Bedömning av skönlitterär läsförståelse

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Samtala om böcker.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
BILDERBÖCKER PÅ GYMNASIET? Ja – av många skäl!
RINKEBYSKOLAN
Att träna Läsförståelse
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
VT-2003 Carina Svensson Svenska A och B En fråga om överlevnad!
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem. Om du vill att de ska bli.
ATT VARA EN DUKTIG LÄSARE
Vår resa till Kolmården 12/6-13. Under läsåret 2012/2013 har klass 1 arbetat med djur och natur i vår närmiljö. Vi har arbetat både med vilda djur i våra.
Lund Studentlitteratur
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Föräldramöte Klass 3A Ht -14.
SVENSKA.
Vad är läsförståelse? Vilka olika faktorer påverkar möjligheten att förstå det man läser? Vad är lässtrategier? Vilka strategier använder sig en god läsare.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Läsa Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosalitteratur med (…) flyt genom att (…) välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. Genom.
Planering för svenskundervisningen
Hur gör du för att förstå en text?
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Tro.
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Huvudämnesstudier KME
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Göran Svanelid.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Genrer – Varför? ”Eleven kan skriva olika slags texter med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning samt relativt väl fungerande anpassning.
Identitet Vad formar oss till oss?.
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Berättande text.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
SUA – Skriva.
eller vad den också kallas: cykeln för undervisning och lärande
Att närma sig svenska språket med annan språkbakgrund Ann-Christin Torpsten Fil.dr. i pedagogik.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Textcollage Arbetsområde i svenska under hösten.
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Novellanalys.
Berättande text.
Mediepedagogiskt projekt
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Texttyper Återberättande, beskrivande, instruerande, berättande, argumenterande och förklarande © Vikarielärare.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Bedömning av skönlitterär läsförståelse Hur arbetar lärare i grundskolans mellanår med skönlitterär läsförståelse ? Hur gestaltas bedömningspraktiken kring detta?

Varför skönlitterär läsförståelse? Olika texter läses på olika sätt: Faktatexter Tidningsartiklar Reklamannonser Instruktioner, manualer Skönlitteratur Multimodala texter

Skönlitterär läsning i grundskolans mellanår i kursplanen (Lgr 11) Centralt innehåll: Berättande texter och sakprosatexter Berättande texter och poetiska texter för barn och unga från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Texter i form av skönlitteratur, lyrik, dramatik, sagor och myter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor. Berättande texters budskap, språkliga drag och typiska uppbyggnad med parallellhandling och tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar samt dialoger. (Lgr 11)

Att läsa skönlitteratur handlar ofta om personliga upplevelser, tolkningar och reflektioner om människors livsvillkor och livet i största allmänhet.

”Läsningen av ett särskilt verk vid en särskild tidpunkt av en särskild läsare kommer att vara en högst komplex process”(Rosenblatt 2002) Något sker alltså i mötet mellan den skönlitterära texten och läsaren. Hur bedömer lärare detta?

Det finns således en komplexitet vad gäller bedömning av skönlitterär läsförståelse och det är denna komplexitet jag vill lyfta i och med mitt avhandlingsprojekt.

Hur då? Hur då?

Aktiviteter Vad är det för aktiviteter som förekommer i klassrummet då litteraturundervisning äger rum? Tystläsning Boksamtal Högläsning av gemensam bok

Bedömning Hur bedömer lärarna elevernas skönlitterära läsförståelse? Hur resonerar lärarna i fråga om vad som ska bedömas?

Fältstudier Observationer Intervjuer/samtal med lärare