Litteratur.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Centrala innehåll och kunskapskrav
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
BILDERBÖCKER PÅ GYMNASIET? Ja – av många skäl!
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
VT-2003 Carina Svensson Svenska A och B En fråga om överlevnad!
Formellt, skarpt och snyggt
Begrepp och terminologi
Nationellt prov Sv1.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Svenska p Svenska p.
Ett arbetsområde om poesi
Litteraturhistoria åk 7
© Steve Wretman & Helena Moreau
SVENSKA.
Litteraturhistoria.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Att övertyga ! Disposition och mall.
How to learn a Second Language?
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Litteraturhistoria ca 700 f. Kr. – 300 f. Kr.
Mall för alignmentmatris
Varför vi arbetar med lässtrategier och vad de ger oss
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Reseproduktion och försäljning
Den retoriska arbetsprocessen
TEMA Hugget i sten.
Aktiviteter och upplevelser
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Marknadsföring och försäljning
Litteraturhistoria-och teori
Muntlig presentationsteknik Översikt
Några av antikens filosofer
Litterturens epoker Epok- synonymer
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Formellt, skarpt och snyggt
Den viktiga konsten att tala
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Lyrik.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
SVENSKA 1. UPPSTART  Diagnos – Läsförståelse  Personligt brev - idag.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
DRAMATIK Begrepp och terminologi. En av de tre klassiska genrerna EPIK LYRIK DRAMATIK NOVELL ROMAN EPISK DIKT DIKTER SKÅDESPEL.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Informerande tal Syftet med ett.
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Välkommen till svenska 2!
Svenska som andraspråk 3
Matspjälkningssystemet
Nationella proven i svenska
Begrepp och terminologi
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Analys av roman Innehåll: vad? Form: hur? + belägg från texten!
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Litteratur

Vad är litteratur? ABCDE… ZYXWVUTSQRP… ZYX WVU TSQR PONM LKIH GFE DCBA

Olika definitioner av litteratur: Litteratur är: Ordet litteratur från latin = ”det som är skrivet”   nedskrivna berättelser som blivit tryckta och utgivna i bokform En samlingsbeteckning för alla typer av texter, muntliga såväl som skriftliga vad samtiden definierar som litteratur

Fantasi och verklighet Skönlitteratur Faktalitteratur Fiction (eng.) fiktion, dvs. något som någon skapat med sin fantasi Syfte: beröra och underhålla Syfte: informera och förmedla kunskap

Den klassiska indelningen: Epik Lyrik Dramatik (Klassisk = lika med redan de gamla grekerna.) romaner och noveller poesi och dikter teaterpjäser

Modern indelning i litterära genrer Moderna litterära genrer deckare skräck historiska romaner science fiction fantasy etc.

Dramatik tragedi komedi drama komedi Klassisk indelning: Modern indelning: tragedi komedi drama komedi

Vad är litteraturhistoria? = Urval av texter som utvecklat litteraturen

Epoker ANTIKEN 700 f.Kr. – 476 e.Kr. MEDELTIDEN ca 500-1450 RENÄSSANSEN 1450-1600 BAROCKEN 1600-1720 UPPLYSNINGEN 1720-1789 ROMANTIKEN 1790-1820/ 1770-1840 REALISMEN/ NATURALISMEN 1830-1890 MODERNISMEN 1900-1950

Instuderingsfrågor inför läxförhöret Vilken typ av litteratur motsvarar den klassiska indelningens Lyrik Epik Dramatik Ge tre exempel på moderna litterära genrer. Ge tre exempel på litterära epoker. Problematisera olika definitioner av litteratur. Förklara med egna ord vad som menas med formuleringen: litteraturhistoria = ett urval av texter som utvecklat litteraturen

På innehåll och kunskaper Skolverkets krav På innehåll och kunskaper

TALA – muntlig kommunikation SYFTE INNEHÅLL BETYG A BETYG C BETYG E Förmåga att tala inför andra på ett sätt som är lämpligt i kommunikations- situationen samt att delta på ett konstruktivt sätt i förberedda samtal och diskussioner. Olika sätt att lyssna och ge respons som är anpassad till kommunikations- situationen. Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter på ett nyanserat sätt samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med säkerhet. Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter på ett nyanserat sätt samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Förmåga att utforma muntliga framställningar som fungerar väl i sitt sammanhang. Kunskaper om den retoriska arbetsprocessen, dvs. att på ett strukturerat och metodiskt sätt planera och genomföra muntlig framställning som tar hänsyn till syfte, mottagare och kommunikationssituation i övrigt. Grunderna i den retoriska arbetsprocessen. Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad. Den muntliga framställningen är sammanhängande och begriplig, och dispositionen tydligt urskiljbar. Den muntliga framställningen är sammanhängande och begriplig. Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande. Språket är ledigt och anpassat till syfte, mottagare och kommunikations­situation. Språket är till viss del anpassat till syfte, mottagare och kommunikations­ situation. Eleven har god åhörarkontakt. Eleven har viss åhörarkontakt. Användning av presentationstekniska hjälpmedel som stöd för muntlig framställning. Argumentationsteknik Vidare kan eleven med säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stöder, tydliggör och är väl integrerat i den muntliga framställningen. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stöder och tydliggör den muntliga framställningen. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentations- tekniskt hjälpmedel.

LÄSA – skönlitteratur SYFTE INNEHÅLL BETYG A BETYG C BETYG E Kunskaper om centrala svenska och internationella skönlitterära verk och författarskap samt förmåga att sätta in dessa i ett sammanhang. Förmåga att läsa, arbeta med och reflektera över skönlitteratur från olika tider och kulturer författade av såväl kvinnor som män samt producera egna texter med utgångspunkt i det lästa. Skönlitteratur; författad av såväl kvinnor som män, från olika tider och kulturer. Eleven kan översiktligt återge innehållet i några centrala svenska och internationella skönlitterära verk och annat berättande. Eleven kan översiktligt återge innehållet i några centrala svenska och internationella skönlitterära verk och annat berättande. Dessutom kan eleven utförligt redogöra för några samband mellan olika verk genom att ge exempel på gemensamma teman och motiv. Dessutom kan eleven utförligt redogöra för några samband mellan olika verk genom att ge exempel på gemensamma teman och motiv. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för några samband mellan olika verk genom att ge exempel på gemensamma teman och motiv. Eleven återger några iakttagelser, formulerar välgrundade och nyanserade egna tankar med utgångspunkt i berättandet samt relaterar innehållet i berättandet på ett relevant sätt till allmänmänskliga förhållanden. Eleven återger några iakttagelser och formulerar välgrundade egna tankar med utgångspunkt i berättandet. Eleven återger någon iakttagelse och formulerar egna tankar med utgångspunkt i berättandet. Kunskaper om genrer samt berättartekniska och stilistiska drag, dels i skönlitteratur från olika tider, dels i film och andra medier Centrala motiv, berättarteknik och vanliga stildrag i fiktivt berättande, till exempel i skönlitteratur och teater samt i film och andra medier Eleven reflekterar också över innehåll och form med hjälp av några berättartekniska och stilistiska begrepp. Eleven reflekterar också över innehåll och form med hjälp av några berättartekniska och stilistiska begrepp.