Inspelning och digitalisering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Advertisements

Akustik eller läran om Ljud
Läran om ljud Akustik Hur ljud skapas. Hur ljud utbreder sig
Skapa jullåtar i grupp med Garageband
♫ Ljud – akustik ♪ Molekyler i rörelse.
Tekniken inom musiken.
Akustik Läran om ljud.
Lagringsmedia.
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Att skriva sig till läsning
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Vilka egenskaper har ljud
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Akustik.
DATORN Av: Sebastian Robin Mikael Joachim Christian.
MSPEL Föreläsning 4 Audio och Video DSV Peter Mozelius.
Inledning Vi har valt mikrovågsugnen som tekniskpryl.
Musikteknologi Läroplan för Grundnivån. Musikteknologi läroplan • Musikteknologi projektet är riktat till den grundläggande konstundervisningens fördjupade.
Mobiltelefonins utveckling
Ljudets fysik och psykoakustik
Elektricitet och magnetism 2
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
ERGONOMI Vad är det?.
Ljud.
1. Sätt ut örats delar Städet och hammaren 2. Hörselgången 3. Öronmusslan 4. Ytterörat 5. Hörselnerven 6. Trumhinnan 7.
ZIP-formatet Av Viktor Ekholm.
Resonans, eko, ultraljud, infraljud, ljudets hastighet
Varför är det bra att ha just två öron?
Programmeringsteknik K och Media
Repetition Ljudvågor kan bara spridas i materia. Därför hörs inga ljud i rymden. Ljud sprids olika snabbt i olika ämnen. Ljudets hastighet är högre ju.
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Var vänlig svara på nedanstående frågor innan du svarar på frågorna om din hörsel Namn: Datum: Ålder: Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder.
Ljud.
Från binära till hexadecimala
Klicka på Aktivera redigering i meddelandefältet
Matematiken bakom musiken
Hörselvård.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Ljud Hur sprids ljud? Del 2.
Känslig för damm, öppna inte! Inte vidare skak/stöttålig Datorns ”flaskhals”, långsam (riktigt illa om RAM-minnet blir fullt) Stor lagringskapacitet per.
Njutning eller plåga Del 1
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Hörseln.
Frågor Allmän IT-kunskap avsnitt 1 kapitel 1 Repetition 3
Vilka egenskaper har ljud
Akustik Läran om ljud.
Talperception 2 Något lite om psykoakustik Psykoakustik Psykoakustiken är en gren av psykofysiken. Det låter kanske konstigt och svårt, men är egentligen.
- En inblick i ljudets värld
Spektrala Transformer
Ljudteknik 5p. Volym, panorering och tonkontroll Innehåll –Introduktion till boken –Volym –Panorering –Tonkontroll (Eq)
Energiformer & omvandlingar
Kursplanering och kursmaterial
William Sandqvist Optokomponenter Alla halvledarkomponenter har optiska egenskaper och detta utnyttjas numera i en rad viktiga komponenter.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Digitalitet.
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Förra föreläsningen: Historisk utveckling av elektromagnetismen Vektorer Koordinatsystem.
Vilka egenskaper har ljud
Akustik är läran om ljud
Genomgång 1: mål Känna till hur ljud bildas och hur det sprids i luften 2. Känna till att ljud kan beskrivas som en vågrörelse 3. Veta vilken.
Mälarhöjdens skola åk 8 Ht 16 Ljud. Vad är ljud Ljud är en svängning i materia. För att ljud ska uppkomma behövs det en ljudkälla. Tex våra stämband eller.
Genomgång 2: mål Veta vad som menas med frekvens 6. Veta i vilken enhet man mäter frekvens 7. Känna till hur tonhöjd och ljudstyrka påverkar utseendet.
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
SPARA LJUD genom historien
Grundläggande signalbehandling
Ljudteknik Projekt 5p
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
LJUDANLÄGGNING SKJULSTAHALLEN
Presentationens avskrift:

Inspelning och digitalisering Lagring Digitalt ljud? Redigering

Hur fångar man ljudet? I början (Edison uppfann 1877) spelade man in mekaniskt – man sjöng in i en tratt, luftstötarna påverkade ett membran och ljudvågorna ristades in i skivor Nu (sedan 1920-talet) spelas allt in elektriskt Mikrofonen

Mikrofoner Ett membran som sätts i svängning av ljudvågorna Dynamisk mikrofon Membranet påverkar en spole i ett magnetfält Elektrisk signal uppstår Stryktålig, men har begränsad känslighet

Mikrofoner Kondensatormikrofon Membranet utgör ena plattan i en kondensator Behöver en egen strömförsörjning – phantom-matning (ofta 100-tals volt) Ömtåligare än dynamisk mikrofon, men också bättre ljudkvalitet – och dyrare

Mikrofoner Elektretmikrofonen Samma princip som kondensatormikrofonen, annat material i membranet Behöver inte lika hög matning, dock behövs det till inbyggda förstärkaren Bra ljudkvalitet och bra pris

Karaktäristik Känslighet (mV/dBSPL) Trycktålighet (max SPL) Riktningskaraktäristik Riktad mikrofon ”Njure” Rundtagande

Karaktäristik Frekvensomfång Idealt en helt rak kurva för analys Anpassa efter vad som ska spelas in Kurvan kan ändras vid olika avstånd från micken Perfekt för virveltrumma…

Digitalisering En ljudsignal är analog Vi kan inte höra digitalt ljud Digitalt är bra för att lagra och bearbeta ljud! Kopiera utan förluster A/D-omvandlare (analog – digital) D/A-omvandlare tillbaka, till högtalare

Digitalt ljud Digitalt ljud lagras binärt, som ettor och nollor Antingen är det en signal eller inte Kan ge bättre kvalitet – mer säkerhet Lätt att kopiera Läs av en analog signal och koda den Kolla vad nivån är med jämna intervall

Sampling Läs av signalen med ett visst tidsintervall CD-kvalitet 44100 Hz (44,1 kHz) samplerate Kan få med frekvenser upp till 22 kHz 22 kHz, 11 kHz – kan räcka för talinspelning

Kvantisering Man måste digitalisera signalens nivå också Hur många ettor och nollor ska användas för varje sampel? Vilket bitdjup? Ju fler bitar desto större noggrannhet CD – 16 bitar = 65536 nivåer, 8 bitar = 256 nivåer

Digital signal Signalen blir ”taggig” – innehåller extra frekvenser Slätas ut innan den omvandlas till analog signal Ju högre sampel- och bitvärde desto mindre taggig

Digitalt ljud Olika samplerates och bitdjup 44,1 kHz, 16 bit (original) 22,05 kHz, 16 bit 44,1 kHz, 8 bit 22,05 kHz, 8 bit 11,025 kHz, 8 bit Tal 44,1 kHz, 16 bit Tal 11,025 kHz, 8 bit

Digitalt ljud Råformat för ljud är .wav (PC) och .aif (MAC) CD-kvalitet: 44,1 kHz, 16 bit, stereo Filstorleken bli stor… 44 100162 = 1 411 200 bit/s (176 400 byte/s) ca 10,6 MB/min CD som rymmer 650 MB rymmer 60 min musik

Komprimering Lossless – förlustfri Lossy – förluster uppstår Går att återskapa filen till originalskick Tar bort överflödig information, t ex flera nollor i rad T ex FLAC – minskar filstorleken 30-50 % Lossy – förluster uppstår Viss information går förlorad för alltid Går att minska filstorleken mer

Komprimering MP3 – lossy komprimering Tar både bort både överflödig information och ”riktig” information Utnyttjar psykoakustik och människans hörsels egenskaper, komprimerar i frekvensplanet Tar bort sånt som vi ändå inte hör, t ex låga toner med frekvenser nära högre toner Komprimerar ner till en tiondel av filstorleken utan att (de flesta) människor kan höra skillnad!

Inspelningsteknik Mixern Signalen från mikrofonen är ganska låg, ca 10 mV Måste förstärkas till ca 1 V Varje ingång har egen förförstärkare Gain styr hur mycket först. Så hög som möjligt utan att ”slå över”

Inspelningsteknik Kontrollera gain – hög signal ger bättre signal/brus-förhållande, men ”klipps” signalen blir den förstörd Får aldrig överstiga 0 dB Distortion

Inspelningsteknik En mixer består av flera likartade ingångar Tonkontroller ökar/minskar bas och diskant Volym styr utsignalen för blandning med andra ljud Panorering styr om ljudet hörs till höger/vänster Tappning skickar ljudet till t ex effektenheter

Inspelningsapparater Analoga – rullband, kassett Digitala – DAT, dator För alla gäller – så hög signal som möjligt, men inte för hög

Apparatanslutningar Balanserad signal – ger mindre störningar XLR-kontakt Andra kontakter: RCA, 1/4” och 1/8” telekontakt,

Akustik Tänk på hur omgivningen låter vid inspelningen Vi hör selektivt och kan urskilja ljud i störiga miljöer, vi tänker inte på störningarna Mikrofoner tar upp allt ljud Hörs inte förrän vid uppspelning Försök lyssna på inspelningen Jobbigt att spela in nytt ljud…

Akustik Vilket rum spelas ljudet in i? Stående vågor Efterklangen Beroende på rumsdimensionerna förstärks vissa frekvenser, med våglängder som ”passar” i rummet I en studio försöker man bygga bort reflektioner

Redigering Förr gjordes redigering med sax och tejp Nu är det enklare med datorns hjälp Beskära Klippa ihop Lägga på effekter …