svart - mellan dröm och verklighet webbdesign
ROBERT RYBERG Marknadschef på Magazine AB Författare till Grafisk Kokbok Lärare på diverse skolor Tidigare: KTH/gt, grafisk konsult, Universum, Spray/Razorfish
MAGAZINES KUNDER Agvald & Partners ASG AB Bildhuset Celexa Cementa Värld Damernas V Electrolux Ericsson Företagaren Gambro AB IDG Iggesund Paperboard IKEA ITT Flygt Journalisten Kommunaktuellt Kungliga Dramatiska Teatern LO/TCO/SACO Luftfartsverket Microsoft Olof Palmes Int. Centrum Perstorp AB Probi AB SCA SKF Stadsmissionen i Stockholm Svenska Kommunförbundet Säljarnas Riksförbund Veckorevyn Vin & Sprit AB Volvo
svart - mellan dröm och verklighet ATT SKAPA FRAMGÅNG
DU BESTÄMMER INTE Enda vägen till framgång är att anpassa sig till användaren Webben saknar i princip regler Men... tänk på att användaren lär sig av andra!
svart ANVÄNDBARHET
Webbsidan ofta 50% verktyg och bara 50% information Webbdesign är mer likt industridesign än klassisk grafisk design DESIGN PÅ WEBBEN ÄR MER ÄN ESTETIK
IDAG SKA VI TALA OM Vad är ett gränssnitt? Varför tänka på detta? Design på webb / traditionell grafisk form Hur kan man arbeta för att lyckas?
svart texten är bortglömd ATT UTFORMA GRÄNSSNITT
VAD ÄR ETT GRÄNSSNITT? In- och utmatning Återkoppling Grafisk Design Kommunikation
ETT BRA GRÄNSSNITT /1 Ska vara konsistent Ska vara konventionellt Ett verktyg att användas Datorn ska inte verka dum Användaren ska inte känna sig dum
ETT BRA GRÄNSSNITT /2 Gå snabbt att lära Hjälpa användaren att utföra och förstå Ge få misstag Trygg miljö bra Visa möjligheterna Allt för att maximera användbarheten!
VIKTIGAST överblick navigation position
DESSUTOM avsändare datering kontakt
TYPER AV INTERAKTION Kommando Inmatning Manipulation Återkoppling
VAD NÄR? Effektivitet kontra lärbarhet Det som görs ofta ska vara enklast Det är lättare att känna igen än att komma ihåg.
svart texten är bortglömd TEXTEN ÄR BORTGLÖMD
TEXT ÄR SVÅRT Besökaren vill inte läsa utan skummar Läsaren är otålig Informationsmängden är enorm Det är lätt att gå därifrån Läshastigheten är låg Typografin styrs av användaren Text är mycket hög grad av abstraktion
LÄSHASTIGHET Tal: 120 ord/min Datorskärm: 150 ord/min Skrivmaskinstext: 200 ord/min Ordbehandlad utskrift: 320 ord/min Professionellt typograferad text: 460 ord/min
Texten är ett verktyg också. Måste visa rätt och avslöja. Hjälp läsaren att fatta rätt läsbeslut. FUNKTIONELL TEXT INFORMATIV TEXT
ETT FALL Webb för naturupplevelser i Nebraska Testad utifrån –att utföra en uppgift –fel som användaren gör –hur mycket man minns av webbtjänsten –hur man minns strukturen –subjektiv känsla för webbtjänsten
ORIGINALTEXTEN Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge (86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446).Carhenge
HALVERAD LÄNGD In 1996, six of the best-attended attractions in Nebraska were Fort Robinson State Park, Scotts Bluff National Monument, Arbor Lodge State Historical Park & Museum, Carhenge, Stuhr Museum of the Prairie Pioneer, and Buffalo Bill Ranch State Historical Park. Carhenge 58%
PUNKTER Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were: Fort Robinson State Park (355,000 visitors) Scotts Bluff National Monument (132,166) Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000) Carhenge (86,598)Carhenge Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002) Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446). 47%
OBJEKTIV TEXT Nebraska has several attractions. In 1996, some of the most-visited places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge (86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446).Carhenge 27%
ALLT PÅ EN GÅNG In 1996, six of the most-visited places in Nebraska were: Fort Robinson State Park Scotts Bluff National Monument Arbor Lodge State Historical Park & Museum Carhenge Stuhr Museum of the Prairie Pioneer Buffalo Bill Ranch State Historical Park 124%
HUR SKRIVER MAN? /1 Kort text Sammanfatta i punkter Ha bara ett budskap per mening Strukturera texten hierarkiskt/logiskt Markera viktiga ord med fetstil (ej med färg eftersom det blandas ihop med länkar)
HUR SKRIVER MAN? /2 Hjälpsamma avslöjande rubriker Bara det som syns finns Använd omvänd pyramid - slutsatsen först Betydelsefulla underrubriker
SLUTSATSER Texter som gjorts för tryck passar sällan på webben direkt. ”Myndighetssvenska” inte bra – långa bakvända meningar med flera satser. Det går att förbättra sig!
HUR TYPOGRAFERAR MAN? Ej kursivt (fult) eller understruket (länkar) Fetstil bra Punktuppställningar Skärpa och kantutjämning vid behov Peta i grafikbaserad text för hand Använd ej färgad text (länkar)
svart SKAPA ORDNING
STRUKTURMODELLER Hypertext Hierarki Flerval Flöde Frågor och svar Svart låda
HUR STRUKTURERA? Låt användarna bestämma strukturen! Givetvis inte utifrån organisationens struktur Kombinationer av modellerna
Flikar
svart texten är bortglömd FOTOGRAFIET ÄR SAKNAT
BILDER Skarpa och tydliga Beskär fram det viktiga Symbolbilder Snabba = små och bredd och höjd spec. Effekter förvirrar
FÄRG Länkfärg Symbolik Indelning av sidan Navigation Färgsatt text Kulöromfång Färgblindhet
svart texten är bortglömd KONKRETA TIPS
NAVIGATION Runt 7 huvudgrupper/länkar Ett klick till sök, hjälp och karta Länka på rätt sätt. Adressen ska leda rätt Kombinera navigation, position och överblick
TESTA Testa med 3-7 användare Gör det i flera faser Gör det flera gånger Enkla tester räcker
NO FRAMES! Bokmärken fungerar ej Titel fungerar ej URL visas ej Utskrifter blir ofta fel Rullningslister tar plats och stör Svåranterat för användaren
VALSITUATIONER Metafor/Knappar Snabb/Effektfull Upplevelse/Nytta Titta/Interagera Profil/Experimentell Generell/Personanpassad Erfaren/Oerfaren Öppen/Teknikkrav
ARBETSGÅNGEN 1 Behovsanalys 2 Prioritering 3 Informationsstrukturering 4 Utformning av Gränssnitt och funktonell text 5 Interaktionsprototyp 6 Genomförande 7 Testning 8 Drift 9 Utvärdering
VERKTYG Strukturskisser Dispositionsdesign Interaktionsprototyper Lapptest Video REAL Större användartester
VAD GER FRAMGÅNG? Leva upp till läsarens förväntan Relevant innehåll Nytta och mervärde! Vara nära läsaren Innehåll anpassat till webben Delaktighet hos användaren
TEKNIK FÖR FRAMGÅNG Skiljer design, teknik och innehåll Enkel att använda Tillåter interaktivitet Lätt att bygga ut och förändra T I DD
RESURSER FÖR FRAMGÅNG Dedicerad personal Både informations- och teknikkunniga Satsa på förarbetet Vad händer när man webben växer - använd publiceringssystem Utvärdera och bygg om vid behov - webben lever
VILKA ÄR PROBLEMEN? Kunderna fast i traditionellt tänkande Blir ett sidoprojekt - liten budget Tro om att det går automatiskt Tro om att parallell publicering finns
KRAV PÅ INNEHÅLLET Text (läsning sker annorlunda) Bild (låg upplösning och litet format) Designen och layout (begränsad) Designen mer än estetik och informationsförmedling
VAD KRÄVS? Utnyttja webbens styrkor och funktioner Ta hänsyn till webbens svagheter Avsätt arbete speciellt för webben Nytta och mervärde
FRAMTIDEN? Bättre mediaanpassning Personliga tjänster Hård nischning Nya finansieringssätt Samband Webbtjänster drivna som en tidning - med ett redaktionellt nyhetsdriv.
CYKELSÄLLSKAPET Gissa Behovspröva Testa Sjösätt Omvärdera Dra nytta av erfarenheter
svart - mellan dröm och verklighet HUR ARBETAR MAGAZINE?
TEKNIKEN VI ANVÄNDER Eget databasbaserat publiceringssystem byggt kring moduler Öppen lösning Flexibelt att bygga om Standardkomponenter Standardkommunikation Bygger på SQL-ODBC och komponenter
VANLIGASTE FELEN Dålig överblick Ej användaranpassad struktur Papperstexter Ohjälpsam funktionell text Dålig testning
SAMMANFATTNING Se designen som ett verktyg Låt användaren bestämma Testa Webbanpassa textmaterialet Skilj på funktionell och informativ text
svart - mellan dröm och verklighet vi älskar tidningar
robert ryberg magazine ab repslagargatan stockholm
svart