Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
En förskola att förundras i!
Intresset uppstod… (Barns inflytande)
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Från mönster till algebra
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Föräldramöte 12 september 2011
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Systematiskt kvalitetsarbete 2012/2013
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Matematik.
Mattebanor År 2-3.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
En reviderad läroplan för förskolan
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Mål att uppnå och nationella prov för årskurs tre
Föräldramöte
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Betyg och förmågor.
Mattebana i Holmedal.
Bråktal Av: Kawa Ali Matte och NO lärare Örtagårdskolan Vt: 10
Ett temainriktat arbetssätt
Varför nio träbitar? Barnens funderingar - Jag ska tänka - Tavlan (whiteboard) Tror ni den fastnar där, undrar Annika. Annika provar och den trillar ner.
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Vi upptäcker matematik på vägen...! Det vi gör med kroppen sätter sig i knoppen! Vi cyklar över bron, undrar vad som finns under bron.
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Läroplansnätverk förskola
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Kunskapskrav och matriser
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Vi upptäcker hur bollarna rullar. Idag tog vi med oss plankan och bollarna ut. Blir det någon skillnad? Hur rör vi oss med tjocka kläder och vantar på?
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
Hur utvecklas den matematiska förmågan? AV-kurs, Stöd- och hälsoenheten Ur Manual Matematikscreening II (Adler, 2012)
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Matematik Inte svårare än du gör det!. Vad är matematik? Begrepp Siffror och antal Aritmetik Logik, mönster Problemlösning Rumsuppfattning Mäta, uppskatta.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Förskoleklass Skattkärrsskolan. Bild Motorik Svenska Engelska Social träning Musik Lek Matematik Värdegrund.
Lustfylld och meningsfull matematik i förskolan
Lära för livet!.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Föräldramöte Välkomna!.
Svenska – skriva berättelser
Ale Kommuns avtal NE.se.
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Verksamhetsbeskrivning
Y Division av bråk 1. Vilket eller vilka bråk på bråktavlan är lika med de här talen?  1 2 a) 1 3 b) 3 4 c) Beräkna med hjälp av.
”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Presentationens avskrift:

Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga Lpfö 98 Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära Utvecklar sin förmåga att lyssna, berätta, reflektera och ge uttryck för sina uppfattningar Utvecklar sitt ord- och begreppsförråd och sin förmåga att leka med ord, sitt intresse för skriftspråk och för förståelse för symboler samt deras kommunikativa funktioner Utvecklar sin förmåga att upptäcka och använda matematik i meningsfulla sammanhang Utvecklar sin förståelse för grundläggande egenskaper i begreppen tal, mätning och form samt sin förmåga att orientera sig i tid och rum

Orienteringsförmåga lära sig hitta och lokalisera sig i rummet, utveckla inre rumsuppfattning, förstå lägen och placeringar och att föremål kan se olika ut om de avbildas från olika håll Formgivning - former och figurer, mönster, symmetri, arkitektur och konst känna igen egenskaper som likheter och skillnader, att upptäcka, följa och skapa mönster, bygga och konstruera Räkning – antalsord, räknesystem, talsystem visa antal med kroppen, rabbla tal, serieordna, dela rättvist osv. Mätning att göra jämförelser och att välja lämplig enhet, förstå måttenheter och mätsystem som längd, area, volym, vikt, tid och pengar

Lekar och spel rollekar, rollspel, fantasilekar, kurragömma, strategilekar, tärningsspel, pussel osv. Rollekar och fantasilekar bygger på en föreställning om en handling/tema som har en ordningsföljd – ett logiskt samband och sammanhang Förklaring och argumentation tänka, sätta ord på sina tankar, lära sig hur man motiverar, förklarar och drar logiska slutsatser (Alan Bishop)

Räkneprinciper Abstraktionsprincipen Ett-till-ett principen Principen om godtycklig ordning Principen om bestämda räkneord Kardinaltalsprincipen

Fruktstund Uppskatta, räkna antal, jämföra, gruppera hela frukter. Uppskatta, räkna och jämföra hur många delar som finns i olika frukter. Undersöka delar av helhet som halv, hälften, tredjedel, fjärdedel osv. Hur ska jag dela halvor för att det ska bli fjärdedelar? Åttondelar? Vilka delar är störst? Halvor eller fjärdedelar? Gör stapeldiagram över vilka frukter som är populärast. Vilka är Oftast förekommande under två veckor?

Att duka och att äta Antal Parbildning Räkneord Räkneramsan Storlek Form Uppskatta Delar av helhet (hel, halv, fjärdedel) Dela antal Tidsuppfattning (före maten, efter maten)

Gå på talraden och ramsräkna framåt och bakåt. Starta på olika tal och tag ett steg framåt, ett steg bakåt (talens grannar). Starta på olika tal och tag två steg framåt, två steg bakåt (nästan grannar) etc.

Kapsyler, muggar och byttor Thunholm & Bergehed (Nämnaren, 2002) Samla kapsyler eller knappar Räkna, sortera och jämför mängder Växla till tiotal och hundratal 124

Dokumentation ur barns perspektiv Dokumentation kan hjälpa barn att: synliggöra sina föreställningar då de lär sig minnas och skapa inre föreställningar reflektera kring ett innehåll - låta sig utmanas i sina föreställningar tillsam- mans med kamrater och lärare - följa en process eller ett händelseförlopp - bli medveten om den variation som finns i deras sätt att tänka och i kamraternas sätt att tänka ( Doverborg & Anstett, 2003).