LIMIT- projektet Utvecklar bibliotekens webbtjänster.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtida vägval för nationella tjänster sammanställning ws 1 feb 2013.
Advertisements

Utveckling av MTM:s service till högskolestudenter Pia Hasselrot 25 april 2013.
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
DIGITALE REFERANSETJENESTER I FAGBIBLIOTEK: SVENSKE ERFARINGER OG UTVIKLINGSSTRATEGIER Daniel Gunnarsson, distansbibliotekarie Ulf-Göran Nilsson,
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – Egen nedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
Hilda Androls Egen nedladdning – nuläge och framtid.
Sök och hitta – ny strategisk inriktning Tomas Johansson,
Rundtur i Digitala Fornvännen
Samarbete med Microsoft Office Sharepoint server 2007 Angelica Rydelius Bergman Välkommen!
SKL bibliotek och e-böcker
Barnspåret inom LIM-IT-projektet
Informationssökning.
INFORMATIONSSÖKNING VÅRDPROGRAMMET.
Projektledare: Lousia Hatamian
Enkätundersökning Av skolors webbsideinnehåll och önskade funktioner på webbsidan.
SÅ TYCKER FORSKARNA OM VRs ANSÖKNINGSSYSTEM SYFTE: Mäta forskarnas åsikter om VRs elektroniska ansökningssystem Var tionde forskare, ca 400, ombads besvara.
Som man frågar får man svar
1 Användbarhetstester- en användbar metod för bibliotek? Mötesplats inför framtiden okt 2005 Anne Katrine Bretan Göteborgs universitetsbibliotek.
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Alla erbjuds en likvärdig service genom att dela policy och regelverk
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
En känsla av service Upplevd tjänstekvalitet i en av bibliotekets kompletterande tjänster.
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
1 Att göra användningstester Niclas Siljedahl, Länsbibliotek Dalarna.
- TPB:s nya mediawebb är här!. Varför? Tpb-katalogen svårarbetad Användarna kommer till oss: – begriplighet och tillgänglighet – bilder och bokomslag.
Jesper Klein katalog.tpb.se
För projekt Bibliotek24:s sökverktyg
0/27 Richard Palmer & Jouko Kinnunen Utbildningsutredningen 2005.
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – direktnedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Att söka information för PA/EE. Else-Britt Hellström Definiera informationsbehov Vad behöver jag för information? Hur ska jag använda den?
Erfarenheter av ögonstyrd dator som hjälpmedel för samspel och delaktighet för barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning - en pågående studie.
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
Nytt från MTM Pia Hasselrot 25 april Samordnare eller bibliotek först? Ni väljer!
RIB Karta Ny medlem i RIB-familjen!.
Skräddarsytt bibliotek Presentation av Bibliotek
Välkomna. Oss själva Utvecklare av produkter Standardisering Vi vill förmedla kunskap om Hur vi tänker och fungerar En portal för Hur vi tycker att teknik.
Introduktion till UB Programmet för turism, gastronomi och hospitalitymanagement, distans HT 2010 Magnus Olsson, Umeå UB Tel 786.
INFORMATIONSKOMPETENS 1
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Ett projekt där du studerar hur Stockholm vuxit fram, samt hur staden fungerar och påverkar människorna som bor där. Tidsram: v. 47 – 50.
Utvärdering av filmstreamer till Playstation 3 MUBI.
Cecilia Gärdén, (Vuxen)studerandes informationssökning Cecilia Gärdén Föredrag vid konferensen Den mänskliga sökmotorn, Göteborg
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Introduktion till UB Turismprogrammet HT 2010 Magnus Olsson, Umeå UB Tel Tjänstesida:
Bibliotek
Förmedling på webben. Vad tycker barnen? Hittar barn till våra lästips?
Olika effekter av flytande mediebestånd.
Internportal - möte med ambassadörer
Inspirationskonferensen 13 februari 2014
1 Novus Opinion Allmänheten om olovlig nedladdning och streaming av TV-program Jenny Franzén.
Ny webbplats för DO En överskådlig och tydlig webbplats som ger nytta för besökarna!
Informationssökning Anu Salminoja
Informationssökning Informationsresurser och sökstrategi Universitetsbiblioteket Inga-lill Nilsson.
Källkritik Plagiat Informationssökning Lästeknik Mindset.
Reklam Vem får synas och hur?.
Utbildningsutredningen
FRÅN OTYDLIGHET TILL TILLGÄNGLIGHET TYDLIGHET
Källkritik 101.
Språkanalys och språkfilosofi
Rapport om ALMA-projektet
Statusbedömning av byggnadsverk
Måndag den 22 januari 2018.
Måndag den 5 februari 2018.
Nya Celianet.
McDonald's 2003 Carolin Ekman, Mårten Håkansson, Daniel Höglind, Linda Kiby, Paulina Modlitba, Jenny Sundén
Varför bör man byta klassifikationssystem
Nya 1177.se
Presentationens avskrift:

LIMIT- projektet Utvecklar bibliotekens webbtjänster

Inventering av bibliotekens webbsidor Struktur Funktionalitet Service

Användarundersökning Hur söker användaren? Informationsinnehåll funktionalitet

Förberedelser 1. Idealbild 2. Vad ska vi mäta? 3. Hur ska vi mäta? 4. Frågor och sökuppgifter 5. Urval av bibliotek 6. Målgrupp 7. Pilottest 8. Testproceduren fastställd

Metod och genomförande Testpersoner Testfrågor Testprotokoll och svarsalternativ Testprocedur Registrering Analys

Resultat i siffror Generellt resultat Ålder och kön Enskilda bibliotek frågekategori

Servicerelaterade frågor Fakta om verksamhet Kontaktuppgifter Fjärrservice Information om det fysiska biblioteket, anpassningar för funktionshindrade Service till studerande Inspiration och boktips

Kärnverksamhet Att använda mediekatalogen Att hitta tidskriftsartiklar Att hantera reservationer

Problembeskrivning Att hitta hemsidan Att hitta basfakta om biblioteket Att söka i mediekatalogen – reservationer Att hitta tidskriftsartiklar

Sammanfattning Webbplatsen Svårt att hitta hemsidan Otydliga första sidor Hjälpfunktioner som A_Ö, FAQ är populära Otydliga länkmenyer förvirrar Gör det enklare att hitta personer och funktioner Katalogen Stavningskontroll behövs Placeringskoder försvårar Artiklar-böcker Reservationsrutinen otydlig Svårtolkade symboler och begrepp ”Mediet finns tillgänglig”!