Inledning till projektstudier 7.2.2007 Språk- och kulturvetenskapernas didaktik Prof Anna-Lena Østern Akademilektor, docent Ria Heilä-Ylikallio T.f. akademilektor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Flerspråkighet, majoritetsspråk och minoritetsspråk
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Genusperspektiv i förskola/skola
Den svenska förskolan.
Exempel utifrån ett antal målområden
Språkstimulering – javisst, men varför?
”Med samiskan genom livet” Anna Kråik, Samisk språkambassadör,
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Pedagogisk dokumentation
Roger Olsson Doktorand pedagogiskt arbete inriktning didaktik
En reviderad läroplan för förskolan
Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
The big 5 1.
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Från skolforskning … till forskning i skolan
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
Organisation Datum: Uppdateras av Anna Nyqvist Dokumentet baseras på arbetsnamn beslutade Universitets- biblioteket* Linnéuniversitetets.
Organisation Datum: Universitets- biblioteket* Linnéuniversitetets organisation 2013 Lärar- utbildningar *Egen styrelse Universitetsstyrelse.
Organisation Universitets -biblioteket* Linnéuniversitetets organisation 2013 Lärar- utbildningar *Egen styrelse Universitetsstyrelse Rektor Universitetsstyrelse.
Språkutvecklande undervisning
Cochleaimplantat och språkighet
Urgermanskaurnordiskavästnordiskafornnorskafornisländskafornfäröiskaöstnordiskafornsvenskaforndanskavästgermanskaöstgermanska.
Barns tillgång till svenskt teckenspråk
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
En presentation av våra verksamheter.. Kärnhuset  Resurscentrum –råd, stöd, service –barn 1-20 år  I daglig verksamhet –rådgivning, konsultation, utredning,
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Lärande, kommunikation och IT
Varför? Hur? om autismspektrumstörningar
Skolutveckling via digitala medier
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Bevaka mångfaldsaspekten vid produktion av rekryteringsmaterial och vid /…/ kampanjer. ”Ett inkluderande universitet”
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
MINORITETSSPRÅK.
Huvudämnesstudier KME
Mot -eller välj era mål och gör något! Dagens uppdrag! -Den egna skolans konkreta åtgärdsförslag.
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Flerspråkighet, majoritetsspråk och minoritetsspråk
Forskningsverksamhet I institutionens verksamhet betonas sambanden mellan det vi äter, vår hälsa och hållbar utveckling. Centrala teman i forskning är.
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Utbildningssatsning för modersmålslärare i romani chib
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
När inkludering blir exkludering Ingela Holmström
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Älgens Förskola.
Språkutvecklande arbetssätt
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
B ASTUTRÄSK B ASTUTRÄSK SKOLA, FRITIDS OCH FÖRSKOLAN S VALAN Elisabeth Norqvist, Sofia Gustafsson, Anneli Jonsson och Andreas Berglund.
Beardslees familjeintervention Lisa Wallander Linusson
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Skolan elever yngre 2016.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Mikael Johansson Alingsås Schacksällskap
Digitalt förstärkt matematikundervisning
Begreppet undervisning
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Samverkan med föräldrar med ett annat språk och kultur
Tillgängliga lärmiljöer
Presentationens avskrift:

Inledning till projektstudier Språk- och kulturvetenskapernas didaktik Prof Anna-Lena Østern Akademilektor, docent Ria Heilä-Ylikallio T.f. akademilektor Anna Slotte-Lüttge

Professor Anna-Lena Østern Projektorienterad dramaundervisning Tvåspråkighet och lingvistisk medvetenhet Barn, språk och kommunikation Språk och kommunikation i pedagogiskt perspektiv Språk och kommunikation i brytningstid Språkets magiska maskin Konstfostran; musik och bildkonst

Akademilektor, docent Ria Heilä-Ylikallio Skrivpedagogik Pojkar, pojkar! Varför är modersmålsämnet nyttigt men tråkigt? (läroplaner) Examinerar förskole- och nybörjarundervisning (pedagogik, lärare Tess Backlund-Smulter) Läsande och skrivande i det tjugoförsta århundradet Observation av nybörjarundervisning, kontrastering med den finskspråkiga skolan (samarbete med Uleåborgs universitet) Hem och Skola, bokpaket

T.f. akademilektor Anna Slotte-Lüttge Två- och flerspråkighet Klassrumsforskning Videoobservation Skola utanför skolan (hur man pratar om skolan och lär sig utanför undervisningen) Lärande i interaktion