Anna Pollack, Smedbergsskolan, Vansbro –

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ideologiernas framväxt
Advertisements

RENÄSSANSEN.
samlade Ord och begrepp – WW2
Historien om Antiken i Grekland.
Amerikanska revolutionen
Renässansen Under senmedeltiden utvecklades i hamnstäderna en kulturrörelse som senare kom att kallas för Renässansen Själva ordet renässansen betyder.
Caspar David Friedrich, Vandraren över dimhavet (ca 1818)
Antiken 800 f.Kr. – 500 e.Kr. Tiden Handelscentrum
Torbjörn Wahlen, Minervaskolan, Ånge –
Upplysningen vs Romantiken
Romantiken.
FRÅN ANTIKEN TILL REALISMEN
Att förklara kriser och krig
Mellankrigstiden.
UPPLYSNINGEN.
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Romantiken – handlar inte om kärlek! Bara lite…
Sverige – en stormakt på 1600-talet
Franska revolution 1 juli 1789 var det mycket oroligt i Paris.
Romantiken 1760 – 1840.
ROMANTIKEN
POL svenska, litteraurens historia Kort inblick i världslitteraturen
Historien om Grekland.
Diskutera: Varför blir det krig?
Litteraturhistoria åk 7
LITTERATURHISTORIA Sammanfattning 1.
Romantiken ca 1800–1830 Realismen ca Naturalismen ca
..den epok som följer Medeltiden
Vasatiden
Litteraturhistoria ca 700 f. Kr. – 300 f. Kr.
Vasatiden
Litteraturhistoria en grundkurs.
FOLKSAGA.
Olika sätt att tänka om samhället och världen…
TEMA: Nationalism Nationalismens framfart i Europa under 1800-talet
Levande texter (LT) Levande litteratur (LL)
Epokerna – del 1.
LITTERATURHISTORIA SVENSKA ÅK 9.
”All offentlig makt utgår från folket”
Förnuftets tidsålder Upplysningen.
Litterturens epoker Epok- synonymer
KLASSIKER Bok som varit omtyckt under mycket lång tid
Ett kort möte med renässansen och 1600-tal.
1800-talet.
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Historisk tidslinje 5000 f. Kr. – 2001 e. Kr..
Litteraturhistoria 9a.
Renässansen WILLIAM SHAKESPEARE MACBETHMYTEN LEONARDO DA VINCI
Litteraturens historia
Realismen 1850 – 1800-talets slut Naturalismen Ca 1870 – 1900.
LITTERATURHISTORIA.
Cecilia Jonsson Smedshagsskolan
Litterära epoker Vad är en epok?
Industriella Revolutionen
Klassiker Vad är en klassiker?.
Stora författare genom tiderna Från cirka 400 f.kr. till 1950.
Författare antiken Sapfo: dikter Sofokles: Kung Oidipus
LITTERATURHISTORIA SVENSKA ÅK 9.
RENÄSSANSEN Ca: Botticelli, The Birth of Venus, 1486.
Mellankrigstiden.
Litteraturhistoria.
ANTIKA GREKLAND.
Romantiken CA
Med betoning på Kina, Upplysningstiden och Franska revolutionen.
Människan ska upplysas genom logik och förnuft
Romantiken Den dramatiska epoken.
Den ryska revolutionen
Henrica Danielsson, Forsheda skola 7-9, Forsheda –
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Presentationens avskrift:

Anna Pollack, Smedbergsskolan, Vansbro – www.lektion.se lITTERATURHISTORIA SVENSKA ÅK 9 Anna Pollack, Smedbergsskolan, Vansbro – www.lektion.se

Antiken         De grekiska stadsstaterna bedriver livlig handel i Medelhavet. I Athen utvecklas en slags demokrati. Ekonomin bygger på slavarbete. Grekerna besegras av romarna på 200-talet före Kristus. Några hundra år senare har romarna byggt upp ett jätteimperium.  Grekerna får en gemensam identitet genom Homeros epos Illiaden och Odysséen.  Andra författare utvecklar dramatiken och lyriken, och skrev litteratur som kom att imiteras i årtusenden.  Sapfo: dikter. Sofokles: Kung Oidipus. Euripides: Medea Aristofanes: Lysistrate. 

MEDELTIDEN Några få europeiska furstar och adelsmän har makt över väldigt många människor. Befolkningen växer. Men när jorden överutnyttjas och pesten härjar på 1300-talet drabbas hela Europa av djup kris. Mot slutet av medeltiden får städerna allt större betydelse.    Kyrkan har stort inflytande över kulturlivet. Nästa alla böcker produceras i klostren. Vid hoven och på godsen underhåller sig de rika med ballader om riddare och kungar, medan den växande stadsbefolkningen roas av farser och muntliga berättare. På Island växer en rik berättartradition fram.  Dante Alighieri: Den gudomliga komedin.  Giovanni Boccaccio: Decamerone.  Snorre Sturlasson: Heimskringla. Isländska sagor: Njáls saga m.fl. 

Renässans och franskklassicism Europa upptäcker resten av världen. Handeln ökar. Transporterna sker över havet, vilket ger kustländerna en storhetstid.  Europas furstar och kungar samlar befolkningen i nya nationer. På 1600-talet blir Frankrike ledande kulturland.  Boktryckarkonsten gör det enklare att trycka texter.  Författarna skriver böcker efter grekiskt och romerskt mönster. Själva ordet renässans betyder pånyttfödelse, och det var den antika kulturen som skulle väckas till liv igen.  Idealet är den nyfikna och självständiga människan. Kyrkans makt över tanken minskar. Miguel de Cervantes: Don Quijote.  Francois Rabelais: Den store Gargantuas förskräckliga leverne.  William Shakespeare: Hamlet, Macbeth m.fl.  Moliére: Den girige m.fl.

UPPLYSNINGEN 1600-talets naturvetenskapliga upptäckter sätter kyrkans förklaringar på prov. Nu växer tron på förnuftet och människans förmåga att själv finna kunskap. Idéerna kommer från England men sprids från Frankrike - två länder som dominerar världshandeln. En intellektuell medelklass växer fram. Författarna kan sprida sina ofta samhällskritiska idéer genom tidskrifter och böcker. Romanerna är mest inriktade på att undervisa. I Europas utkant gör svenske Carl-Michael Bellman succé med sina visor.  Daniel Defoe: Robinson Crusoe.  Jonathan Swift: Gullivers resor och Ett anspråkslöst förslag.  Francois Voltaire: Candide.  Bellman: Fredmans Epistlar. 

 Romantiken   Efter franska revolutionen befinner sig stora delar av Europa i krig. Av upplysningens optimism finns inte mycket kvar. Industrialiseringen påbörjas  Västeuropa. Romantiken är en reaktion på upplysningen. Känslan är viktigare än formen. Författarna drömmer sig bort och söker det exotiska och ursprungliga i tillvaron. Den gotiska romanen och skräcklitteraturen växer fram på allvar med skräckmästaren Edgar Allan Poe i spetsen.  Johann Wolfgang Goethe: Den unge Werthers lidanden.  Bröderna Grimm: Tyska folksagor.  Mary Shelley: Frankenstein. Edgar Allan Poe: Sällsamma historier.  Erik Johan Stagnelius: Till förruttnelsen.

Realismen och naturalismen Den växande landsortsbefolkningen flyttar till städerna. Snart uppstår motsättningar mellan den fattiga arbetarklassen och de rika fabriksägarna.  Romanen ska avbilda verkligheten korrekt, detaljerat och objektivt - och författarna har ofta ett socialt engagemang. Romanen slår igenom på bred front. Inte minst i följetongsform.  Under naturalismen började människor tycka att författarna skulle arbeta precis som vetenskapsmännen. De skulle in i minsta detalj observera och iaktta människor och deras beteende. På så sätt kunde de skriva ännu mer detaljerat om de dåliga sidorna och det fula hos människor. Jane Austen: Stolthet och fördom. Charlotte Bronté: Svindlande höjder, Jane Eyre Charles Dickens: David Copperfield, Oliver Twist. Fjodor Dostojevskij: Brott och straff. Gustave Flaubert: Madame Bovary.  Emile Zola: Therese Raquin.  August Strindberg: Röda rummet

Modernismen Första världskriget chockar hela Europa. När moderna, effektiva vapen kombineras med gammaldags krigföring dör miljoner människor i skyttegravarna. För första gången drabbas dessutom civilbefolkningen hårt. Krigets förlorare drabbas hårt i freden, och i Tyskland uppstår snart tankar om revansch. Det ger nazisterna möjlighet att ta makten i början av 1930-talet.  1900-talet är ismernas århundrade. Författarna gjorde upp med gamla traditioner och hyllade allt som var modernt. De lekte både med språk och form, men experimenterade så mycket att dikterna och romanerna ofta blev svåra att ta till sig.  Vladimir Majakovskij: Ett moln i byxor.  Thomas Stearns Eliot: Det öde landet.  James Joyce: Odysseus.  Virginia Wolff: Mot fyren.  Marcel Proust: På spaning efter den tid som flytt.  Franz Kafka: Processen, Förvandlingen.  Ernest Hemingway: Farväl till vapnen.  Edith Södergran: Landet som icke är.  Pär Lagerkvist: Dvärgen, Ångest.