Övningsexempel till Kapitel 7 Ex 1. BRÄNNBOLLSDILEMMAT ! En person funderar över hur man bäst uppskattar 28 meter. Av erfarenhet vet han att hans steglängd,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Punkt- och intervallskattning Felmarginal
Advertisements

Inferens om en population Sid
PTS Bredbandskartläggning
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Kommunalekonomins utveckling till år 2018 Källa: Basserviceprogrammet samt Kommunförbundets beräkningar.
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Matematica/Grundtanke Eliminering av onödiga beräkningsfel i
Kund: Akademikerförbundet SSR Kontakt: Stina Andersson/Linus Isaksson
Presskonferens 12 december 2013 Arbetsmarknadsutsikterna Hösten 2013 Tord Strannefors.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Projektföljeforskning
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
FL8 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
FL10 732G81 Linköpings universitet.
FL9 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
FL5 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
732G22 Grunder i statistisk metodik
Inferens om en ändlig population Sid
Jämförelse av två populationer Sid
Kapitel 5 Stickprovsteori Sid
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
732G22 Grunder i statistisk metodik
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
F11 Olika urvalsmetoder, speciellt obundet slumpmässigt urval (OSU)
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
| Trycksår Kommun/Områdes-skillnader (inklusive könsdimensionen) Dennis Nordvall Statistiker/Datamanager,
Vetenskaplig utveckling Läkarprogrammet KI HT 2010 termin 4
Sammanställning genomförd av: Susanne Malmquist, Codeq AB.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Sammanfattning av marknadsundersökning Siffrorna är angivna i procent (%) och baserade på den undersökning som gjordes på 100 slumpmässigt utvalda personer.
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Sveaplans Aula (merparten bokas endast av en institution) Nya lokalerna i Frescati.
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Nya lokalerna i Frescati backe (ej med i gamla systemet) Övrigt: Mätningen.
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Nya lokalerna i Frescati backe (ej i bruk förrän VT13) Övrigt: Mätningen är.
Workshop i statistik för medicinska bibliotekarier!
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Sveriges utrikeshandel mars Källa: WTO; International Trade Statistics 2009.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Institutionsägda lokaler Övrigt: Mätningen är gjord terminstiden för VT13 (undantag.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Procent.
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Kommunalekonomins utveckling Nordiskt möte i Island 2014 Ilari Soosalu.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Skattningens medelfel
Chitvå-test Regression forts.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Datastrukturer och algoritmer VT © Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Bredden-först exempel ABCD EFGH IJKL MNOP = Obesökt.
Centrala Gränsvärdessatsen:
FK2002,FK2004 Föreläsning 2.
Källa: FHI, Folkhälsodatabas
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Övningsexempel till Kapitel 4
Binomialsannolikheter ritas i ett stolpdiagram
FL6 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Övningsexempel till Kapitel 3 Ex 1: En familj planerar att skaffa tre barn. Sannolikheten att få en flicka är 0.47 medan sannolikheten att få en pojke.
Undersökningen utfördes sommaren/hösten 2008 vid två stormarknader, den ena i Eskilstuna och den andra i Nacka utanför Stockholm. 100.
Normalfördelningen och centrala gränsvärdessatsen
Forskningsmetodik Sampling och urval Hypotesprövning Lektion 9
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
732G22 Grunder i statistisk metodik
VetU termin 4 moment 3 Analysera nivåer av kalium och kreatinin Mätningar genomförda på 120 män och 120 kvinnor (tidigare studenter KI) Dagens uppgift:
Grundläggande statistik, ht 09, AN
Statistisk inferensteori. Inledning Den statistiska inferensteorin handlar i huvudsak om att dra slutsatser från ett slumpmässigt urval (sannolikhetsurval)
Presentationens avskrift:

Övningsexempel till Kapitel 7 Ex 1. BRÄNNBOLLSDILEMMAT ! En person funderar över hur man bäst uppskattar 28 meter. Av erfarenhet vet han att hans steglängd, X, har väntevärde 1 meter och standardavvikelse 0.05 meter. Han väljer mellan dessa metoder: a) Bryta av en pinne som är lika lång som hans första steg. Pinnen används sedan som måttstock för att mäta upp 28 meter. b) Stega upp 28 meter. Är de två metoderna väntevärdesriktiga? Motivera. Vilken av de två metoderna skulle ni föredra? Motivera.

Ex 2: Vid ett reningsverk mättes dagligen syrakoncentrationen i vattnet. Den anses vara normalfördelad. Av erfarenhet vet man att standardavvikelsen är 2 mg/l. Efter 30 dagars mätning erhöll men medelvärdet 2.52 mg/l. a) Bestäm ett 95%-igt konfidensintervall för den teoretiska genomsnittliga koncentrationen . b) Kan man med rimlig säkerhet påstå att att den teoretiska genomsnittliga syrakoncentrationen är 3.0 mg/l? c) Hur många dagars mätningar skulle man måsta göra för att längden på konfidensintervallet inte överstiger 1 mg/l?

Ex 3: Man har bestämt brottsgränsen hos en viss sorts ståltråd och erhållit följande resultat (kp/mm 2 ): 7.6, 6.1, 7.6, 6.2, 6.5, 8.2, 5.9, 7.3, 6.4, 5.5, 6.6, 7.0 Brottsgränserna antas vara normalfördelade. a) Bestäm ett 95%-igt konfidensintervall för den teoretiska genomsnittliga brottsgränsen . b) Bestäm ett 95%-igt nedåt begränsat konfidensintervall för den teoretiska genomsnittliga brottsgränsen . Ex 4: I ett experiment undersökte man mängden tenn i innehållet i 30 konservburkar av samma sort. Det resultat man erhöll var ett medelvärde på och en stickprovs- standardavvikelse på mg/kg. Bestäm ett 99%-igt konfidensintervall för den teoretiska genomsnittliga mängden tenn.

Ex 5: Ur ett mycket stort varuprov tog man ut ett stickprov på 500 enheter. Av dessa fann man att 87 stycken var felaktiga. Beräkna ett 95%-igt konfidensintervall för andelen felaktiga enheter p i varuprovet. Ex 6: En geolog vill undersöka om det är någon skillnad i kopparhalt hos malmen vid två olika gruvor. Kopparhalten mättes hos ett antal malmprover. Resultatet blev: Gruva 1: Gruva 2: a) Bilda ett 95%-igt konfidensintervall för skillnaden mellan gruvornas ”sanna” kopparhalt, om vi antar att standardavvikelsen hos kopparhalterna är 0.05 och 0.07 för gruva 1 resp. gruva 2. b) Bilda ett 95%-igt konfidensintervall för skillnaden mellan gruvornas ”sanna” kopparhalt, om vi antar att varianserna är okända men olika.

Ex 7: Två olika laboratorier ombads att bestämma, med en viss standardmetod, den totala fosfatkoncentrationen (  g/l) i ett vattenprov. Varje laboratorium genomförde 36 bestämningar av fosfatkoncentrationen. Följande resultat erhölls: Jämför de två laboratorierna med ett 99%-igt konfidensintervall för skillnaden mellan deras ”sanna nivå” på bestämningarna. Antag att varianserna är lika.

Ex 8: Vid en jämförelse av två metoder att bestämma borhalten i plantor erhölls följande resultat (  g/g): Spektrofotometrisk metod: medelv. = 28.00, s = 0.30 Fluorimetrisk metod: medelv. = 26.25, s = 0.23 För varje metod gjordes 30 bestämningar. Bilda ett 95%-igt konfidensintervall för skillnaden i de två metodernas ”sanna” borhaltsbestämningar om a) vi utnyttjar CGS. b) vi antar att varianser är lika och mätvärdena är normalfördelade.

Ex 9: Kopparhalten i färska tomater och tomater konserverade på burk analyserades med atomabsorbtionsteknik. Kopparhalten i färska tomater jämförs med kopparhalten i samma tomater efter det att de blivit konserverade. Följande mätresultat erhölls: Antag att mätresultaten är normalfördelade. Bilda ett 99%-igt konfidensintervall för skillnad mellan den förväntade kopparhalten i färska tomater och den i konserverade tomater.

Facit: 2:a) 2.52 ± = [1.804, 3.236] b) nej! c) minst 62 3: a) ± = [6.230, 7.253] b) [6.742,  ] 4: ± = [54.872, ] 5:0.174 ± = [0.1408, ] 6:a) ± = [0.08, 0.20] b) ± = [0.07, 0.22], s p = : ± 0.93 = [0.15, 2.01], (CGS) 8:a) ± = [1.615, 1.885], (CGS) b) a) ± = [1.612, 1.888], s p = : ± = [0.0031, ]