Sidnummer1 DDK och SAB De viktigaste likheterna och skillnaderna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Sidnummer DDK i praktiken. Sidnummer KB nationellt ansvar
Svenska WebDewey Introduktion
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
DDK och SAB De viktigaste likheterna och skillnaderna
Dewey En supersnabb introduktion Länsbibliotek Sydost
Att söka till högskolan
vad innebär det för folkbiblioteken?
DDK och SAB Likheter och skillnader Deweyrummet
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
Som man frågar får man svar
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: MAME Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Svenska WebDewey Introduktion
Sidnummer1 Svensk utgivning 2011 enligt Dewey Hur blev det? Harriet Aagaard Olof Osterman.
Sidnummer DDK i praktiken. Sidnummer Vad händer nu?  Var finns information?  Hur gör man?  Hur vet man vad ett nummer står.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Svenska WebDewey Introduktion Harriet Aagaard Svenska Deweyredaktion
Sidnummer1 DDK och SAB De viktigaste likheterna och skillnaderna Abdc Harriet Aagaard Svenska Deweyredaktion
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Dewey decimalklassifikation i Sverige
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Idrottsverksamhet 2010 i Motala kommun Omfattning totalt Största idrotterna Största flickidrotterna Största pojkidrotterna Jämställdheten inom olika idrotter.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Sidnummer1 DDK och SAB De viktigaste likheterna och skillnaderna.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Sidnummer1 Tid och plats Deweyrummet 6 oktober 2011.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Välkommen till information inför gymnasievalet 2015.
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Vad då Uaa? Hur står böckerna egentligen?. Böcker och andra medier i biblioteket är sorterade och står tillsammans på hyllorna efter ett system som kallas.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
1 Anneli Juhlin FP
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014 Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014.
Sidnummer1 Dewey i Sverige Användarmöte Dewey 9 april 2013 Harriet Aagaard Svenska Deweyredaktionen.
Sidnummer Kataloger och sökverktyg hur kan vi använda DDK?
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Sidnummer1 900 Historia och geografi Tabell 2 Introduktion.
Sidnummer1 900 Historia och geografi Tabell 2 Introduktion.
Sidnummer Svenska WebDewey Introduktion Harriet Aagaard Svenska Deweyredaktion 26 oktober 2015.
Sidnummer Svenska WebDewey Introduktion Harriet Aagaard & Olof Osterman Svenska Deweyredaktion november 2015.
Sidnummer Vad betyder koden?. Sidnummer Att avkoda nummer
Dewey systemet och SAB likheter & skillnader
Vad betyder koden?.
Vad innebär det för folkbiblioteken?
DDK i praktiken Vad händer nu?
Val av nummer och nummerbyggnad
Dewey decimalklassifikation - en introduktion
Dewey systemet och SAB likheter & skillnader
Dewey för folk- och skolbibliotek
Presentationens avskrift:

Sidnummer1 DDK och SAB De viktigaste likheterna och skillnaderna

Sidnummer 2 Allmänt DDK bygger på siffror SAB bygger på bokstäver DDK är indelat i 10 huvudklasser. Därefter varje huvudklass i 10 avdelningar. Varje avdelning i 10 sektioner. Varje huvudklass är alltid tre siffror. Därefter vidareuppdelning. SAB är uppbyggt i 25 huvudavdelningar. De flesta av dessa är uppdelade i underavdelningar. Därefter ofta vidareuppdelning. I båda systemen kan ett ämne förekomma i flera discipliner

Sidnummer 3 Antal klassnummer I DDK väljs ett enda nummer I SAB är det vanligt med två eller fler klassningar per verk

Sidnummer 4 Anvisningar I både DDK och SAB finns anvisningar i hela systemet om hur numret ska byggas I DDK är anvisningar mera utbyggda och ofta standardiserade. Klassifikatören måste ofta gå från en avdelning till en annan för att kunna bygga nummer

Sidnummer 5 Relativt index DDK finns i en webbversion och indexet är den absolut viktigaste ingången till systemet. Indexet är väldigt bra och lätt att använda. Indexet i DDK motsvaras av Svenska ämnesord som i sin tur bygger på SAB:s Ämnesordsregister, alfabetisk del. Från 2011 mappas ämnesorden mot DDK och inte mot SAB

Sidnummer 6 Tabeller I DDK används tabeller för att uttrycka aspekter –Tabeller (Tables) återfinns i början av schemat (standardtabell, geografisk tabell, o.s.v.) –Tilläggstabeller (Add tables) finns i schemat under vissa ämnen –Aspekt som tas från tabellerna uttrycks oftast med en fasettindikator. I DDK är det en nolla –Även form uttrycks med hjälp av fasettindikatorn 0 i DDK och typ av form från tabell 1. Exempelvis seriella resurser 05

Sidnummer 7 Tabeller (forts.) I SAB används också tabeller (tilläggsbeteckningar) för att uttrycka aspekter –Hjälptabeller återfinns i början av schemat –Särskilda tilläggsbeteckningar återfinns i schemat –I SAB uttrycks oftast aspekten med en fasettindikator också. Oftast ett kolon, streck, zäta, likhetstecken o.s.v. –Form uttrycks inom parentes. Exempelvis (p) för seriella resurser

Sidnummer 8 Tabeller (forts.) T.ex en medicinsk tidskrift SAB V(p) DDK 610.5

Sidnummer 9 Tabeller (forts.) I DDK finns det fler aspekter än i SAB att lägga till ett ämne I synnerhet tabell 1 innehåller fler möjligheter att lägga till aspekt Exempel är utbildning, organisationer och ledning, åldersgrupp, grupp utifrån kön

Sidnummer 10 Tabeller (forts.) Litteratur om kvinnor i olika sammanhang kan alltså uttryckas med hjälp av tillägg 082 från tabell 1 som läggs till det ämne som behandlas T.ex Kvinnliga poliser

Sidnummer 11 Tabeller (forts.) I SAB läggs även en del uppgifter i klartext till klassningen. Ofta genom tillägg av z (geografisk ort, namn) och :bf (institution) Det görs inte alls i DDK. Ämnesord används istället och där är namnformerna kontrollerade till skillnad från namnformerna efter z och :bf

Sidnummer 12 Tabeller (forts.) I både DDK och SAB förs historia inom ett ämne ut på ämnet -I DDK läggs de historiska perioderna till från tabell 1:s historiska perioder -I SAB används de historiska avdelningarna inom K (historia) som tilläggstabell

Sidnummer 13 Tabeller (forts.) I SAB finns även språkliga tilläggsbeteckningar som inte finns i DDK –Skönlitteratur i översättning (t.ex. He.01=c) får samma nummer som skönlitteratur på originalspråk i DDK Att en bok är översatt till ett annat språk uttrycks på annat sätt i katalogposten

Sidnummer 14 Tabeller (forts.) Övriga tilläggsbeteckningar som inte återfinns i DDK är tilläggsbeteckning för målgrupp t.ex.,u för att uttrycka att det är en barnbok eller ungdomsbok Att en bok är en barnbok eller ungdomsbok uttrycks på annat sätt i katalogposten

Sidnummer Datavetenskap, information, allmänna verk Klassen motsvaras främst av avdelningarna A Bok- och biblioteksväsen och B Allmänt och blandat Men i den här klassen återfinns även bl.a. datavetenskap som i SAB är utfört på P Teknik istället

Sidnummer Filosofi & psykologi Klassen överensstämmer väl med SAB:s avdelning D Filosofi och psykologi Det som återfinns här och inte finns inom D i SAB är avdelningen 130 Parapsykologi och ockultism. Parapsykologi ligger under D men ockultism ligger i SAB under Bl

Sidnummer Religion Huvudklassen 200 motsvaras av avdelning C Religion i SAB Liksom SAB har DDK tidigare haft en stark kristen betoning på den här klassen. Ofta beroende på att det är den litteratur som har varit dominerande. En översyn pågår för att minska detta.

Sidnummer Religion (forts.) I SAB betraktas ofta Svenska kyrkan som norm. Det innebär att klassnummer för religiösa företeelser ofta är gemensamma för de allmänna företeelserna och de specifika för Svenska kyrkan. I DDK är det inte så

Sidnummer Samhällsvetenskaper Under klassen återfinns det mesta som finns på avdelningen O Samhälls- och rättsvetenskap Men även andra avdelningar i SAB som S Militärväsen, E Undervisning och delar från Q Ekonomi och näringsväsen, främst nationalekonomi Även delar av M Etnografi hamnar här som seder, etikettsfrågor och folktro Folkdiktning återfinns här men förs i SAB till G litteraturvetenskap

Sidnummer Samhällsvetenskaper (forts.) I SAB finns etniska grupper under M. De återfinns på i DDK om gruppen är ämnet Men är gruppen en aspekt på ett ämne används tabell 5 för Etniska och nationella grupper. Man kan alltså uttrycka både den etniska aspekten och själva ämnet i DDK T.ex. Romer - rättslig ställning - Europa Mycket av ämnet Vp Hälso- och sjukvård hamnar även under 300

Sidnummer Samhällsvetenskaper (forts.) I DDK hamnar all juridik under 340 I SAB förs ofta juridik ut på ämnet

Sidnummer Språk + tabell 4 + tabell 6 Motsvarar avdelningen F Språkvetenskap i SAB Under 400 används även tabell 4 för tillägg till språk liknande de tilläggsbeteckningar som finns under F När språk är en aspekt på ett ämne (t.ex. vid bibelöversättningar, tvåspråkiga lexikon) används tabell 6 (där alla språk räknas upp)

Sidnummer Naturvetenskap Här återfinns motsvarande U Naturvetenskap Men även T Matematik återfinns här Biologi är annorlunda i systemen. DDK utgår från biologiska processer. SAB efter typ av organism

Sidnummer Teknik Motsvaras främst av P Teknik, industri och kommunikationer Men även av andra stora avdelningar t.ex. V Medicin, Qb-Qg Övrigt av Q går ofta till 300 Samhällsvetenskaper Sociala och samhälleliga aspekter på teknik går till 300

Sidnummer Konst & fritid Här återfinns avdelningarna I Konst, musik, teater, film och fotokonst och R Idrott, lek och spel Musik återfinns här i sin helhet alltså även X och Y DDK gör ingen skillnad på musiknoter, musiklitteratur eller musikinspelningar

Sidnummer Litteratur + tabell 3 Motsvaras av G Litteraturvetenskap och H Skönlitteratur Systemen liknar varandra med språk och länder som huvudsaklig indelningsgrund I DDK görs ingen skillnad på litteraturvetenskap och skönlitteratur när det gäller enskilda författare. Verk om och av en författare får samma klassning. Verk som handlar om t.ex Röda rummet får samma nummer som själva boken.

Sidnummer Litteratur + tabell 3 (forts.) Ett skönlitterärt verk får alltid samma deweykod oavsett om det är fråga om en översättning eller verket på originalspråk För att uttrycka aspekter på litteratur används tabell 3. Exempel är särskilda former av litteratur, genrer, teman och ämnen. De motsvarar de tilläggsbeteckningar som finns under G i SAB

Sidnummer Historia & geografi + tabell 2 Motsvaras av J Arkeologi, K Historia, L Genealogi och N Geografi Systemen liknar varandra med länder som huvudsaklig indelningsgrund Vidareindelning av 900 görs med hjälp av tabell 2 (som innehåller världsdelar, länder, städer och andra områden)

Sidnummer Historia & geografi + tabell 2 (forts.) Både politisk historia och lokalhistoria förs i DDK till historia. I SAB förs lokalhistoria till N Geografi Skillnad mellan arkeologi och historia gällande en viss plats under en viss tid görs inte i DDK Disciplinen arkeologi har däremot eget nummer i DDK Arkeologiska utgrävningar förs till områdets historia

Sidnummer Historia & geografi + tabell 2 (forts.) Biografier förs till sitt ämne. Bara om det inte går att föra till annat ämne hamnar de här under biografier t. ex Berömda svenskar genom tiderna Men en biografi över en kemist förs till kemi En arkeolog till arkeologi

Sidnummer Historia & geografi + tabell 2 (forts.) Geografisk vidareindelning kan även göras efter typ av områden, regioner, platser i allmänhet utifrån tabell 2. Det kan inte göras i SAB. T.ex u-länder, öknar, stäpper, kustområden Tabell 5 används för att uttrycka särskilda etniska gruppers historia