Konventsmöte 22 september 2009 Redovisning av utfall av enkät om planering inför ny lärarutbildning Inledning till diskussion om kompetensområden som kvalitetsaspekter.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dolda kunskaper avslutande möte
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Varför fokus på nyanlända just nu
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Utveckling av familjecentraler i ett nationellt perspektiv
1 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Är gräset grönare hos grann- kommunen?
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Byggvarudeklarationer BVD 3
Nationellt prov Sv1.
Arbetsplan för skolbiblioteket
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Enkät till projektledare om projektföljeforskning
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Ledarskap för utveckling - en utmaning
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
Visioner och Vägval Universitetsstyrelseperiod Visioner och Vägval 2013.
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Håkan Carlsson Göteborgs universitetsbibliotek Redovisning från de bibliometriska arbetsgrupperna.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Lunds universitet / Planering och utvärdering/ 4 december 2009 Pågående arbete, Planering & utvärdering Kartläggning Klart: 31 januari Ansvarig: Planering.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Högskola med eller utan forskningsanknytning
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
Hälsa på samhällsnivå Hur vill du jobba med kapitel 7.
Förskolelyftet Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen.
1 Granskning av Högskolans kvalitetsarbete Presentationsmaterial , rev / btr Källa: Anvisningar för granskning av lärosätenas kvalitetsarbete.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Stora additionstabellen
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Forum För Redovisning Konstituerande möte
FORSKNING/ FORSKARUTBILDNING GRUNDUTBILDNING OMVÄRLDSBEHOV/KONTAKTER.
1. Hur ökar vi det interna engagemanget och delaktigheten? Utvecklingsområde: öka engagemanget och delaktigheten hos medarbetarna.
Att få rätt saker att hända
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Kvalitetsarbetet och redovisningen
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Ökad kännedom om målen Högre kvalitet – Världsklass Ökad harmonisering och transparens Ökad effektivitet Bättre samverkan Ökad attraktivitet Fördjupad.
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
UNIVERSITETSSTYRELSEPERIOD.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Nytt system för utbildningsutvärderingar Högskoleverkets rapport 2009:25 R Camilla Lindmark / Inger Bergström.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Stora subtraktionstabellen
Om Läkarmedverkan i Kommunerna
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Fyra nedslag i den (nya) publikationsekonomin Peter Sjögårde Bibliometrisk analytiker KTH Ordförande Arbetsgruppen för Bibliometri inom SUHF
Institutionen för hälsa, vård och samhälle MEDICINSKA FAKULTETEN L U N D S U N I V E R S I T E T
Kvalitetsarbetet vid BTH
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Reglab Medlemsmöte 12 sept.
Kunskapsmiljöer Linné
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Konventsmöte 22 september 2009 Redovisning av utfall av enkät om planering inför ny lärarutbildning Inledning till diskussion om kompetensområden som kvalitetsaspekter Björn Åstrand Umeå School of Education

Konventsenkät: – för att informera och utmana 1.VFU och avnämarsamverkan 2.Förändrad roll för skolans lärare i lärarutbildningen 3.Lärosätessamverkan 4.Längd på utbildningen till förskollärare och för åren Strategier för ökad lärarkompetens 6.Resurser för forskning 7.Balansfrågor 8.Övriga kommentarer

Ändrad organisation för VFU och avnämarsamverkan? Ja – 3 Nej – 15 Avstår/ej tagit ställning – 1 ”Nej - har en väl fungerande organisation”

Fördjupad roll för skolans lärare i lärarutbildningen? Ja – 14 Nej – 4 ”Nej – medverkan är redan mycket utvecklad”

Samverkan mellan lärosäten? Ja – 19 Nivå: – Grund – 13 – Avancerad – 14 – Forskar - 16 Främst ”inköp” av lärarkompetens? Nej – 16 Form: Distans 16, Trad 9 Orsak: Närhet 11, Spets 13, Ömsesidigt beroende 7, problem 6

Förlängning: förskollärare och 7-9? Ja – 13 Nej – 2 ”Ska diskuteras under hösten”

Strategier för ökad lärarkompetens Extern rekrytering – 18 Adjunktsmeritering – 12 Intern omorganisation – 14 Minskad studentvolym – ingen!

Förändrad resursallokering? Ja – 9 Nej – 10 ”Kompetensutveckling” ”Intern utvärdering av forskning”

Balansfrågor/särskilda problem: Dubbla examina Behövs nya huvudområden? Rekrytering inom Nv-området Breddad rekrytering Brist på disputerad personal + rekryteringsproblem Yrkeslärarutbildningen Examensrättsprövning Tidsplanen

Gemensamt kvalitetsarbete ?

”Man blir bättre på det man mäter” Inslag i Aktuellt 15 okt 08 om diabetesvård

Det kommer att bli mer av yttre inspektion

Det kommer att bli mer av ranking, bibliometri, benchmarking och nyckeltal US: ”publish or perish”

Vad ska en lärare kunna? En evigt nyttig fråga? Del 1: Generella kompetenser DeSeCo Europagemensamma lärarkompetenser Ett annat yrke – ingenjöredns kompetenser (CDIO) Del 2: Generella akademiska kompetenser (Europa/Sverige) Lärarkompetenser (Sverige/USA)

Ur HSV förslag på kompetensorienterad kvalitetsutvärdering, sept 09

Ur HSV förslag på kompetensorienterad kvalitetsutvärdering,

Respons på ”inspektionstrycket” – Sluta betrakta lärarutbildning som en och samma sak – Utveckla synen på vad det är att vara lärare i lärarutbildningen – Utveckla en egen begreppsapparat – Utveckla ett systematiskt uppföljningsarbete individuellt, lokalt, nationellt nationellt

Den tänkta kvalitetscykeln i konventsarbetet Utvecklande av synsätt på vad som är kvalitet Utveckling av gemensamt arbetssätt Utveckling av gemensam årlig enkät till samtliga alumner ett visst år SCB genomför och levererar rådata Analyser på lärosätena Endagskonferens Öppen publicering