5 principer som beskriver kommunikation på den sociala webben
Skapa förtroende Förtroende skapas genom kunder som redan använder företagets produkter kunder/ I detta exempel genom Stig Strand Som är välkänd slalomåkare, honom kan man ju lita på?! Länk till Stigs reklamvideo Fzbi0MRyzy8 Skärmdumpen till vänster är från VitaePros hemsida
Skapa förtroende Lita på folk som recenserar & publicerar bilder från besökta platser Används av privatpersoner
Engagemang, att lyssna Comhem lyssnar på dina åsikter som kund & förbättrar sig som förtetag utifrån dessa
Skapa relationer Facebook – exempel Skapa & bibehålla relationer genom: Påminnelser vid vänners födelsedagar Vänförfrågningar Förslag på vänner att lägga till som man ”kanske känner” Skapa evenemang och bjuda in vänner
Crowsourcing - medskapande Topptaggen #ThrowBackThursday Ett sätt för folk att dela med sig & ta del av varandras historier som har hänt tidigare i livet Denna hashtag fullkomligt exploderade på instagram Har gått så långt att folk numera stör sig på när någon använder hashtaggen Att den bara får användas på torsdagar & då ska alla dela med sig av highlights från livet
Personalisering - förmänskliga Media markt’s ansikte utåt är Mark-dockan Vi förknippar varumärket med honom Dockan finns att köpa i butik Reklamfilmer med mark-dockan
Personalisering - förmänskliga K-RAUTA lyfter fram sina finska rötter i form av Jarmo Han är K-RAUTAS ansikte utåt
Viral spridning När ett samtalsämne sprider sig viralt – mun till mun Tyckte att detta exemplet var extra passande då jag själv är från Nässjö Folk pratar om det, retweetar, gillar, delar