 Långsiktig matematiksatsning 2008-2012.  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Advertisements

Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Pedagogiskt café i matematik
PriMa på fritids.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Från mönster till algebra
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå PriMa Umeå – ett förslag som får matematiken att lyfta? Prioritering
Föräldramöte 12 september 2011
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Möta utmaningar………………
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Lyft matematiken med Pixel Fk-6
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Pedagogisk dokumentation
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
Prioritet Matematik i Umeå
En övning i att formulera sig matematiskt
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Betyg och förmågor.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Varför nio träbitar? Barnens funderingar - Jag ska tänka - Tavlan (whiteboard) Tror ni den fastnar där, undrar Annika. Annika provar och den trillar ner.
Vi upptäcker matematik på vägen...! Det vi gör med kroppen sätter sig i knoppen! Vi cyklar över bron, undrar vad som finns under bron.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Vi upptäcker hur bollarna rullar. Idag tog vi med oss plankan och bollarna ut. Blir det någon skillnad? Hur rör vi oss med tjocka kläder och vantar på?
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Hur gör man en debattartikel?
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Nationellt Centrum för Matematikutbildning NCM HSV.
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet.
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
Idrottspsykologi.
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
PersonalHumlans mål Traditioner Barn Just nu temat Jag, du och vi tillsammans Tel
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Matematiklyftet
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Hur utvecklas den matematiska förmågan? AV-kurs, Stöd- och hälsoenheten Ur Manual Matematikscreening II (Adler, 2012)
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Förskoleklass Skattkärrsskolan. Bild Motorik Svenska Engelska Social träning Musik Lek Matematik Värdegrund.
Lustfylld och meningsfull matematik i förskolan
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Svenska – skriva berättelser
Ale Kommuns avtal NE.se.
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Helhet och allsidighet
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Presentationens avskrift:

 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten i matematik som dokumenteras och utvärderas under Alla pedagoger delaktiga.

 Barn och elever ska i allt högre utsträckning uppleva att matematik är stimulerande och lärorikt.  Barns och elevers tilltro till sin förmåga att lösa matematiska och logiska problem ska öka.  Elevers behov av särskilt stöd i matematik ska minska.  Studieresultaten i matematik ska förbättras.  Elever ska i allt högre utsträckning välja att fördjupa sina matematikkunskaper under gymnasietiden.

 Sortera  Göra jämförelser  Uppfatta längd, tyngd, volym, tid  Ramsräkna  Se och räkna antal  Upptäcka former  Uppfatta och göra mönster

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå stor liten fler mest tung högst lägst bredast tjock tunn ung yngre gammal billig alla hälften dubbelt udda full tom i ovanpå sist under först I början nära upp ner I dag I morgon I förrgår ofta då

 Pröva på att använda tal och räkning i olika situationer  Skiljer mellan en och flera  Använder räkneorden tex. ”jag har tusen bilar”  Pekräkna till 5  Uppfattar antal föremål  Kan ramsräkna till 10

 Vet vilka kläder som behövs  Lägger saker på rätt plats  Kan dela lika  Hämta saker som behövs  Förstår i vilken ordning man tar på sig kläderna  Kan skilja mellan det som har hänt och som ska hända

 Barns förmåga att lösa matematiska problem vaknar redan i spädbarnsåldern.  Fråga  Undersöka  Utforska  Söka olika lösningar

 Skiljer på begreppen  Använder ord som beskriver  Följer uppmaningar som innehåller lägesord  Pratar om och jämför storleksförhållanden

Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå ”Matematik finns överallt i vår omvärld, så barn lever i matematikmiljö. Men att leva i den är inte detsamma som att uppfatta och reflektera över den. Barn måste få erövra matematikens värld med andra barn och kunniga vuxna som har kunskap om grundläggande matematik.” Elisabeth Doverborg