Wearable Computing Anders Oscarsen Patrik Bodelid En introduktion.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Perspektiv på IT-system!
Barnanpassad utredning
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Att söka och förvalta kunskap
Förmågor & Centralt innehåll
Ett samarbete mellan Helsingborgs lasarett och Lunds Tekniska Högskola Institutionen för Design vetenskaper LTH ” Att bygga kylskåp och bilar …”
Datavetenskapens roll. Datavetenskap •Vad är datavetenskapens roll i kognitionsvetenskapen?
Introduktionskurs för användare Del 3
Docent Peter Parnes Luleå tekniska universitet Medieteknik 17 februari, 2005 teknik medie Mänsklig kommunikation.
Informationshantering
Tekniken, fördelar och nackdelar Av Elin och Johan Olofsson ht-07
Introduktion Välkommen till Borås och Högskolan i Borås och tack för visat förtroende Trivas och vara framgångsrik Grundat 1977, idag studenter.
Teknisk rapportskrivning
Ledarskap för utveckling - en utmaning
Medieteknik.
Föreläsning 1.
Boverkets roll - marknadskontroll - kontaktpunkt - utveckling av CPR Sida 1.
Wearable Computers. Innehåll Introduktion Vad är Wearable computers? Varför Wearable computers? Användningsområden Utmaningar Energi Värmeutveckling Nätverk.
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Programmeringsteknik K och Media
Datorernas Framtid.
GK/ÖK:ITO HT06 IT i organisationer.
Grundläggande arbetsmiljöutbildning
Vardagsrehabilitering
Presentation av forskningen “Öppenhet” inom industriella styrsytem –Teknik (kommersiella system, teori) –Kravställning (komm. upphandlingar, teori) Nyckelkomponent.
Välkomna! 1. Mobilitet i förändring – privatliv och arbetsliv vävs ihop! Johan Andersson Systems Engineer.
Välkommen till Del 1.
Evidensbaserade metoder och Evidensbaserad praktik
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
© 2007 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco Public ITE PC v4.0 Chapter 1 1 Personal Computers and Applications Networking for Home and Small Businesses.
Thore Sahlin Ordförande Svensk Fjärrvärme
Utvärdering av projekt- att mäta hur förväntningar uppfylls?
Skolutveckling på riktigt - ett formativt förhållningssätt i alla led.
Förstudie: Hållbar konsumtion
INFORMATIONSMÖTE Instruktioner De efterföljande PPT-bilderna kommer att lotsa gruppen genom informationsmötet för att presentera forum-året och undersöka.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
UMEÅ UNIVERSITET ~ SVERIGES LANTBRUKSUNIVERSITET I UMEÅ ~ VASA UNIVERSITET ~ ÅBO AKADEMI I VASA ~ SVENSKA HANDELSHÖGSKOLAN I VASA ~ VASA YRKESHÖGSKOLA.
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Mobilt Internet – Applikationer Dr Peter Parnes
Minne.
Personal Computer Hardware (Hårdvaran i PC) Personal Computers And Applications (PC och PC-applikationer)
Den osynliga datorn Slutet för PC:n?!. Människa Dator Interaktion Vad är en dator?
Den osynliga datorn Slutet för PC:n?!. PC:ns existensberättigande Fördelar med PC:n – Kan utföra en mängd funktioner – Inarbetad standard Nackdelar –
CO 2 -separation med lågkostnadsteknik: nya joniska lösningar (IL) Avskiljning och lagring av CO2 från stålindustrin kan förbättra klimateffekten.Men:
VÄLKOMMEN Forskningsportalen Livsmedels- och läkemedelsproduktion LTH Lunds universitet Anders Axelsson, Rektor LTH.
Peter Parnes, PhD Luleå University of Technology Media Technology 29 mars 2004, Luleå teknik medie.
System arbetssystem informationssystem
Den osynliga datorn Slutet för PC:n?!. Människa Dator Interaktion Vad är en dator?
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
The Lancet 1996, 347: Få RCT inom kirurgin Kirurgers inställning Kontroller svåra Svårt att standardisera kirurgisk teknik Svårt med patientacceptans.
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
PVT Forskning och CDH Dr Peter Parnes /16 Dr. Peter Parnes, LTU Dr. Peter Parnes Ledare av forskningsgruppen för distribuerade realtidssystem.
Digitalisering av text Kursintroduktion Mats Dahlström 30 Mars 2005.
Digitalisering Anders Hektor.
Appjakten 2015 Jakob Tholander
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Möjligheter och konsekvenser Jonas Mellin. Framtiden (allmänt) Framtiden (allmänt) –Teknikhistoriskt perspektiv, en brasklapp –Vad som skymtar i framtiden.
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Ett integrerat lärande landskap Jonas Nordquist Medical Case Centre Karolinska Institutet.
Psykologi Introduktion.
Display 1 Dator 1 Laptop Op Laptop RL Display 2 Display 3 Laptop Pass
Tekniska system.
Politiskt deltagande Sammanfattning.
Framtidens distribution av multimedia
Presentationens avskrift:

Wearable Computing Anders Oscarsen Patrik Bodelid En introduktion

Introduktion  Elevledda föreläsningen  Innehåll:  Inledning  Vad är Wearable Computers?  Varför använda Wearable Computers?  Teknik  Hårdvara  Utmaningar  Augmented Reality  Kybernetik  Inverkan av wearable computers  Slutsatser

Inledning  Vad är Wearable Computers?  Historik  Många definitioner  Några egenskaper som brukar nämnas:  Portable while operational Den ska kunna användas samtidigt som man rör sig.  Hands-free use Händerna ska användas så lite som möjligt, inom militära tillämpningar ska händerna helst inte behövas överhuvudtaget.  Sensors Utöver input från användaren ska en "wearable" ha sensorer för den fysiska omvärlden.  "Attention-getting" En "wearable" ska kunna vidarebefordra information till sin användare även när den inte används aktivt.  Always on En "wearable" ska inte bara aktiveras när den ska utföra något, den ska alltid vara igång.

Inledning forts.  Varför använda Wearable Computers?  Användningsområden  Personligt bruk  Industriella  Medicinska  Militära  Integrerar telefon/PDA/laptop etc.  Effektivsera vårt arbete  Förbättrar våra kognitiva förmågor

Teknik  Hårdvara  CPU/Lagring  Input/Output  Sensorer & Övrig utrustning  Utmaningar  Energi  Värmeavgivning  Nätverk  Privatliv

Teknik forts.  Augmented Reality  Populärt i samband med WC  Två metoder  Optiskt - halvt genomskinlig skärm  Video - HMD/Videokameror/CGI  Kybernetik  Datorer under huden  Främst inom medicin (pacemakers, protser etc.)

Inverkan av wearable computers  Sinnesaugmentation  Minnesaugmentation  Konnektivitet  Inverkan på samhället

Slutsatser  Dagens system är primitiva och dyra  Det finns få kommersiella system  Ständiga framsteg inom forskningen  Oundvikligt att det kommer  Svårt att förutspå resultaten