Målmodell Handel

Organisation Individer som har något gemensamt tex arbetar för att uppnå ett gemensamt mål ( obs! ett företag kan vara en organisation med en individ) Sociala organisationer; Formella organisationer

Sociala organisationer Individer som inte är inriktade på att uppnå vissa mål eller följa bestämda arbetsformer Familj, dansgrupp…

Formella organisationer Individer som är inriktade på att uppnå vissa mål och följa bestämda arbetsformer Företag, myndigheter, skolor, föreningar, …

Kommunikation A B C D Kommunikationsvägar A B Envägs kommunikation Två vägs kommunikation B C

Kommunikation om mer än en Hur många kommunikationsvägar?

Exempel Hur många är kommunikationsvägarna, om en organisation består av 1 individ 2 individer 3 individer etc

Strukturering av kommunikationen? Oorganiserad verksamhet Målinriktad organisation Målinriktad och samordnad organisation

Exempel Hur kan man strukturera kommunikationsvägarna mellan 4 individer 10 individer 20 individer

Organisation Struktur Orientering Formell organisation Vertikal Arbetsfördelning och specialisering Information- och kommunikationsvägar Ansvarfördelning och beslutsvägar Orientering arbetsuppgift produkt geografisk kund etc Vertikal Horisontell

Organisationsschema Funktionsorganisation Geografisk organisation Produkt organisation, kundorienterad organisation, projektorganisation, ….

Exempel Gör ett organisationsschema för ett Bageri (Bakeri)

Lösning (förslag) VD Försäljning Produktion Inköp Ek Bagare A Bagare B

Bakery

Mål På en organisation ställs krav från olika intressenter och mål kan ses som organisationens instrument för att uppfylla dessa krav. Konkurrenskraftiga produkter Organisationens existens

Exempel Tänk igenom on du kan komma på några mål för ett bageri

Components of a Goal Model supports Goal A desired future state hinders Problem A state of affairs that may hinder a goal conflicts Two goals conflict if the fulfilment of one goal makes it impossible to fulfil the other, and vice versa En målmodell kan man rita upp som en graf med tre olika sorters noder och tre olika sorters kanter. De viktigaste noderna i modellen är målen. Ett mål uttrycker ett önskat framtida tillstånd, hur man önskar att världen skall se ut i framtiden. Det kan t.ex. vara “vinsten skall nästa år vara 20%” eller “omsättningen skall nästa år vara 10% högre än i år”. En annan typ av nod är problemen. Ett problem är ett sakförhållande som gör det svårt att uppnå ett mål. Ett problem ges alltså av ett faktum om världen som vi inte själva kan göra något åt, det bara finns där och påverkar oss. Ett mål, däremto, är något som vi själva beslutar oss för, vi vill att målet skall uppnås, bestämmer oss för det. Den tredje typen av nod är möjligheterna. Och en möjlighet är ett sakförhållande som kan hjälpa till att uppnå ett mål. På samma sätt som ett problem så ges en möjlighet av ett faktum om världen. Men en möjlighet är något bar eftersom det hjälper oss att nå ett mål, medan ett problem är dåligt för det hindrar oss att nå ett mål. Sedan finns det det kanter, relationer mellan noderna i målmodellen. Vi har en support-relation om ett mål eller möjlighet stödjer ett annat mål. Och vi har en hinders-relation om ett mål eller problem hindrar ett annat mål. Det kan också finnas en konflikt-relation mellan två mål om man inte kan uppnå båda målen samtidigt. Opportunity A state of affairs that may support a goal

Exempel Gör en målmodell för bageriet som innehåller 3 mål 1 problem 1 möjlighet

Lösningsförslag möjlighet mål fickung problem Hög hinder produktkvalité hinder Långa transporter stödjer hindrar stödjer hindrar stödjer mål mål Lågt pris Färskt bröd

Övergripande mål för en organisation Strategiska mål Existensen Vinst ( intäkter – kostnader), ökning med 0,1 % per år i genomsnitt under 10 år Konkurrenskraftig ( produkterna) Vilka produkter/tjänster skall organisationen sälja Hur skall organisationen få kunderna att köpa produkterna/tjänsterna Operativa mål Uppnå en viss vinst år x

Handel

Konkurrensmässig Nöjda kunder (customer experience) Upptäcka kundens behov Kundens köp av produkten Pris Hur köpet genomförs Kundleveransen Användningen av produkten/service Underhåll och avveckling av produkten

Kundens utvärderingskriterier Produktens totalkostnad ( inköpspris, transportförsäkringar, transportkostnader etc) Produktkvalité Svarstid (responsiveness), hur länge kunden måste vänta på respons Tillförlitlighet (reliability)

Produkter Fysisk produkt Service Information Kombination Standard Vad tycker mina kunder? Fysisk produkt Standard Anpassade designade Service Information Kombination Standardiserade Skräddarsydda

Produkten (information i IT-samhället) Produkter som är Intangble (viktlösa och går ej att känna) Kopierbara Icke- konsumerbara manipulerbara

Försäljningskanaler Butiker Försäljare Postorderkataloger Mässor Marknadsplatser auktioner

Handel Back office Front office DB Den del av organisationen som servar försäljningsdelen av organisationen Den del av organisationen Som har kundkontakterna

Hur kan man utnyttja IT för att öka kundnyttan? Stadier för att få fler nöjda kunder Utrangering Produktens underhåll Kunderna användning av produkten Kundernas förvärvande av produkten Kundernas krav på produkten

Handel av idag Traditionell handel E-handel

Traditionell handel E-handel IT används för att: - förändrar produkterna - minimera kostnader

Handla på nätet Kunden skall ha en effektiv självservice omgivning Presentera företaget och dess produkter Se till att kunderna kan beställa och ev betala

Utmaningar (E-handel) Förse kunder med en effektiv själv-betjäningsmiljö Locka till sig kunder Utveckla system Integrera system

Begrepp e-business (e-affärer) Koordinera kritiska affärsprocesser såsom produktdesign, beställa råvaror, tillverka, leverera kundorder och service genom att använda sig av datorer, kommunikationsteknologier och elektronisk data

e-commerce (e-handel) Den delen av en e-handel som har direkt kundkontakt , t,ex, använda IT för marknadsföring, försäljning, produktservice etc

Kunder Företag Privat personer Stat och kommuner En eller några ägare Små Medelstora Stora Koncerner Privat personer Enstaka personer: ungdomar, pensionärer etc Familjer utan barn Familjer med barn Stat och kommuner Skolverket, Utrikesdepartementet, Stockholm stad, Stockholms läns landsting, Karolinska sjukhuset etc

Begrepp fort B2B (Business-to-business) B2C (Business–to-customer) Försäljningen till andra företag sker i första hand via nätet B2C (Business–to-customer) Försäljning till konsument sker i första hand via nätet B2G (Business-to-Government) Försäljning till regering, kommuner etc sker i första hand via nätet EDI (Electronic Data Interchange) elektroniska överföring av affärsdata, inköpsorder och fakturor) mellan två företags IT-system

Instuderingsfrågor Försök att beskriv hur begreppen e-handel, e-business, B2B, B2C och B2G är relaterade till varandra Om ett företag vill börja med e-handel vilka möjligheter bör man beakta när det gäller kontakten med kunderna Om ett företag vill börja med e-handel istället för att sälja över disk, vad skall man tänka på?