Energi ur ett genusperspektiv Ulrika Lundberg
Det övergripande målet är att kvinnor och män skall ha samma makt att forma samhället och sina egna liv. Jämställdhetsintegrering är en politiskt strategi för att nå ett mer jämställt samhälle. Det innebär att beslut inom alla politikområden ska präglas av ett jämställdhetsperspektiv. Mål för jämställdhetspolitiken
Fördelning kvinnor/män i Norrbottens kommunala energibolag
Kvinnors och mäns energianvändning ¼ av total energianvändning i Sverige sker i hushållen Bostad, transporter, rekreation och livsmedel står för 80% av total energianvändning Inkomsten påverkar energianvändningen Ensamstående män använder 20% mer energi än ensamstående kvinnor Transporterna största skillnaden
Kvinnors och mäns energianvändning Kvinnor Hälsa och sjukvård Kläder Förbrukningsvaror Män Transporter Utemåltider Alkohol och tobak
”Det faktum att kvinnor reser avsevärt mindre än män mätt i t.ex. personkm per bil, flyg, båt, MC gör att kvinnor förorsakar väsentligt mindre utsläpp av CO 2 än män. Om kvinnors konsumtionsnivå skulle vara norm skulle både utsläpp och klimatförändringar vara väsentligt mindre än idag”. Citat ur rapporten En studie om jämställdhet som förutsättning för hållbar utveckling, MVB 2007:02
Om kvinnor vore norm skulle…. Förändringsbenägenheten öka Värderingar och attityder bli mer miljö- vänliga Transportarbetet minska Koldioxidutsläppen minska Energianvändningen minska
För att leva livet fullt ut måste vi lära oss att utnyttja saker och älska människor och inte älska saker och utnyttja människor
”Vi borde låta kvinnors värderingar dominera transportpolitiken i 50 år sedan kan vi utvärdera skillnaderna. Effekterna kommer att vara mätbara inte minst samhällsekonomiskt eftersom kvinnors perspektiv är mer hälsosamt: kvinnor hotar inte män med sitt beteende medan män hotar både kvinnor och män. Därför finns det mycket att vinna på att förändra de grundläggande värderingarna inom transportsystemet som bättre säkerhet, miljö och tillgänglighet. Samhället tar avstånd från andra destruktiva subkulturer, som drabbar omgivningen negativt så varför inte från medelålders mäns trafikbeteende? ” Citat av Claes Thingvall, trafiksäkerhetsdirektör Vägverket.