Vad menas med Normkritik egentligen?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
- erfarenheter från vuxna personer med cerebral pares
Advertisements

Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Hur känns det att vara i risk
Nulägesanalys genom frågor
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Varför ska vi arbeta med mångfald ?
Följ med oss på resan in i Det nya arbetslivet
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Redan di gamle grekerna… Om demokratins rötter, kännetecken och sårbarhet.
Demokrati och diktatur
”Existensen föregår essensen!”
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Historiebruk.
Vår förening - Så kan du vara med och påverka!
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
En ny nivå inom Lean produktion Pär Lärkeryd vd Indexator AB
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
Värsta presentationen
Psykisk hälsa på 1177.se och UMO.se
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Syftet med en personlig handlingsplan
När blir ett ord svenskt då?
Är ni en grupp? Varför? Ni växelverkar med varandra
ERGONOMI Vad är det?.
Lag och Rätt.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Varför tror människor.
Tillbaka till början… Ur ansökan: Huvudproblemet, som projektet ska bidra till att lösa, kan sammanfattas i att det inom organisationerna finns okunskap.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Vad är du för typ av person?
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Elizabeth Odalen Bjord
Centrum för Genusvetenskap
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Demokrati och diktatur
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
Hur vi sätter mål och förankrar till vårat undermedvetna
SAMHÄLLET – Är människor, grupper och organisationer som agerar tillsammans för det gemensamma intresset.
Varför krig och inte fred?
Normer Formar vårt beteende.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Leva tillsammans.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Barns utveckling Kort introduktion.
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Leder etnisk mångfald till kontakt eller konflikt? Andrej Kokkonen.
Kommunikationsprocesser
HBTQ-certifiering inom
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
KUNSKAPSCENTRUM FÖR JÄMLIK VÅRD
Dagens diversifierade klassrum
”Tänk om det räckte att vara asbra på sitt jobb” - om jämställdhet, mångfald och att vända en kultur Alexandra Johansson 26 mars 2019.
Presentationens avskrift:

Vad menas med Normkritik egentligen?

Vad ska vi lära oss? Grundläggande förståelse för perspektivet och metoden normkritik Förstå skillnaden på normkritik och andra jämlikhets/mångfalds metoder Känna till grundläggande normkritiska principer

Jämlikhet och mångfald Olika grupper behandlas olika bra i samhället idag. Vi konstaterat att vi vill göra något för att förändra den ojämlikheten. Vi kan välja olika metoder = olika resultat Tre metoder Inga gråskalor

Tolerans Utbildning om “de andra”

Tolerans Varför behandlas grupper olika? De ”annorlunda/konstiga” gör ”de vanliga” osäkra Det okända gruppen ”de andra” är ”läskig/konstig” = behandlas sämre Felaktiga fördomar = behandlas sämre

Tolerans Vad behöver göras? Latin To’lero = tåla eller uthärda ”Vi normala” måste tåla ”de andra” ”De andra” ska berätta om sitt annorlundaskap När ”Vi” vet mer ser vi en människa OKEJ-stämpel på personen trotts annorlundaskap

Tolerans Vad är negativt? Ett exempel = en sanning för hela gruppen De som adresseras förväntas vara ”normala” Förstärker ”Vi” & ”Dom” Alltid på majoritetens villkor Makten stannar hos de normala För konstig = ej tolererad Rätt att vara mig själv, behövs inget okej

Tolerans Vad är positivt? ”De andra” blir människor ”Dom finns inte” kan inte existera längre Minoritetsgrupper kan hitta en förebild

Empowerment Utbildning för “de andra”

Empowerment Varför behandlas grupper olika? Lägre gruppen möter motstånd, vilket leder till: Mindre möjligheter Mindre resurser Mindre makt Mindre erkänd kunskap Håller nere gruppen

Empowerment Vad behöver göras? Lyfta upp de lägre till de högre Utbilda/ge resurser till ”de lägre/de andra” Stärka ”de andra” Separatism = starkare tillsammans

Empowerment Vad är negativt? De redan utsatta är ansvariga för förändring ”De andra” blir starkare = klarar skiten bättre Förändra inte systemet av ”Vi” & ”Dom”

Empowerment Vad är positivt? Hjälper ”de utsatta” att klara skiten här och nu Hittar förebilder Får andrum från ”jobbiga världen” ”De utsatta” får ladda batterierna Snabb förändring Utgår från verkligheten som den är nu Orkar kräva sina egna rättigheter

Normkritik Utbildning om systemet “vi” &“de andra”

Normkritik Varför behandlas grupper olika? Osynliga regler för hur vi ska bete oss Normerna skapar normala och onormala Det normala stöter aldrig på problem De onormala ”straffas” Samhället sätter upp hinder för normbrytare Vi är alla med och stöttar eller ändrar normen De normala får största delen av makten

Normkritik Vad behöver göras? = reglerna måste ändras Se de normer som exkluderar personer idag Sluta anta att folk följer normen Hitta mina privilegier (fördelar) Våga granska sig själv/sin verksamhet Bredda normerna Normföljare ger plats till normbrytare

Normkritik Vad är negativt? Abstrakt/svårt att förstå Långsamt Tungt att genomföra Jobbigt att granska sig själv Möter ofta motstånd Pratar inte om normbrytarna

Normkritik Vad är positivt? Systemförändring! Går inte bara på symtomen Alla kan delta/bidra Vi breddar normen = verklig inkludering Ger plats för många olika personers liv

Tolerans Empowerment Normkritik OKEJ-stämpel trotts anorlundaskap Mer kunskap om ”de andra” Existensen är säkrad +vet lite mer Lyfta den lägre gruppen Utbildning/plats för den lägre gruppen Starkare lägre grupper System av normer och makt Granska och utmana normer Systemförändring, fler inkluderas

Normkritiska grundprinciper Granska normer och maktfördelning Intersektionalitet Se sin egen position Alla har ett ansvar Privilegierade ger plats Tolkningsföreträde Språkbruk Anta inte att alla följer normen!

Utbildningsansvarig Mångfald emelie. mire. asell@scouterna Utbildningsansvarig Mångfald emelie.mire.asell@scouterna.se 08 56843228 Emelie Mire Åsell