Örebro 2.0? Vad innebär 2.0 för offentlig sektor? Medborgar-/användarfokus E-tjänster Internt även effektiviseringar och besparingar Interaktion och delaktighet Ajax och flash?
Politiska beslut 2 stora projekt drivs just nu Fram – spara 150 mnkr på administrationen Movit – Medborgarstyrd verksamhetsutveckling med stöd av IT
Movit Inom Movit drivs ett antal delprojekt Nya orebro.se Flera e-tjänstprojekt Klagomålshantering Tjänstegarantier Sammanhållen kundtjänst och växel
E-tjänster inom Movit Föreningsbidrag och bokning Barnomsorgsanmälan Bygglovshantering Gemensamma tekniska lösningar
Medborgarstyrd Instruktion för tillgänglighet och integration Leva upp till Vägledningen 24- timmarswebben Alla e-tjänster ska testas på användare Processkartläggningar – behövs mer fokus på processen för medborgaren
Tillgänglighet och användbarhet Ofta vill verksamheten införa e-tjänster som är moduler till befintliga verksamhetssystem De är nästan alltid väldigt dåliga när det gäller tillgänglighet och användbarhet
Inte bara för funktionshindrade Bra för alla Funktionshindrade har extra mycket att vinna Bra samhällsekonomiskt Ökad livskvalitet Reservoarpennan och fjärrkontrollen
Medborgarstyrd Vårt mål är en webbplats med e-tjänster, inte en webbplats och e-tjänster
Varför en webbplats? Målet har sin grund i medborgarfokuset Enhetlig navigering Förutsägbarhet ökar användarvänligheten Tillgänglighet i våra mallar följer med Örebro kommun som avsändare – viktigt för förtroendet Man bryr sig inte som besökare om att det är en tjänst skild från orebro.se
Hur? Sitevision Proxyportlet Javaportlets Miljöbarometern Miljöbarometern integrerad