Bedömning 2014-2015 Matriser Tillfälle 3 1. Till idag Läst Pettersson Konstruerat matris, 2.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

Gymnasieelevers tal om kroppsligt erfarande vid löpning Heléne Bergentoft.
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Utifrån entreprenöriellt lärande
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
Närvaro!!.
Högtidstal Retorik.
Nya Elementar!.
Bedömning av professionell kompetens
Mål och betygskriterier
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Hur gick FN-granskningen?
VARFÖR IT SOM CENTRAL DEL I KURSEN GEOGRAFI 1 på småstadens gymnasium?
Lokal pedagogisk planering
The big 5 1.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH företag – de flesta är små 5-9 anställda 5% anställda 3% anställda 2% > 50 anställda.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
Eller formativt lärande…
Transportstyrelsens branschråd för järnvägen  Svenskt forum som behandlar regleringen och järnvägens utveckling  Branschrådet ska fånga upp den svenska.
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Community Readiness Baseras på teorier om Community Developement -Organisationsteori -Psykologiteorier Har använts inom alkohol och drogmissbruk, våld.
ASTRa WEB enkät - kundnöjdhet.
Att synliggöra lärande
Utvärdering av processmognad
Formativ bedömning i itslearning

Från idé till projektplan
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Nätverkskonferens för BfL för praktik och forskning 27 oktober 2014
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Utbildning ICF som redskap vid samverkan
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
1 Processen i Region Skåne Regional arbetsgrupp –identifiera målgrupper, –ta fram lämpliga kommunikationskanaler, –ta fram utbildningsmaterial, verktyg.
Marknadsföring och försäljning
BFL Bedömning för lärande
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vilka är vi och vem är jag?
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Formativt och Summativt
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Elev loggbok.
FORMATIV BEDÖMNING BEDÖMNING FÖR LÄRANDE.
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Varför ska vi undvika bildanalys som enskilt moment? Formativ bedömning och bildanalys som en röd tråd genom bildundervisningen.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
Lära för livet!.
Rädda klassrummet.
Verktyg för att prioritera rätt saker
Friluftsliv och orientering år 9 Planering ämne/n och årskurs
Djuren möter ungdomskulturen
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Friluftsliv och orientering år 7-8 Planering ämne/n och årskurs
DET-Uppgifter.
Kritiskt förhållningssätt
Kontinuitetsanalys Workshop 1 av 4 – Kriteriemodell
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Grammatik gemeinsam lernen
Djuren möter ungdomskulturen
Rädda klassrummet SLÖJD.
Mall för definition av mått ________________________
Presentationens avskrift:

Bedömning Matriser Tillfälle 3 1

Till idag Läst Pettersson Konstruerat matris, 2

Mål Jag känner ökad säkerhet att välja aspekter och dess kvalitetsnivåer Långsiktigt mål 3

4 Kvalitativa nivåer Aspekter Lägre  Högre Redskap Förmågan att använda redskap Du använder redskap på ett säkert och fungerande sätt Du använder redskap på ett säkert och ända- målsenligt Du använder redskap på ett säkert och ända- målsenligt sätt med precision Aspekt 2, Definition av aspekt 2 Xxx Aspekt 3 Definition av aspekt 3 Xxx

Matriser Process eller produkt Analytisk eller holistisk Generell eller specifik Fokusera lärandet – inte uppgiften 5

Kriterier för… ASPEKTER Lämpliga Definierade Synliga Skilda från andra aspekter Kompletta Olika nivåer 6 KVALITETSNIVÅER Beskrivande Tydliga Täcka alla kvalitetsnivåer Skilja mellan olika nivåer

7

Exit Ticket 8

Till nästa gång Kapitel 4 – Strategi 2, Var befinner sig eleven? Hur tar du reda på elevernas förkunskaper? Film: Dylan Wiliam: Om lärandets vitala verktyg korta.nu/dwil Notera någonting från Strategi 2korta.nu/dwil 9

Charlotta Andersson Jane Tuominen Bildkälla: Scandinav Bildbyrå Tack 10