Samhällskunskap 1b Bedömning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Centrala innehåll och kunskapskrav
Advertisements

Välkomna till information kring betyg och bedömning
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Likvärdig och lärande bedömning
Välkomna! Kursplaner, betyg och bedömning.
Utifrån entreprenöriellt lärande
Centrala innehåll och kunskapskrav
BETYG I ÅRSKURS 6.
Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken
Teoretiska perspektiv på bedömning
Introduktion till filmen Klicka för att se filmen.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Borlänge 13 maj 2014.
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Planering.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Eller formativt lärande…
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Lokal Pedagogisk Planering
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Att synliggöra lärande
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Kunskapskrav och matriser
Centrala innehåll och kunskapskrav
Mall för alignmentmatris
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Reseproduktion och försäljning
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
KÄLLKRITIK.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Aktiviteter och upplevelser
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Marknadsföring och försäljning
BFL Bedömning för lärande
Bedömning O Bedöma = åsätta någon ett visst värde
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Formativt och Summativt
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
SM i Ung Företagsamhet Lärarkonferens.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Nationer, ideologier och folkmord genom
Arbetet i Munkedal Vad har vi gjort? Arbete med betyg och bedömningsfrågor i samarbete med V8- kommunerna. ”Röda tråden”-träffar terminsvis, sv – ma –
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
FINANSMARKNADER Med fokus på kreditmarknaden. CENTRALT INNEHÅLL OCH KUNSKAPSKRAV Centralt innehåll  Finansiella marknader i den internationella ekonomin.
SVERIGES LEDANDE UTBILDNINGSPLATTFORM INDIVIDUELL TALANGUTVECKLING
Välkommen till svenska 1
Bedömning i formativ mening
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Rädda klassrummet SLÖJD.
Utredande text Labbrapport.
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
Presentationens avskrift:

Samhällskunskap 1b Bedömning

Kunskapskrav – progression Lpf 94 VG MVG Dra slutsatser Analysera Redogöra Fakta Fakta Fakta Fakta Förståelse Förståelse Förståelse Förståelse Färdighet Färdighet Färdighet Förtrogenhet Förtrogenhet 2

Kunskapskrav – progression C A Dra slutsatser Dra slutsatser Dra slutsatser Analysera Analysera Analysera Redogöra Redogöra Redogöra Fakta Förståelse Färdighet Förtrogenhet Fakta Förståelse Färdighet Förtrogenhet Fakta Förståelse Färdighet Förtrogenhet

Progressionsuttryck Betyget E Betyget C Betyget A Redogöra översiktligt utförligt utförligt och nyanserat Dra slutsatser   välgrundade välgrundade och nyanserade Utförande med visst handlag med gott handlag med mycket gott handlag Utvärdera enkla omdömen nyanserade omdömen nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras

Färdigheter och kvaliteter i Sh 1b Redogöra Översiktligt Utförligt Utförligt och nyanserat Analysera Enkla Komplexa/ avancerade Dra slutsatser Välgrundade Välgrundade och nyanserade Kvantitet – orsaker o konsekvenser Någon Några Flera Utförande – Använda begrepp, teorier, modeller och metoder Med viss säkerhet Med säkerhet Diskutera – orsaker, konsekvenser och möjliga lösningar Argumentera Värdera Enkla omdömen Nyanserade omdömen Nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras Utförande - Granska och tolka information Reflektera Utförande – på ett strukturerat sätt uttrycka sina kunskaper

Till övervägande del A C E B D

Formativ bedömning – bedömning för lärande Bedömning kan ha flera syften. En bedömning med avsikten att ta reda på vad eleven lärt sig har ett summativt syfte medan en bedömning med avsikten att stärka elevens lärande har ett formativt syfte. I det dagliga skolarbetet görs bedömningar med bägge dessa syften.

Kännetecken för formativ bedömning En formativ bedömningsprocess kännetecknas av att målet för undervisningen tydliggörs, att information söks om var eleven befinner sig i förhållande till målet och att återkoppling ges som talar om hur eleven ska komma vidare mot målet. Forskning har visat att formativ bedömning ökar elevernas lärande. http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/omraden/bedomning_och_betyg/formativ_bedomning