Långsiktig matematiksatsning Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten i matematik som dokumenteras och utvärderas under Alla pedagoger delaktiga.
Barn och elever ska i allt högre utsträckning uppleva att matematik är stimulerande och lärorikt. Barns och elevers tilltro till sin förmåga att lösa matematiska och logiska problem ska öka. Elevers behov av särskilt stöd i matematik ska minska. Studieresultaten i matematik ska förbättras. Elever ska i allt högre utsträckning välja att fördjupa sina matematikkunskaper under gymnasietiden.
Sortera Göra jämförelser Uppfatta längd, tyngd, volym, tid Ramsräkna Se och räkna antal Upptäcka former Uppfatta och göra mönster
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå stor liten fler mest tung högst lägst bredast tjock tunn ung yngre gammal billig alla hälften dubbelt udda full tom i ovanpå sist under först I början nära upp ner I dag I morgon I förrgår ofta då
Pröva på att använda tal och räkning i olika situationer Skiljer mellan en och flera Använder räkneorden tex. ”jag har tusen bilar” Pekräkna till 5 Uppfattar antal föremål Kan ramsräkna till 10
Vet vilka kläder som behövs Lägger saker på rätt plats Kan dela lika Hämta saker som behövs Förstår i vilken ordning man tar på sig kläderna Kan skilja mellan det som har hänt och som ska hända
Barns förmåga att lösa matematiska problem vaknar redan i spädbarnsåldern. Fråga Undersöka Utforska Söka olika lösningar
Skiljer på begreppen Använder ord som beskriver Följer uppmaningar som innehåller lägesord Pratar om och jämför storleksförhållanden
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå ”Matematik finns överallt i vår omvärld, så barn lever i matematikmiljö. Men att leva i den är inte detsamma som att uppfatta och reflektera över den. Barn måste få erövra matematikens värld med andra barn och kunniga vuxna som har kunskap om grundläggande matematik.” Elisabeth Doverborg