Caseinlämning 2014-11-26 kl. 8-10 Grupp 5 Denise Niemi Jennie Östh Martin Andersson John Leinar Amanda Svensson
Reflektioner från caset Viktigt för säljande företag att prioritera relationsskapande med kunden och lyckas bygga upp ett förtroende. En god relation skapar ett större värde för kunden! Goda personliga relationer är viktiga för att skapa en god affärsrelation. Det är viktigt att kontinuerligt vårda relationen och uppmärksamma kunden genom personligt bemötande. Säljande företag måste ha en förståelse för maktbalansen och kunna omvandla en eventuellt pågående maktkamp till ett samarbete. Viktigt att sätta sig in i kundens situation och organisation för att förstå hur verksamheten fungerar och vad kunden vill få ut av sina affärsrelationer. För att kunna leverera ett värdefullt erbjudande till kunden är det viktigt att försöka få samtliga delar av värdekedjan att förstå erbjudandet och välja sina prioriteringar utifrån ett större perspektiv istället för att bara se till sina egna mål.
Reflektioner av case som undervisningsform Nackdelar Alla deltar inte lika mycket, kanske bättre med mindre grupper för att få mer delaktighet. Har man inte förstått caset blir det också svårt att delta i diskussionen. Planera tiden bättre så att man hinner gå igenom en sammanfattning av slutsatserna. Fördelar Rolig undervisningsform som borde användas oftare. Intressant med verkligt exempel. Lärorikt att diskutera i storgrupp och höra andras synpunkter. Man får ett bredare perspektiv. Bra att caseledaren leder diskussionen åt rätt håll.