2005-01-28Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

De eviga frågorna behöver ett svar
Forskning om subjektskapande har framförallt intresserat sig för interpersonella, mellanmänskliga relationer.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Vs..
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Symbolisk interaktionism
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Datavetenskapens roll. Datavetenskap •Vad är datavetenskapens roll i kognitionsvetenskapen?
Pedagogisk dokumentation
Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay)
Varför Verksamhetsteori i MDI?
Organisering Daniel Nylén. IT & organisationsförändring Hur ser sambandet mellan IT och organisationsförändring ut? Olika svar beroende vem vi frågar.
Organisationskultur, makt och konflikt
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Ledning och förståelse
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
När och var blir något ett behov? Annelie Ekelin
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Helena Lindgren 1 De 5 principerna om igen... Verksamhet riktar sig mot ett objekt som ska förändras Verktyg som medierar aktivitet Dynamisk.
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
Kommunikation och samspel
Helena Lindgren 1 Etnografi Källor: Blomberg (kursboken kap 8) Nardi (antropolog); ”The Use of Ethnographic Methods in Design and Evaluation”,
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
KARLSTAD. Minnet ej att förglömma Vålbergsprojektet Demensstödsmodell i samverkan mellan Vårdcentralen Legevisitten, Landstinget och Karlstads.
Föreläsning Sandvika
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Helena Lindgren 1 Projektspecifikation LÄS DEN NOGA FLER ÄN EN GÅNG.
PLIKTBARN LUSTBARN.
Idrottspsykologi.
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Perception och motorik Perception och MDI Modeller Konkreta resultat Generella slutsatser Att läsa: Kapitel 2 & 3 i Carroll.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Verksamhetsteorin Källor:
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål (enligt kursplanen) Kursdeltagarna ska förvärva teoretisk fördjupning i ämnet.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs Kursens mål Kursdeltagarna ska förvärva teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, kursdeltagarna.
Utforska och hitta information Problemet Historik Inspirationen Riktlinjer Att läsa: Kapitel 7 i kursboken.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Kognitiva processer och representationer n Propositionella representationer lagrar information i LTM n Aktivationsspridning möjliggör åtkomst n Men sen.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Talspråk - kommunikation.  Språk är “ett mänskligt system för kommunikation”.  I talande språksystem skapar man mentala symboler (tänker i bilder) som.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkomna till styrd helpdesk
Psykologi Introduktion.
Förändringsarbete Bo Ahrenfelt
Coaching.
Grafisk visualisering
Sociologi Introduktion.
En kort introduktion Göran Brante
Artefakter och scenarios
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Systemförståelse och systemiskt tänkande
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Presentationens avskrift:

Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad Fokus på noviser Begränsad möjlighet att använda uppgiftsanalyser för att beskriva aktivitet och villkor för aktivitet Fokus på automatisering av rutinmässiga uppgifter Fokus på en användare - en dator Synen på användaren som studieobjekt enbart

Helena Lindgren 2 Verksamhetsteorin Källor: Bertelsen/Bödker kursboken kap 11 Victor Kaptelinin Susanne Bödker Yrjö Engeström (”utvecklande arbetsforskning” – CHAT) Ursprung: Kulturhistoriska skolan i forna Sovjet talen Lev Vygotsky A. N. Leontjev A. R. Luria ”The Making of Mind” (1976) ”... in order to have a theory of brain-behavior relations, it is necessary to have a theory of both the brain and behavior”.

Helena Lindgren 3 Dynamisk systemteori Verksamhet: minsta meningsbärande kontext för analys av mänsklig aktivitet Kännetecknas av ständig förändring = utveckling Människan interagerar med (och förändrar) sin omgivning genom att använda sej av verktyg (språk, andra artefakter, symboler) Undviker diktomier subjekt verktyg objekt

Helena Lindgren 4 Två grundläggande idéer 1) människans medvetande utvecklas, existerar och kan bara förstås i sammanhanget människans interaktion med världen 2) denna interaktion – *verksamhet* – är socialt och kulturellt betingad “Man’s activity is the substance of his consciousness.” Leontjev 1977

Helena Lindgren 5 Verksamhetsteoretiska principer – 5 nycklar för förståelse av mänsklig aktivitet Objektorientering Mediering Hierarkisk aktivitetsstruktur Internalisation – externalisation Utveckling

Helena Lindgren 6 Objekt Människans verksamhet är riktad mot ett objekt Något som objektivt finns i världen och som kan studeras med objektiva metoder Kan vara ting eller människor Teorier, modeller Sociala eller kulturella företeelser subjekt verktyg objekt

Helena Lindgren 7 Medierande verktyg Verktyg formar sättet vi interagerar med verkligheten Formas externa verksamheter formas också interna Verktyg reflekterar tidigare användares erfarenheter Verktygets fysiska egenskaper Kunskapen om hur verktyget ska användas Verktyg kan vara fysiska eller psykologiska Situationen bestämmer om en artefakt fungerar som ett verktyg som medierar verksamhet (ej fokus för verksamheten) eller är objekt för verksamheten. Här kan en transformation ske.... Verktyg objekt subjekt verktyg objekt

Helena Lindgren 8 Aktivitetshierarkin Verksamhet (activity) Uppfyller ett motiv, bakom vilket ett behov finns som verksamheten svarar mot Särskiljs av vilket objekt det är verksamheten riktas mot Består av: Aktiviteter (actions) Utförs medvetet, måldrivet Består av: Operationer (operations) Utförs omedvetet, har inget eget mål transformation

Helena Lindgren 9 Internalisation Externalisation Interna verksamheter – kognition Externa verksamheter (utförs utanför kroppen) kan internaliseras (ex räkning) Verksamheten som helhet är viktig i denna process; tex motorisk aktivitet, användandet av artefakter Liksom verksamheter som sker internt kan externaliseras för att exempelvis involvera andra i verksamheten Denna ständiga transformation ses som basen för mänsklig kognition och verksamhet transformation

Helena Lindgren 10 Utveckling Vad triggar dessa transformationer? Konflikter inbyggda i verksamhetssystem Förändringar i miljön Förändringar i en individs förmågor eller förutsättningar Orsakar ”breakdowns” -> transformationer -> utveckling, som ses som något positivt! Utveckling ses som en generell forskningsmetodik – ”formativt experiment” ZPD – ”Zone of proximal development”

Helena Lindgren 11 Utvecklingsnivåer hos en individ (Endast intressant i förhållande till en verksamhet) Närmaste utvecklingszon - ZPD Självständig Bortom ZPD

Helena Lindgren 12 De 5 principerna om igen... Verksamhet riktar sig mot ett objekt som ska förändras Verktyg som medierar aktivitet Dynamisk och hierarkisk aktivitetsstruktur Internalisation – externalisation av verksamheter Utveckling Konflikter – ”breakdowns” ZPD