Ett öga rött en bok som handlar om etnicitet, rötter och språkets betydelse för att skapa sig en identitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Samtala om böcker.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Muntliga nationella prov i svenska
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Del 4 Anteckna och planera
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
MUNTLIG PRESENTATION Ni ska nu träna er i att förbereda och genomföra en muntlig framställning. Ert arbete kan egentligen handla om vad som helst men.
Att läsa och studera.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Högtidstal Retorik.
Mål och betygskriterier
Formellt, skarpt och snyggt
Boksamtal.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Insändare Struktur och respons.
Introduktion till block 3, 4 och 5 26/9. Examination, Seminarier & workshops  Block 3  Seminarium: Rollspel utifrån Paths to a green world  Seminarium:
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Ett arbetsområde om poesi
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Konferens och evenemang
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Riktad skrivning Vad kommer du ihåg för några läsförståelsese- medhjälpare ? Vad minns du om dem? Skriv tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni.
Att samla material och hantera källor
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Hur gör du för att förstå en text?
Vem är du?.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Muntlig presentation.
Svenska/historia/religion
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Den retoriska arbetsprocessen
Läs din bibel varje dag!. 4 Läs din Bibel varje dag!
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Del 4 Anteckna och planera
Bedömning av skönlitterär läsförståelse
Nordiska språken del 1 Lgr-11 säger: ”Du ska känna till likheter och skillnader mellan svenska och de andra Nordiska språken”
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
FN FÖRENTA NATIONERNA.
Studieteknik Vad ska det vara bra för?.
Vi arbetar aktivt med patientsäkerhet i hälso- och sjukvården inom Landstinget i Jönköpings län Bland annat genom satsningen Säker vård – alla gånger.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Efter filmen… 1) Vilka nya ord lärde du dig i filmen som handlar om reklam? 2) EPA- skriv ner och berätta för en kompis! 3) I filmen pratar man om att.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Språkutvecklande arbetssätt
Svensk matkultur Historiskt perspektiv Historieätarna.
Välkommen till svenska 1
Mänskliga rättigheter
Att skriva en resonerande text
Språk Elevröster.
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Novellanalys.
Elevråd på Sfi. Hur fungerar det?
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Utredande text Labbrapport.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Propaganda och bilders makt – Bild är ett språk
Muhammed och Koranen.
Presentationens avskrift:

Ett öga rött en bok som handlar om etnicitet, rötter och språkets betydelse för att skapa sig en identitet

Jonas Hassan khemiri Född 1978 i Stockholm Studerat litteraturvetenskap, internationella ekonomi och praktiserat på FN:s säkerhetsråd i New York svensk mor & tunisisk far = uppväxt i flerspråkig familj Föreläser i hela världen om språk, makt, identitet & antirasism Läs kritiskt!!! Lev kritiskt!! 3- Det har betydelse för ens uppväxt att växa upp i Sverige men se tunisisk ut. Man kan få svårt med identiteten. Man är svensk, men ser utländsk ut. Kanske behandlas man också så och folks förväntningar på en är att man vet saker om sitt ”hemland” etc. 4- Vet att man kan använda språk för att utöva makt. Språk innebär också massor för identiteten. Utan språk har man ingen identitet. Han jobbar mot rasism. 5- Tro inte på allt du läser!!! Ett öga rött är ett bra exempel på detta där ett av budskapen är att man inte ska tro allt man hör eller lyssna på vad folk säger. Allt som sägs är inte sant. Ta reda på fakta och bilda dig din egen uppfattning.

Boken Halim, Otman, Nourdine, Dalanda, Alex & Marit Identitetskris Integrationsplan, svennefieringen & revolutionsblatte Skrivs i dagboksform Medvetet felskriven svenska i dagboken eftersom Halim väljer att tala ”invandrarsvenska” som en del av sitt identitetsskapande. Halim är en drömmare, en tankesultan och revolutionsblatte - född i Sverige av marockanska föräldrar. När hans mamma plötsligt dör vill pappan glömma det förflutna, flytta från förorten och bara p rata svenska. Men Halim vill inte bli svensk utan inleder istället kampen för att rädda sin pappa från Integrationsplanen och svennefieringen. Ett öga rött är baserad på Jonas Hassen Khemiris roman och vrider och vänder på problematiken kring etnicitet, rötter och språkets betydelse för att skapa sig en identitet. Halim – femton år. Bor med sin pappa på Södermalm sedan mammans död. Kallar sig för tankesultan och ger sig själv uppdraget att avslöja den stora integrationsplanen. Otman – Halims pappa. Driver en närbutik där Hali hjälper till ibland. Gillar “Vem vill bli miljonär?”. Nourdine – arbetslös skådespelare. Tillbringar mycket tid hemma hos Otman och Halim. Dalanda – en äldre kvinna som ger tankeboken till Halim. Bor I början av romanen I Skärholmen, flyttar sedan till Skåne. Alex – Halims speciallärare. Marit – en tjej på Halims skola som Halim är förälskad i.

Budskap i boken Det förflutna är viktigt för att du ska kunna bilda dig en ny identitet. Tänk kritiskt! Allt som sägs är inte sant! …

Redovisning Tidslinje För varje kapitel ska du berätta vad Halim gör, var och när.

Boksamtal Du ska komma förberedd (kunskapskrav för E) till lektionen. Förberedd = bokens utläst och du har din tidslinje med dig. Du deltar i samtalet om boken. Du får gärna anteckna för att underlätta skrivuppgiften.

Skrivuppgift Du besvarar frågorna i löpande text eller i frågeform. Använd dig gärna av PPT, tidslinje & boksamtalsanteckningar när du skriver.