Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mötet med studenten Presentation

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mötet med studenten Presentation"— Presentationens avskrift:

1 Mötet med studenten Presentation
– hur vi skapar förutsättningar för goda möten och bra relationer med studenter i behov av läs och skrivstöd. Elin nord & Katrin Strindevall Göteborgs universitetsbibliotek

2 Lässtöd på universitetsbiblioteket
GÖTEBORGS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Lässtöd på universitetsbiblioteket Hur arbetsgruppen ser ut Vad vi kan erbjuda Fördelning av studentstöd, Språkhandledningen, vi och samordnarna för funktionshinder Vad man har rätt till, inläst kurslitteratur Amypriset 2016  Vi är 15 bibliotekarier utspridda universitetets bibliotek, både på universitetet i Göteborg och på filialer i Mariestad Vår service består i att vi registrerar studenter för talbokstjänsten Legimus. Göteborgs universitet har tillsammans med Charlmers en programportal där det bland annat finns de programvaror som vi erbjuder studenter i behov av läs- och skrivstöd. Talsyntes, talboksprogram, rättstavningsprogram, grammatikprogram, förstoringsprogram. Elin kommer att berätta mer om detta. På universitetet finns det olika ”instanser” för studentstöd. Det är vi på biblioteket, språkhandledningen och samordnarna för funktionsnedsättning Språkhandledning: vidareutveckla sitt skrivande eller för att få hjälp inför till exempel muntliga presentationer. Samordnarna: Beslutar om särskilt stöd, exempelvis anpassad tentamen, anteckningsstöd, mentor. De beslutar även om förstärkt biblioteksservice med dubbelt så lång lånetid på kurslitteratur och tillgång till bibliotekets lässtudio. Vi gör även beställningar på den kurslitteratur som inte är inläst eftersom antagna studenter har rätt att få sin kurslitteratur inläst. Vår arbetsgrupp vann Amypriset 2016 

3 Nå ut till studenter Dropin Introduktionstillfällen för nya studenter
GÖTEBORGS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Nå ut till studenter Dropin Introduktionstillfällen för nya studenter Information till lärare och studievägledare Undervisningstillfällen Samordnarna Webben Utskick till nya studenter ALLTID EN STOR UTMANING! I början av vår- och höstterminen har vi dropin där nya( och gamla studenter kan komma till biblioteket kan komma) för att bli registrerade för Legimus, få en visning av våra program, hjälp att ladda ner programvaror eller för att ställa frågor. På introduktionstillfällena för nya studenter berättar vi om vår verksamhet. Elin brukar gå ut till nya studenter och göra detta. Det är ett bra sätt att informera ”alla” och de får även ett ansikte på någon de kan ställa frågor till. Det är ofta det kommer fram en student och ställer frågor eller bokar ett möte. Vi försöker nå ut till lärare och studievägledare så att de känner till vår service så att de kan rekommendera studenter att kontakta oss. Det är också bra om lärarna har en kunskap och förståelse för studiesituationen för dessa studenter. Våra kollegor berättar om vår verksamhet när de har undervisningstillfällen för studenter. Samordnarna är bra på att skicka vidare studenter till oss. De träffar många av de studenter som är i vår målgrupp. (är här idag) Information om vår verksamhet finns på webben, både på bibliotekets startsida men även på GUL som är lärplattformen för studenterna där vi beskriver våra tjänster mer utförligt och har manualer till programvarorna. Vi är med i det stora allmänna utskicket som universitetet skickar till nyantagna studenter. Att nå ut till studenter är en stor utmaning och vi strävar efter att de som behöver vår service ska veta om att vi finns.

4 Förberedelser inför mötet
GÖTEBORGS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Förberedelser inför mötet Bokar in alla som kontaktar oss för enskilt möte Vad har de för teknik Lämplig lokal, inte på våra arbetsrum. Checklista Studenterna kontaktar oss på många olika sätt, genom mail, kontaktformulär eller frågar efter oss i disken. Vi ser alltid till att boka ett möte med alla som kontaktat oss för att det är inte alltid det framgår i exempelvis mailet varför de kontaktat oss. Ibland skriver de att de vill lyssna på talböcker på bussen för att det är smidigt men när man möter dem så kan man få reda på att de har någon funktionsnedsättning som gör att det är svårt att läsa tryckt text. Enskilda möten viktiga eftersom det kan vara känsliga samtal. Inför mötet brukar vi fråga vad de använder för teknik för att studera idag. Dator, iPad, telefon. Mac PC- olika program. Vi har på senare år haft mötena i ”neutrala rum”. Exempelvis vårt konferensrum på Pedagogiska biblioteket. Tidigare satt jag med studenten vid mitt stökiga skrivbord och det var inte optimalt. För mycket intryck för studenten att ta in. Slutligen har vi checklistor som vi använder oss av. Där står det i tur och ordning vad som kommer att hända på mötet. Det finns länkar till programportalen, Legimus och så vidare. Bra att kunna gå igenom vad studenten behöver, pricka av.

5 Mötet med studenten Struktur – checklista
GÖTEBORGS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Mötet med studenten Struktur – checklista Mål: Studenten ska lämna mötet med ett talbokskonto, nedladdade stödprogram och nedladdad kursbok. Visar Talböcker, Stödprogram, Lässtudio Undviker långsittningar, erbjuder uppföljningsmöten Bemötande: viktigt att vara lyhörd Struktur! Möter många studenter som har NPF – viktigt med struktur, strävar efter att mötet inte upplevs som för rörigt. Vi ger MYCKET INFO! Mål med mötet: Ha med sig programvaror på sin dator när de lämnar mötet + Nedladdat kursbok Inleder med att prata om vad för behov de har, vad kan vi ge för stöd? Oftasvet vi inte så mycket om studenten, varför de kontaktat oss Men De allra flesta kommer till oss för att det är läsningen som är problemet. Första delen av mötet handlar i stort sett alltid om: Är de talboksberättigade? Inga långa diskussioner, vid oklara fall – visa på MTMs definitioner, känner de igen sig. Många har svårt att uttrycka vad de har för problematik – vi frågar om tidigare studiesituationer, problem även vid vanlig läsning? Problem på sitt förstaspråk? Ej talboksberättigad? Vi har alltid något vi kan erbjuda ändå. (stödprogram) Går igenom talböcker, legimusapp och talboksprogram. Laddar ner program + minst en bok från kurslistan. Visar stödprogram: talsyntes och rättstavningsprogram om vi hinner. Intyg ändrar status i låntagarregistret = Lässtudio och förlängd lånetid på kursböcker. Bokar nytt möte om vi inte hinner med allt eller om studenten behöver repetera det vi gått igenom. En del studenter träffar vi inför flera kurstillfällen, många träffar vi bara en gång. Viktigt att tänka på bemötandet! Vi pratar mycket om detta i arbetsgruppen och fortbildar oss kontinuerligt. Svåra möten pratar vi ofta om efteråt med någon kollega. Bemötande – lyhörd, kan ha svårt att beskriva sin problematik. Lyhörd även när det gäller hur mycket ce orkar ta in.

6 GÖTEBORGS UNIVERSITETSBIBLIOTEK
Uppföljning av mötet Uppföljning för att motivera studenterna till att använda sig av stödresurserna. Fånga upp problem och svårigheter. Skickar checklista/sammanfattning efter mötet. Kontaktar studenterna regelbundet under studietiden. Spontana möten i biblioteket. Började arbeta med uppföljning efter tips från en av våra samordnare. Det är viktigt för den här målgruppen, struktur, påminna om verktygen, påminna om oss, repetera. Varför uppföljning? Öka möjligheten att de verkligen använder program och talböcker. – hört om statistik från olika håll, bla NOTA att få verkligen använder talbokskontona och kanske ens ej loggar in. Påminna om det stöd de har tillgång till. Vi vill att studenten ska uppleva oss som ett stöd Fångar upp problem som studenten stött på Sänker tröskeln till att kontakta oss med frågor. Skickar checklista/sammanfattning efter mötet. Korta guider över svåra moment. Kontaktar studenten efter två veckor. Frågar om det är ok att vi gör det. Kontaktar studenten efter varje terminsslut. Spontana möten i biblioteket. – mån om att fråga om talböckerna när jag möter studenterna, eller om jag träffar en student med låntagarkategorin som jag inte känner igen.

7 GÖTEBORGS UNIVERSITETSBIBLIOTEK
Hålla kontakten Arrangemang – information och inspiration, möta andra i liknande studiesituation Tortalkdag, Dyslexiveckan, Talboksdrop-in vid terminsstart Nyhetsbrev – aktuell information Forum i lärplattformen - guider till stödprogram, information, medlemsutskick Arrangemang Erbjuda tillfällen att möta andra i liknande studiesituation + kunskap, information och inspiration Tortalkdag – i vårt avtal med tortalk ingår att de kommer ett tillfälle per år och håller en presentation på GU och Chalmers. Dels om själva programmet, men personlig berättelse av Tor, tips på studieteknik för talsyntes Dyslexiveckan – egna prgrampunkter- appar, program, studieteknik, tar hjälp av kollegor Talboksdropin – egentligen för nya studenter, men vi skickar ut till gamla studenter också. Ge möjlighet till att komma förbi med frågor. Dels själva arrangemanget, men även när vi gör utskick inför arrangemanget. Nyhetsbrev – oregelbundet – främst när det hänt något som påverkar studentgruppen ex ny rutin. Forumet - informationssidor, enkla guider till våra stödprogram, postar aktuell info, sammanfattningar av föreläsningar. Medlemsfunktion, men den används inte så mycket.

8 GÖTEBORGS UNIVERSITETSBIBLIOTEK
Elin Nord Katrin Strindevall


Ladda ner ppt "Mötet med studenten Presentation"

Liknande presentationer


Google-annonser