Inspelning och digitalisering Lagring Digitalt ljud? Redigering
Hur fångar man ljudet? I början (Edison uppfann 1877) spelade man in mekaniskt – man sjöng in i en tratt, luftstötarna påverkade ett membran och ljudvågorna ristades in i skivor Nu (sedan 1920-talet) spelas allt in elektriskt Mikrofonen
Mikrofoner Ett membran som sätts i svängning av ljudvågorna Dynamisk mikrofon Membranet påverkar en spole i ett magnetfält Elektrisk signal uppstår Stryktålig, men har begränsad känslighet
Mikrofoner Kondensatormikrofon Membranet utgör ena plattan i en kondensator Behöver en egen strömförsörjning – phantom-matning (ofta 100-tals volt) Ömtåligare än dynamisk mikrofon, men också bättre ljudkvalitet – och dyrare
Mikrofoner Elektretmikrofonen Samma princip som kondensatormikrofonen, annat material i membranet Behöver inte lika hög matning, dock behövs det till inbyggda förstärkaren Bra ljudkvalitet och bra pris
Karaktäristik Känslighet (mV/dBSPL) Trycktålighet (max SPL) Riktningskaraktäristik Riktad mikrofon ”Njure” Rundtagande
Karaktäristik Frekvensomfång Idealt en helt rak kurva för analys Anpassa efter vad som ska spelas in Kurvan kan ändras vid olika avstånd från micken Perfekt för virveltrumma…
Digitalisering En ljudsignal är analog Vi kan inte höra digitalt ljud Digitalt är bra för att lagra och bearbeta ljud! Kopiera utan förluster A/D-omvandlare (analog – digital) D/A-omvandlare tillbaka, till högtalare
Digitalt ljud Digitalt ljud lagras binärt, som ettor och nollor Antingen är det en signal eller inte Kan ge bättre kvalitet – mer säkerhet Lätt att kopiera Läs av en analog signal och koda den Kolla vad nivån är med jämna intervall
Sampling Läs av signalen med ett visst tidsintervall CD-kvalitet 44100 Hz (44,1 kHz) samplerate Kan få med frekvenser upp till 22 kHz 22 kHz, 11 kHz – kan räcka för talinspelning
Kvantisering Man måste digitalisera signalens nivå också Hur många ettor och nollor ska användas för varje sampel? Vilket bitdjup? Ju fler bitar desto större noggrannhet CD – 16 bitar = 65536 nivåer, 8 bitar = 256 nivåer
Digital signal Signalen blir ”taggig” – innehåller extra frekvenser Slätas ut innan den omvandlas till analog signal Ju högre sampel- och bitvärde desto mindre taggig
Digitalt ljud Olika samplerates och bitdjup 44,1 kHz, 16 bit (original) 22,05 kHz, 16 bit 44,1 kHz, 8 bit 22,05 kHz, 8 bit 11,025 kHz, 8 bit Tal 44,1 kHz, 16 bit Tal 11,025 kHz, 8 bit
Digitalt ljud Råformat för ljud är .wav (PC) och .aif (MAC) CD-kvalitet: 44,1 kHz, 16 bit, stereo Filstorleken bli stor… 44 100162 = 1 411 200 bit/s (176 400 byte/s) ca 10,6 MB/min CD som rymmer 650 MB rymmer 60 min musik
Komprimering Lossless – förlustfri Lossy – förluster uppstår Går att återskapa filen till originalskick Tar bort överflödig information, t ex flera nollor i rad T ex FLAC – minskar filstorleken 30-50 % Lossy – förluster uppstår Viss information går förlorad för alltid Går att minska filstorleken mer
Komprimering MP3 – lossy komprimering Tar både bort både överflödig information och ”riktig” information Utnyttjar psykoakustik och människans hörsels egenskaper, komprimerar i frekvensplanet Tar bort sånt som vi ändå inte hör, t ex låga toner med frekvenser nära högre toner Komprimerar ner till en tiondel av filstorleken utan att (de flesta) människor kan höra skillnad!
Inspelningsteknik Mixern Signalen från mikrofonen är ganska låg, ca 10 mV Måste förstärkas till ca 1 V Varje ingång har egen förförstärkare Gain styr hur mycket först. Så hög som möjligt utan att ”slå över”
Inspelningsteknik Kontrollera gain – hög signal ger bättre signal/brus-förhållande, men ”klipps” signalen blir den förstörd Får aldrig överstiga 0 dB Distortion
Inspelningsteknik En mixer består av flera likartade ingångar Tonkontroller ökar/minskar bas och diskant Volym styr utsignalen för blandning med andra ljud Panorering styr om ljudet hörs till höger/vänster Tappning skickar ljudet till t ex effektenheter
Inspelningsapparater Analoga – rullband, kassett Digitala – DAT, dator För alla gäller – så hög signal som möjligt, men inte för hög
Apparatanslutningar Balanserad signal – ger mindre störningar XLR-kontakt Andra kontakter: RCA, 1/4” och 1/8” telekontakt,
Akustik Tänk på hur omgivningen låter vid inspelningen Vi hör selektivt och kan urskilja ljud i störiga miljöer, vi tänker inte på störningarna Mikrofoner tar upp allt ljud Hörs inte förrän vid uppspelning Försök lyssna på inspelningen Jobbigt att spela in nytt ljud…
Akustik Vilket rum spelas ljudet in i? Stående vågor Efterklangen Beroende på rumsdimensionerna förstärks vissa frekvenser, med våglängder som ”passar” i rummet I en studio försöker man bygga bort reflektioner
Redigering Förr gjordes redigering med sax och tejp Nu är det enklare med datorns hjälp Beskära Klippa ihop Lägga på effekter …