Lärenergi När jag känner :

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Mål med samverksanssystemet
Att förstå anonymiteten (översättning från
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
BILD
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Föräldramöte 12 september 2011
som underlag för skolutveckling och eget lärande
EN RESA GENOM UTANFÖRSKAP, BEKRÄFTELSEJAKT OCH MISSBRUK
Att bygga nätverk genom sociala medier
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Kollektivt Lärande » » Har Du ett svårt problem gör det större!
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
Muntligt Jag kan….
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
NYFIKEN PÅ PBS? Vad döljer sig bakom förkortningen PBS?
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Behovsanpassat ledarskap
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Effektivisera med ökad kvalitet
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Lars-Erik Sandler1 Banvärdsskap ur ett psykologiskt perspektiv. Nynäshamn.
Att arbeta med människor Erfarenheter från mina olika ledarroller Uddevalla den 25 januari 2012 Karl-Erik Nilsson.
” Det krävs ORK men också Mod att vara en bra chef ” Lotta Burenius Äldreombudsman i Stockholms stad SIDAN 1.
Vad är identitet?.
Var har vi vår trygghet och tillit? Jesaja 30:
Lönesamtalet.
Skriva noveller.
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
Idrottspsykologi.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Personalpolitisk inriktning
Betydelsen av kompisar och öppna mötesplatser -
Målfokuserat mentorskap – hela skolans framgångsfaktor
KASAM Känsla av sammanhang
glädje-trygghet-kamratskap-nyfikenhet
VIKSKOLANS VÄRDEGRUND
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Konflikthantering på arbetsplatsen. Konflikt Önskemål man inte vill släppa + Blockering av annan = Frustration Agerande.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Föräldramöte Välkomna!.
Barnkonventionen i förskolan
Coaching.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Verksamhetsbeskrivning
Förhållningssätten.
”Förskolebarnens röst”
Tips för bättre kommunikation
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Presentationens avskrift:

Lärenergi När jag känner : Då ger det mig en inre trygghet och jag kan lägga undan min egen förträfflighet och lyssna för full förståelse. Vara genuint nyfiken och lärande. Tillit Respekt Tillhörighet KASAM Bekräftelse Värme, närhet

Lärenergi Tillit Tillit Respekt Respekt Tillhörighet KASAM Bekräftelse Bekräftelse Värme, närhet Värme, närhet Öppet utforskande lärande av varandras förståelse utifrån erfarenheter och syn på uppdraget osv

Lärenergi Men om någon bryter jämbördigheten eller att kulturen är ”tävlan” om vems syn som är rätt Tillit Tillit Respekt Respekt Tillhörighet KASAM Tillhörighet KASAM Bekräftelse Svara upp Bekräftelse Värme, närhet Värme, närhet Öppet utforskande lärande av varandras förståelse

Lärenergi Debatt Diskussion Övertyga Beskylla Sänka Konflikt Hur kan man som lärledare agera här?

Lärenergi Bekräftelse Respekt Tillit värme Lyssnar för full förståelse och bekräftar genom frågor,” är det alltid så, annat sätt att se saken på?” Hur tänker du då? Respekterad Identitet tillhörighet

Lärenergi Tillit Tillit Respekt Respekt Tillhörighet KASAM Bekräftelse Bekräftelse Värme, närhet Värme, närhet Öppet utforskande lärande av varandras förståelse utifrån erfarenheter och syn på uppdraget osv LÄRANDE SAMTAL