Www.orebro.se Örebro 2.0? Vad innebär 2.0 för offentlig sektor? Medborgar-/användarfokus E-tjänster Internt även effektiviseringar och besparingar Interaktion.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Advertisements

Anna Pegelow – E-delegationen Magnus Enzell - Näringsdepartementet
Vad handlar regionfrågan egentligen om? BILD 1 Vad handlar regionfrågan egentligen om?  Närmare. Med en norrländsk region flyttas.
Nyttorealisering på 10 min
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Flerspråkiga webbplatser
Janne Dicander Koncern IS-IT strateg
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Kommunikationsplattform Bildandet av en norrlandsregion
EN GEMENSAM EUROPEISK INTEGRATIONSPOLITIK – I SVERIGE?
Näringsdepartementet Funkas Tillgänglighetsdagar Maria Häll Kansliråd, Enheten för IT-politik april 2010.
Sömlösa övergångar Per Granstrand, Verksamhetsarkitekt - Bolagsverket
1 Även små kommuner måste tänka stort ! Biblioteksdagarna 7 maj 2004.
Svenska Programverket. En offentlig innovation. Bakgrund •En ny utvecklingsmodell för program- vara har växt fram under de senaste åren –Open Source -
Medborgarservice i Skellefteå kommun
Erfarenheter och leveranser från projekt RIGES
P4 En modern, tillgänglig och effektiv myndighet med service anpassad till nutidens krav
Workshop för GIS samordnare
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
IBITS Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Pilotkommuner för serviceutveckling - vad erbjuds och vad krävs?
Om projekten Koha och Digital delaktighet Viktor Sarge, Utvecklare – Digitala biblioteksmiljöer 31 mars 2011.
Microsoft i offentlig sektor
Erfarenheter av centraliserad studieadministration Eva Bäck HDa, Kassie Sundin HS.
Innovations- och projektgrupp- IT Stig Brink Carl Henriksson Isabella Lindholm Solweig Rydmarker Marita Edsö Malmberg Enkelhet och komplexitet.
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
Välkommen till Ledardagen!
När och var blir något ett behov? Annelie Ekelin
Hur organiserar man arbetet med en kommunal webbplats. Exemplet www
Bo Dahlbom 1 Samhället är alltid öppet.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Välkomna till en dag om eArkiv
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
1 BAS 4 Örebro kommun Karin Helmrich Bild: Fredrik Kellén.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
2 2. Kommunens vision är att vara en framsynt tillväxtkommun, attraktiv att bo och verka i.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Redovisning Workshop – samtliga grupper Seminarium med samverkansgrupperna VERVA 11 januari 2007.
Tillgänglig information och kommunikation
E-arkiv.
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Kommentarer jag skulle vilja höra - från förtroendevalda
Ny layout på distrikts- och föreningshemsidorna och ny funktionalitet i webbtool.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Redo för en ny dag. Tänk om det fanns affärssystem som var lika enkla att använda som Office?!
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Kommuner i samverkan – Anna projektet
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Integrations- och jämställdhetsdepartementet Dialog om värdegrund.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Sambruk:s projekt.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Välkommen till Fördjupningsdag öppna data Fördjupningsdag Öppna data Offentliga rummet, Visby 1 juni 2015.
Framtidens vårdinformationsmiljö
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
Vårdsamverkan Valdemarsvik
UTVECKLING AV E-ARKIV UTVECKLING AV E-ARKIV
Vad är en identitetsfederation?
Med E-tjänst mot framtiden!
18 januari 2018 Anna Lönnerberg och Johanna Enberg
Effektkarta för extern webbplats
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Förslag: Projekt ”utveckla forum för samråd” sektor utbildning – process, systematik, röd tråd, fokus, lokalt-centralt ”So-undervisning mitt ibland oss”
Kommundirektören och digitaliseringen
Presentationens avskrift:

Örebro 2.0? Vad innebär 2.0 för offentlig sektor? Medborgar-/användarfokus E-tjänster Internt även effektiviseringar och besparingar Interaktion och delaktighet Ajax och flash?

Politiska beslut 2 stora projekt drivs just nu Fram – spara 150 mnkr på administrationen Movit – Medborgarstyrd verksamhetsutveckling med stöd av IT

Movit Inom Movit drivs ett antal delprojekt Nya orebro.se Flera e-tjänstprojekt Klagomålshantering Tjänstegarantier Sammanhållen kundtjänst och växel

E-tjänster inom Movit Föreningsbidrag och bokning Barnomsorgsanmälan Bygglovshantering Gemensamma tekniska lösningar

Medborgarstyrd Instruktion för tillgänglighet och integration Leva upp till Vägledningen 24- timmarswebben Alla e-tjänster ska testas på användare Processkartläggningar – behövs mer fokus på processen för medborgaren

Tillgänglighet och användbarhet Ofta vill verksamheten införa e-tjänster som är moduler till befintliga verksamhetssystem De är nästan alltid väldigt dåliga när det gäller tillgänglighet och användbarhet

Inte bara för funktionshindrade Bra för alla Funktionshindrade har extra mycket att vinna Bra samhällsekonomiskt Ökad livskvalitet Reservoarpennan och fjärrkontrollen

Medborgarstyrd Vårt mål är en webbplats med e-tjänster, inte en webbplats och e-tjänster

Varför en webbplats? Målet har sin grund i medborgarfokuset Enhetlig navigering Förutsägbarhet ökar användarvänligheten Tillgänglighet i våra mallar följer med Örebro kommun som avsändare – viktigt för förtroendet Man bryr sig inte som besökare om att det är en tjänst skild från orebro.se

Hur? Sitevision Proxyportlet Javaportlets Miljöbarometern Miljöbarometern integrerad