12015-04-02. 2 Antal omkomna i vägtrafiken, 1996-2010 Källa: STRADA, Transportstyrelsen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Folkhälsan i Sverige: Årsrapport 2012
Advertisements

Joakim Eriksson Luciano Hermansen
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Dödsolyckor på väg med ”fyrhjulingar” Rev Källa: Trafikverkets djupstudiedata av omkomna i vägtrafiken.
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador
Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Demografikonsulten 2005 Den demografiska utvecklingen i Norrtälje med utblick mot 2020 Demografikonsulten Åke Nilsson Edsvägen 2C Upplands.
Session 61 MC Transportforum Extremt beteende EXTREMT BETEENDE – OLOVLIG KÖRNING Jesper Christensen Maria Nordqvist.
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Kartläggning av PM10 och NO 2 -halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Fakta om vägarbeten Olyckor och incidenter Hastigheter vid vägarbeten
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Olyckor i vägtrafik David Wilde Olycksutredare Vägverket Region Stockholm.
Plötsligt var det ett vägarbete!
Motorcyklisters attityder och beteende
Konsekvens-beskrivning av åtgärder för att nå nya etappmål för trafiksäkerheten 2020 Lars Darin Ylva Berg Johan Lindberg Anders Lie Ssbtrp.
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
Hearing 26 nov Stockholm Moderator: Roberto Vacchi
Cannabiskonferens i Säffle 6 maj 2013 MAUDE JOHANSSON
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
Vad vet vi, hur ser det ut? Fokus: utveckling, indikatorer Tylösandsseminariet, 3 -5 september Håkan Leifman, Direktör, CAN.
Hastighetsmätning, statligt vägnät
UTVÄRDERING NYA HASTIGHETS- GRÄNSER Effekter mot transportpolitiska mål och delmål Förslag åtgärder för att förbättra resultaten GNS
Suicidprevention på järnväg Tylösand Erik Lindberg
1 130 km på motorveje - en klog beslutning? Gunnar Carlsson Trafiksäkerhetschef NTF, Sverige Trafikdage på Aalborg 2003.
Säkerheten främst.
Indikator Utgångs­- läge år 2007 Nytt mål år 2020 Ambition för räddade liv utöver prognos Andel i % Viktiga aktörerNyckel­åtgärder 1. Hastighetsefterlevnad,
Det inträffar olyckor vid snökoterkörning ■Årligen omkommer ett tiotal personer och ungefär 800 skadas ■Två tredjedelar av dödsolyckorna inträffar på isen.
Geografiskt referenssystem, Nuläge och framtid
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Viktigaste säkerhetsdetaljen
Allvarlig skada för oskyddade i singelolyckor Simon Sternlund
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Åtgärdsplan för att nå nya etappmål för trafiksäkerheten 2020 Lars Darin Johan Lindberg Ylva Berg Ssbtrp.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Utbildning Elektroniska blanketter 29-31
Dagordning Inledning Anders Strandberg
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Luleå - Riksgränsen.
Viktigaste säkerhetsdetaljen
Träffas på nätet? RMC på Facebook Katja Jakobson Informatör Reproduktionsmedicinskt Centrum.
Exempel på vyer i Optram Simon Gripner.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
1 Polisens övervakning 2010 Bengt Svensson Rikspolisstyrelsen Brottsförebyggande enheten Polisavdelningen.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 15 augusti 188 omkomna mot 199 (2011) Jan - juli oförändrat i personbil, färre.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 13 juni 116 omkomna mot 128 (2011) Jan - maj oförändrat i personbil, färre mc.
1 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
Mc, Moped - olycksutveckling
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Analys av trafiksäkerhetsläget 2010 Når vi etappmålen 2020?
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Ökad säkerhet på motorcykel och moped
Polisrapporterade skadade på väg, fyrhjulingar
Nollvisionen går åt fel håll
Presentationens avskrift:

2 Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen

Antal allvarligt skadade i vägtrafiken Källa: STRADA

Andelen allvarligt skadade efter färdsätt, 2010 (Invaliditetsgrad från 10 %) Källa: STRADA, Transportstyrelsen

Antal svårt skadade efter färdsätt, (Inskrivna på sjukhus minst 1 dygn. Källa:PAR*) * Socialstyrelsens patientregister

Antal omkomna i vägtrafikolyckor inom EU, Källa: CARE

Konjunkturen påverkar utfallet av dödade och skadade något Ökad tillväxt korrelerar positivt med ökat antal dödade i trafiken Exakt vad som påverkar trafikdödade under en högkonjunktur finns inte kunskap om, men en del är att ökad arbetslöshet leder till minskat antal trafikdödade 2010 hade Sverige en ökad tillväxt men ändå färre dödade i trafiken än föregående år 2010 hade Sverige en ökande arbetslöshet

Uppföljning av tillståndsmål - indikatorer Hastighetsefterlevnad – statligt vägnät88 Hastighetsefterlevnad – kommunalt vägnät29 Nykter trafik30 Bältesanvändning40 Hjälmanvändning10 Säkra fordon - Säkra personbilar90 - Säkra tunga fordon25 - Säkra motorcyklar - Säkra statliga vägar62 Säkra kommunala gator30 - Säkra GCM-passager - - Säkra korsningar - Snabb och adekvat räddning - Utvilade förare - Hög värdering av trafiksäkerhet - OBS! Potentialerna kan inte summeras utan att justera för dubbelräkning! TS-potential färre dödade från 2007 års nivå

Hastighetsefterlevnad – statligt vägnät Andel trafik som följer hastighetsgränserna, Källa: Vägverket (Trafikverket) basramsmätning

Hastighetsefterlevnad – statligt vägnät Relativ utveckling medelhastighet för hela året respektive under barmarksperioden, Källa: Trafikverkets hastighetsindex

Hastighetsefterlevnad – statligt vägnät Relativ utveckling medelhastighet och andel över hastighetsgräns, Källa: Trafikverkets hastighetsindex

Hastighetsefterlevnad – kommunalt vägnät Andel trafik som följer hastighetsgränserna Källa: Trafikverkets hastighetsindex

Nykter trafik Andel nykter trafik baserat på polisens kontroller, Källa: VTI

Nykter trafik Alkoholpåverkade omkomna personbilsförare (alkohol > 0,2 promille), Källa: Trafikverket

Bältesanvändning Observerad bältesanvändning framsätet i personbil, Källa: VTI bältesobservationer

Bältesanvändning Omkomna obältade personbilsförare, Källa: Trafikverkets djupstudier

Bältesanvändning Bältesanvändning i personbil och lastbil, Källa: VTI bältesobservationer

Hjälmanvändning – cykel Observerad hjälmanvändning bland cyklister Källa: VTI observationsmätningar

Hjälmanvändning – cykel Observerad hjälmanvändning bland cyklister, Källa: VTI observationsmätningar

Säkra fordon – personbilar Andel nya personbilar med högsta säkerhetsbetyg i EuroNCAP, Källa: Bil Sweden, Trafikverket

Säkra fordon – personbilar Andel trafikarbete med personbilar med olika skyddssystem, samt framskrivning till 2020 Källa: Trafikanalys, Trafikverket

Säkra fordon - motorcyklar Andelen motorcyklar utrustade med låsningsfria bromsar (ABS ) i nyförsäljningen % 30 %60% Källa: Trafikverket

Säkra statliga vägar- Andelen av trafik på vägar med hastighetsgräns över 80 km/h som är mötesseparerad, Källa: Trafikverket

Säkra statliga vägar Fördelning av anslag i långsiktig planering, Källa: Trafikverket

Säkra kommunala gator Antal dödade på kommunalt vägnät fördelat efter färdsätt, Källa: Trafikverket

Utvilade förare Andel förare som uppgivit att de somnat/nästan somnat under bilkörning det senaste året, Källa: Trafikverkets TS-enkät

Snabb och adekvat räddning Tid från larm till ambulans på olycksplats, hela landet 2010 Källa: SOS Alarm

Hög värdering av trafiksäkerhet Indexvärde utifrån allmänhetens svar på 7 frågor i Trafiksäkerhetsenkäten Källa: Trafikverkets TS-enkät

IndikatorUtgångs- punkt NulägeMål år 2020I linje med önskvärd utveckling? Hastighet, statligt43 %-80 %I linje / Ej i linje Hastighet, kommunalt52 %-80 %- Nykter trafik99,71 %99,74 %99,90 %I linje Bältesanvändning96 % 99 %Ej i linje Hjälmanvändning27 % 70 %Ej i linje Säkra fordon66 %74 %100 %I linje Säkra tunga fordon0 % 100 %Ej i linje Säkra statliga vägar50 %67 %75 %I linje Säkra GCM-passager---- Säkra korsningar---- Snabb och adekvat räddning-15,7 min-- Utvilade förare11,9 %13,7 %6 %Ej i linje Hög värdering67 80Ej i linje Utveckling indikatorer - sammanfattning