Talböcker i olika former 6 maj 2010 Susanne Lindell, bibl:ie Uppsökande avdelningen Folkbiblioteken i Lund

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
VADÅ UPPHOVSRÄTT?.
Advertisements

Att arbeta med talböcker för barn och unga
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Lektion: Sekretess Axplock Frågorna 1. Vilka situationer kan innebära att man behöver överväga en moralisk tystnadsplikt i verksamheten..?
Birgitta Hellman Magnusson
Om att läsa på annat sätt Jenny Nilsson, TPB Äppelhyllor – en dag om specialmedier Göteborg
Innehåll • Bakgrund • Tidplan • Funktionalitet • Visning.
Service till studenter med läsnedsättning Umeå Universitetsbibliotek Maud Johansson Studiedag om MTM:s service till studenter
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Tillgänglig läsning - en mänsklig rättighet
Talböckernas väg till eleverna
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – Egen nedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
Hilda Androls Egen nedladdning – nuläge och framtid.
Centrum för lättläst
§17 Upphovsrättslagen och gymnasiebiblioteken
Ljudbok eller talbok? • Ljudböcker – kommersiell produkt för alla som vill läsa.
Varför är det bra med talböcker?
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Barnspåret inom LIM-IT-projektet
Biblioteksbussar med avtal. Vår verksamhet i korthet •Två stora fordon •Servar landsbygden och vissa stadsdelar i Uppsala kommun •Vi besöker enskilda.
Lässtöd Anita Kelvgård, specialpedagog
Läsa fast man inte kan? Det går med läshjälpmedel.
Talboksservice på Södertörns högskolebibliotek
Läs & Skriv Johnny Andersson.
Därför är det bra med talböcker
OH-mallen Upphovsrätt i skolan – en presentation från Kolla källan
Tillgängliga läromedel Läromedelsavdelningen
Lärverktyg Göteborg 2/ Johnny Andersson.
Talböcker idag och imorgon
Från vaggan till graven med talböcker
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
The Swedish Library of Talking Books and Braille Egen nedladdning - Talböcker direkt till eleverna.

Nu är den här som e-bok ! Jonas Hallström, Bibliotekstjänst AB.
Välkommen! Cecilia Persdotter, Länsbibliotek Östergötland 1.
Vad har MTM som passar Äppelhyllan?
Att marknadsföra DAISY på barnbibliotek och i skola
1 Långt ifrån paradiset? Hur kan en bra katalog hjälpa användaren fram till rätt version av Liza Marklunds Paradiset i en djungel av nya och ständigt föränderliga.
Svenska DAISY-konsortiet Talboks- och punktskriftsbiblioteket (TPB) Susanne Axner & Cecilia Mattsson Framtidens taltidning.
Taltidningen 2.0 Jesper Klein och Susanne Axner, TPB
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
- TPB:s nya mediawebb är här!. Varför? Tpb-katalogen svårarbetad Användarna kommer till oss: – begriplighet och tillgänglighet – bilder och bokomslag.
Jesper Klein katalog.tpb.se
Avdelningen för nationell samverkan och inflytandestrukturen.
Word Read Plus 08 talsyntes
Emmaboda bibliotek Emmaboda BC Emmaboda bibliotek Emmaboda BC Bjurbäckskolans bibliotek SKUTAN Bjurbäckskolans bibliotek SKUTAN Lindås bibliotek Yttre.
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – direktnedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
C-pen Z-pen Skanner Amis och Daisy
Nytt från MTM Pia Hasselrot 25 april Samordnare eller bibliotek först? Ni väljer!
Cecilia Stiernstedt Anna-Klara Ehn Ericson
TPB:s digitala bibliotek: Talböcker via bredband
Datero Datero är en förening som vill öka utbudet av utlåningsmaterial till personer med funktionshinder, med skärskild inriktning på pedagogiska och habiliterande.
Egen nedladdning i praktiken
Äppelhyllevardag Folkbibliotekens arbete med tillgängliga medier för barn MTM:s rapporter nr 3 Av Lisa Börjesson.
Hur vill vi svara? Stefan Johansson Svara på frågor – webb, papper, telefon Webb 4 Ja, gärna. 9 Det funkar. 3 Nej eller Helst inte Papper 1 Ja gärna.
Läsaren 12 februari 2010 Digitaliserad kultur för alla - om användarvänliga lösningar Malin Wahlquist.
Åsa Forsberg1 ALI Arkiv för lokala inläsningar.
Informationsträff för dyslektiker BIT
Läsplattor på Göteborgs stadsbibliotek. Därför startade vi  Stort intresse  Ge låntagarna chans att pröva på riktigt  Marknadsföra bibliotekets e-böcker.
Talböcker och teknik Kristina Elding och Karin Ohrt Bibliotek, bildning och media.
1 Pedagogiska möjligheter med läsplattor för personer med funktionshinder.
Varför talböcker? Ingrid Källström Varför talböcker?
ANVÄNDARUNDERSÖKNING OM STUDENTER OCH TALBÖCKER Pia Hasselrot.
MTM:S PRODUKTION AV KURSLITTERATUR EN FÖRDJUPNING Kerstin Ekman.
Skolbibliotek för alla Skolbibliotek för alla2 Ingrid Källström.
Bemötande är kompetens Erfarenheter från ett kompetensutvecklingsprojekt Cecilia Stiernstedt och Anna-Klara Ehn Ericson.
Alternativa verktyg. Hur kan vi hjälpa eleven? Auditiva böcker – Auditiva Läromedel Auditiv förstärkning vid skrivning Digitalisering/skanning av läroböcker.
Nya Celianet.
Mötet med studenten Presentation
Dagstidningen som taltidning
Presentationens avskrift:

Talböcker i olika former 6 maj 2010 Susanne Lindell, bibl:ie Uppsökande avdelningen Folkbiblioteken i Lund

§17 - vad får bibliotek göra? Förutsättning: talbokstillstånd! Framställa nya exemplar i sin helhet Anpassa exemplar, t ex till storstil Låna ut, alltid återlämningsdatum!

Vad får bibliotek inte göra Ladda låntagarens eget minneskort eller spelare! Låta låntagaren behålla det utlånade exemplaret!

Vad får en talbokslåntagare göra? Förutsättning: funktionshinder, inte för att bli bättre på svenska Låna för sitt personliga bruk Kopiera för personligt bruk Överföra från ett medium till ett annat, ex från Daisyskiva till minneskort, mp3- spelare, dator…

Grundskolan Lärare kan låna till sin talboksberättigade elev. Informera läraren som informerar eleven om villkoren! Var? Skolbibliotek, skolbibl:ie Bibliotekets Barn/Unga-avdelning Skolbibliotekscentral

Vad får en lärare inte göra…? Ladda ner!..om inte… Kopiera eller Överföra lånad talbok till elevs spelare, minneskort, dator eller…annat medium

Vad får en lärare göra…? Skanna en (tryckt) bok för elev med läshandikapp och kopiera den på cd-rom, och låna ut så att eleven kan läsa boken i sin dator med förstoringsprogram, talsyntes eller punktskriftsskärm. (TPBs webb) OBS! Lärare har inte rätt att kopiera en talbok till elev.

Specialpedagogiska skolmyndigheten Ansvarar för anpassade läromedel i grundskola, gymnasium och kommunal vuxenutbildning Biblioteken kan söka och låna i Specialpedagogiska skolmyndighetens katalogiserade läromedel i TPB- katalogen för utlån till personer med läshandikapp. Lånetiden från TPB är två (2) månaderTPB- katalogen Bibliotek med tillstånd enligt 17 § upphovsrättslagen kan ladda ned Specialpedagogiska skolmyndighetens katalogiserade läromedel i DAISY-format via TPB- katalogen för utlån till personer med läshandikapp17 § upphovsrättslagen

Forts Specialpedagogiska… Bibliotek och skolor kan köpa inlästa läromedel av Specialpedagogiska skolmyndighetenSpecialpedagogiska skolmyndigheten Förslag på inläsning av läromedel för grundskola och gymnasium lämnas direkt till Specialpedagogiska skolmyndighetenSpecialpedagogiska skolmyndigheten

Talböcker i olika skepnader Daisy /TC (=”vanlig” Daisy) Daisy text och ljud /TD (Faktablad TPB april -08) Lättläst Daisy med bok /TO Minneskort (SD-kort) USB-minne Telefonens minne Dator med läsprogram (ex AMIS 3.1)

Många sätt att lyssna Dator med läsprogram (ex AMIS 3.1) Stationär spelare ex Plextalk PTN 2. Förutom en CD-enhet finns minneskortplats (SD), samt USB-kontakt, för att lyssna på Daisyböcker nedladdade på minneskort eller USB-minne. Inbyggd talsyntes. Fickspelare; ex Plextalk Pocket eller Victor Reader Stream. För att läsa via minneskort eller USB. Inbyggt fickminne. Inbyggd talsyntes. Inspelningsfunktion. Telefon, mp3-spelare

Info o kataloger: TPB TPB om läromedel Spelarinfo: Hjälpmedel för skolor: Specialpedagogiska skolmyndigheten Inläsningstjänst AB