Möte med Nackas jobb- och utbildningsexperter 2015-03-27.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dagordning Inledning – välkommen till NAV-scen, Daniel Lundqvist
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Mål för insatsen ”Utbildningen ska, med utgångspunkt från individens behov, kunna kombineras med förvärvsarbete eller andra aktiviteter, t.ex. arbetslivsorientering,
Ansökan till SFI steg för steg
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
En viktig utgångspunkt- skolans breda uppdrag
LUCAS Mål, strategi och organisation LUCAS - Center for Applied Software Research2 LUCAS mål Att i samverkan med näringslivet identifiera.
Utbildningsdepartementet Vuxenutbildningen i BP 09.
Behov av habilitering och rehabilitering
Värmdö matchning? Värmdö kommun Centrum för arbete och studier (CAS)
Att förändra i förändring Emma Swanström, verksamhetschef, Aleris Hemtjänst.
Styrning och ledning av Nackas vuxenutbildning – diskussionsunderlag
Nackas vuxenutbildning 2011 Kundval -35 anordnare -Ca kurser MVG- (Skolinspektio- nen) Full flexibilitet ”Alla får läsa allt” Hälften yrkesvux Integrationsverktyg.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Regional.
Samhällsvetenskapsprogrammet 14 januari 2015
Introduktionsprogram på Hagagymnasiet
Utbildningsdepartementet Utökad betygsrätt. Utbildningsdepartementet Överlåtande av myndighetsutövning och tillstånd om betygsrätt Redan i dag kan regeringen.
Förädlad jobbpeng 2015.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Regionala samrådet Direktivet Utbildnings- och insatskedjan
Delprojekt kompetensutveckling. Mål för delprojektet kompetensutveckling AktivitetEffektmålProduktmål Samordnad utbildning Att utveckla Västra Götaland.
Sfi-bonus försöksverksamhet i Nacka Mål - Nackas ambitioner Parter – arbetsfördelning Kvalitetshöjande insatser Det fortsatta arbetet Kontaktpersoner Staffan.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Vuxenutbildning – lite siffror
Nacka Yrkesvux 2010 Skolverket startade yrkesvux med statliga medel 2010 Nacka har erbjudit yrkesvux sedan 2005 Alla Nackaelever får läsa alla yrkesprogram.
Nya auktorisationsvillkor Uppföljning för Kvalitet.
Förordningstext Speciallärarexamen
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
VANLIGA STUDIEFRÅGOR med studie & yrkesvägledare Som studie & yrkesvägledare arbetar vi med att vägleda mot ett yrkesmål. Det kan innebära att vi tittar.
Utfasning av LP01. Utfasning av LP – uppdrag från nämnden att se hur LP01 kan fasas ut skapa strukturer för utfasning.
Vuxenutbildningen i Kristianstads kommun
Förbättringsarbeten: just-do-it Lag 2 på Odin har velat få ner antal knackningar för att minska ställtiden. Delar av detta har löst genom att laget har.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Möte om betygsrätt mm. Program Utgångspunkt -Krav i auktorisationsvillkor att alla anordnare har betygsrätt -Anordnarna utfärdar betyg (utdrag.
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
Möte 2 september för Nackas jobb- och utbildningsexperter.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Nya samarbetsformer för framtida kompetensförsörjning Malin FerbasMaria Ingvarsson
Effektivare Sfi och vuxenutbildning Propositionens syfte Sfi ska inte vara en egen skolform utan ingå i skolformen kommunal vuxenutbildning Ändringen träder.
Validering En process för att kartlägga kompetens.
Skogen i Skolan Läget idag och utmaningar - Lågt intresse för teknik/naturvetenskap inkl. skog -Dagens urbanisering inkl. antalet nyanlända ger mindre.
Processtekniska Gymnasiet
Studie- och yrkesvägledning
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Komvuxutredningen (U 2017:01)
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Elin Axén och Vidar Justegård
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Kommunens samlade resurs för vuxnas kompetensutveckling
Studie- och yrkesvägledning
Vuxenutbildning 2015 sfi och sfx Nacka
Lokalt jobbspår Hotellkök & Restaurang – Arvidsjaur
Organisation vuxenutbildning
Kommunens samlade resurs för vuxnas kompetensutveckling
Spår för Industri Mariestad, Töreboda och Gullspång
UNDERSKÖTERSKEUTBILDNING
Individuella studieplaner i Nacka vuxenutbildning
Spår för Industri Mariestad, Töreboda och Gullspång
Dialogmöte förskoleklass
VÄLKOMNA till dialogmöte
Vuxenutbildning 2018 sfi och sfx Nacka
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
DIGITALA KUNSKAPSTEST
SFI/SFX 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

Möte med Nackas jobb- och utbildningsexperter

Dagordning 1.Presentation av Värmdö samt samarbetet Nacka – Värmdö (Region Öst) 2.Presentation av förslaget auktorisationsvillkor vux 3.Information om auktorisationsvillkor SO och SFI 4.Kvalitet och uppföljning 5.Lägesrapport och fortsatt process jobbexperter 6.Sfi- praktik

Föreslagna förändringar av auktorisationsregler för vuxenutbildning/SFI 1. Verksamhetschefen -Relevant akademisk examen -Erfarenhet etc -Tre referenser 2. I organisationen ska finnas -Person med rektorskompetens -Den pedagogiska personalen/läraren ska ha relevant akademisk utbildning -Branschkunskaper – ska styrkas med tre referenser – inom berörda yrkesutbildningar -Ha beredskap att ge extra stöd för elever, bl a erbjuda specialpedagogiskt kompetens

3. Ha/har ansökt om betygsrätt Erbjuda studie- och yrkesvägledning, bl a upprätta en anpassad studieplan tillsammans med eleven 6. Ge eleverna bra stöd i kontakter med CSN 7. Erbjuda prövningar i kurserna 8. Omgående kontakta och informera eleven vid kursavvikelser, t.ex. vid inställd kurs