Karlstads Universitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Enkät kursslut chef ,5%
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
för sjuksköterskeexamen ©
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Summering av brainstorm 2
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Bedömning i yrkeskunnande
Tekniska hjälpmedel för (eller emot) matematiklärande
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Lesson Study i kemi 1 och fysik 1 läsåret 13/14
Föreläsning 7 Analys av algoritmer T(n) och ordo
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Elektromagnetism och vågrörelselära 2B1350
Elektromagnetism och vågrörelselära 2B1350
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Ämneskonferensen i datavetenskap Karlstad aug 2008 Tankar om den nya gymnasiereformen Kontakter med skolan Anders Haraldsson Linköpings universitet.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Barns behov av stöd i klassrummet Ingela Holmström.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Tänkande och språk Våga Visa
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Förmågor och centralt innehåll
Vad innebär det att kunna gymnasiets matematik? En diskussion om en tolkning av gymnasiets kursplaner Torulf Palm Umeå universitet Torulf Palm Umeå universitet.
©Else-Britt Hellström
Förskoleklassen Torpshammar
URsmart Innehåll och tankar Attila Szabo Utbildningsförvaltningen Stockholms stad Digitala akademin 12 maj.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Bedömning av skönlitterär läsförståelse
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
A 2 +b 2 =c 2 Varför var Pythagoras vegetarian?.
Mål Matematiska modeller Biologi/Kemi Datorer muntlig presentation
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Lars Madej  Talmönster och talföljder  Funktioner.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
MATEMATISK KOMMUNIKATION
Aktuellt inom särskild utbildning för vuxna
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Varför just ämnet fysik?
Tips för bättre kommunikation
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Helena Lennholm, KTH Docent i träkemi
Presentationens avskrift:

Karlstads Universitet

Mats Brunström Thomas Martinsson Modellering Mats Brunström Thomas Martinsson Karlstads Universitet

Kursplanens mål att sträva mot Skolan skall i sin undervisning i matematik sträva efter att eleverna utvecklar sin förmåga att utforma, förfina och använda matematiska modeller samt att kritiskt bedöma modellernas förutsättningar, möjligheter och begränsningar utvecklar sina kunskaper om hur informationsteknik kan användas vid problemlösning för att åskådliggöra matematiska samband och för att undersöka matematiska modeller Karlstads Universitet

Ämnets karaktär och uppbyggnad Problemlösning, kommunikation, användning av matematiska modeller och matematikens idéhistoria är fyra viktiga aspekter av ämnet matematik som genomsyrar undervisningen. En viktig del av problemlösningen är att utforma och använda matematiska modeller och på olika sätt kommunicera om de matematiska idéerna och tankegångarna. Matematikens kraft som verktyg för förståelse och modellering av verkligheten blir tydlig om ämnet tillämpas på områden som är välbekanta för eleverna. Karlstads Universitet

Kursen Naturvetenskaplig modellering Kursens mål är Uppleva nyttan av matematikkunskaper särskilt inom biologi och naturvetenskap Stärka det egna tänkandet (och självkänslan) Öva att kommunicera matematiska modeller i tal och skrift Karlstads Universitet

Karlstads Universitet Uppleva nyttan Ta tillräckligt med tid för att ingående arbeta med väl valda exempel Börja med modeller och dator-simuleringar och därefter undervisa Datorprogram ger möjlighet att studera intressanta problem Lära mer matematik och statistik Karlstads Universitet

Karlstads Universitet Stärka egna tänkandet Studenterna äger problemet Goda motiveringar istället för att gissa vad läraren tänker på Att klara av komplexa problem stärker självförtroendet Karlstads Universitet

Öva att kommunicera matematiska modeller Kunna skriva eller tala för de som inte redan kan Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta Hur kunna påverka beslutsfattare? Karlstads Universitet

Exempel på problemlösning där modellen är given I Skvallerköping sprids ett rykte på följande sätt: Dag 1 känner 5 personer till ryktet. Alla som känner till ryktet sprider det till 3 nya personer per dag. Hur många känner till ryktet a) dag 4 b) dag 20 Karlstads Universitet

Exempel på modellering Ryktesspridning (eller spridning av smitta) Gör en modell för hur ett rykte kan spridas på Karlstads universitet. Antag att det är 10 000 personer som har sin arbetsplats på Karlstads universitet. Karlstads Universitet

Modell 1 Om vi antar att antalet nya som får reda på ryktet från en dag till nästa är proportionellt mot antalet som redan känner till ryktet skulle vi kunna ställa upp följande rekursiva samband (där an är antalet personer som känner till ryktet dag n): an+1 = k·an + an Antalet nya som får höra ryktet De som kände till ryktet redan dag n Karlstads Universitet

Karlstads Universitet Om k = 1 blir formeln an+1 = 2∙an Om a1 = 5 får man följande graf Karlstads Universitet

Modell 1 är bara användbar under ett begränsat antal dagar Detta är typiskt när man använder exponentiell tillväxt som modell. Modellen är ofta användbar under vissa förutsättningar, men slutar efter ett tag att gälla. I ryktesspridningsexemplet blir detta uppenbart. Det kan omöjligt vara 40 960 personer som känner till ryktet dag 14. Vi behöver en bättre modell! Karlstads Universitet

Karlstads Universitet Modell 2 Vi antar nu att antalet som får reda på ryktet under en viss dag är proportionellt mot antalet tänkbara möten mellan personer som känner till ryktet (an) och personer som inte känner till ryktet (10 000 – an). Detta ger följande modell: an+1 = k∙an∙(10 000 – an) + an Karlstads Universitet

Karlstads Universitet Modell 2 fortsättning Om vi även här utgår från att 5 personer känner till ryktet dag 1 och 10 personer dag 2 blir k  0,0001 Den rekursiva formeln blir då: an+1 = 0,0001∙an∙(10 000 – an) + an eller an+1 = 2∙an – 0,0001∙(an)2 Karlstads Universitet

Karlstads Universitet an+1 = 2∙an – 0,0001∙(an)2 a1 = 5 Karlstads Universitet

Modell 2, kontinuerlig version Stella Karlstads Universitet

Karlstads Universitet

Karlstads Universitet FERTILITETSFUNKTIONEN Fertiliteten beror av beståndets storlek så att den ökar med ökat bestånd upp till ett största värde. Ökar beståndet över denna optimala nivå så avtar fertiliteten på grund av matbrist, konkurrens om yngelplatser mm. Karlstads Universitet

Karlstads Universitet MORTALITETSFUNKTIONEN Mortaliteten är relativt konstant när beståndet är lågt, men om beståndet blir mycket stort ökar mortaliteten kraftigt på grund av ökad konkurrens om mat mm. Karlstads Universitet

Karlstads Universitet mortalitetsfunktion fertilitetsfunktion Karlstads Universitet

Karlstads Universitet m + 0,4 f Karlstads Universitet

Karlstads Universitet m + 0,8 f Karlstads Universitet

Stella version av Ross smittspridningsmodell Karlstads Universitet

Nu är det slut Tack för visat intresse Karlstads Universitet