Umeå 3-4 okt Medieplanera jämställt Karta: Naturskyddsföreningen i Norrbottens län.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns och ungdomars hälsa och levnadsvanor
Advertisements

Fredrik Thelander, fritidsledare Stockholm 7 mars 2012.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Kultur för alla – gäller det mig
Biblioteken i Norrbotten.
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Koppla upp eller koppla av: tidskrifter på soffbordet, nätet och biblioteket Gallra eller spara? Ett seminarium om tidskrifter måndag 30 november 2009.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Arbete med jämställdhetsplan
Kvinnors och mäns synpunkter i medborgardeltagandet - ur ett genusperspektiv Anita Larsson Stadsbyggnadsdagar 2009.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
En reviderad läroplan för förskolan
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Att arbeta praktiskt.
Mersmak av jämställdhet NV Eko, IESN Tord Pettersson Nenet.
Inklusion av placerade barn Nyborg 28 augusti 2012
Hälsosamtal med skolsköterskorna Norrbotten år 2008/2009
Får inte flickor klä sig i rosa nu
Från information till interaktion
Vad är identitet?.
Grunden i den nya strategin grunden för uppföljning och rapportering ett ramverk, verktyg och vägledning Konventionen och den nationella handikappolitiken.
Hemlöshet i Kalmar län.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Jämställdhetspolitiken Tillväxtverket 26 september
En känsla av service Upplevd tjänstekvalitet i en av bibliotekets kompletterande tjänster.
Orientering – en jämställd idrott?
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Jämlika och Jämställda beslut " Jämställdhet betyder att mamman och pappan producerar barnen tillsammans. Förr i tiden var det bara mamman som födde upp.
Jämställdhetspolitiken
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Målområde 4: Ökad hälsa i arbetslivet Trender och förändringar  Saknar indikator: Att få ett arbete är en viktig del i etableringen.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Vad är identitet?.
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Doris Thornlund Ett jämställt Norrbotten Internt och externt arbete Delmål 1: En jämn fördelning av makt och inflytande. Delmål 2: Ekonomisk.
Genusanalys Kraftsamling
Koha biblioteksdatasystem – ett litet initiativ Ann Lundborg.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Medieplanering Falköping. Övergripande mål: Ett mediebestånd som är aktuellt och anpassat efter politiska mål och lokala behov och önskemål Som ett resultat.
 Vad innebär jämställdhet?  Jämställdhet i regionala systemanalyser  Jämställdhet i åtgärdsplaneringen Jämställdhet och investeringsplaneringen.
Läsplattor på Göteborgs stadsbibliotek. Därför startade vi  Stort intresse  Ge låntagarna chans att pröva på riktigt  Marknadsföra bibliotekets e-böcker.
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Delegationen för jämställdhet i skolan DEJA – Delegationen för jämställdhet i skolan
Energi ur ett genusperspektiv Ulrika Lundberg. Det övergripande målet är att kvinnor och män skall ha samma makt att forma samhället och sina egna liv.
Vad är identitet?.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
INTRODUKTION TILL JÄMSTÄLLDHETS- OCH LIKABEHANDLINGSARBETET VID GÖTEBORGS UNIVERSITET FRAMTAGEN AV PERSONALENHETEN, SEKTIONEN FÖR ARBETSMILJÖ OCH LIKABEHANDLING.
De Sju Diskrimineringsgrunderna
Inspirationskonferensen 13 februari 2014
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
Mångfald och Tolerans.
Europeiska socialfondens nationella strukturfondsprogram för Sverige
Genus. Kvinnor och män i media lkritikvemvadvarfor/kvinnorochmanimedier.425.h tml
Jämställdhet i kommuner och landsting SKL:s stöd till jämställdhetsintegrering.
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
DigIT Workshop 3 De “horisontella principerna”  Jämställdhet  Tillgänglighet  Likabehandling.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
HBTQ-certifiering inom
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
4R – för jämställdhet
D3. Hur kan vi möta föräldrars olika behov
XX Benchmarking 3 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
Presentationens avskrift:

Umeå 3-4 okt Medieplanera jämställt Karta: Naturskyddsföreningen i Norrbottens län

Umeå 3-4 okt Karta: Naturskyddsföreningen i Norrbottens län Tanya Jendersen

Umeå 3-4 okt Kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv. (SOU 2005:66) Jämställdhet Jämlikhet GenusKönGenusordning NormMångfald Diskriminering

Umeå 3-4 okt Hållbar jämställdhet

Umeå 3-4 okt Varför medieplanerar vi? Syfte… Vilka mål finns? – Hur säkrar vi att målen är jämställda? Ex… Finns kartläggningar? (4R) – vet vi hur det ser ut? Hur följer ni upp? – Följer vi upp/kön, görs analyser? Ansvarig…. Kön som indelning! (Obs! Andra relevanta variabler för medieplaneringen; ålder, religion, etnicitet, funktionsnedsättning, sexualitet och identitet….) …och överfört till medieplaneringen:

Umeå 3-4 okt Arbetet handlar både om -kvalitet (makt och inflytande) & -kvantitet (jämn fördelning). Kvalitet: Vilka är flickornas och pojkarnas behov när de kommer till biblioteket? Kvantitet: Hur använder flickor, pojkar, män och kvinnor våra medier och tjänster.

Umeå 3-4 okt Bodens stadsbibliotek 2009

Umeå 3-4 okt 2010 nyrenoverade biblioteket

Umeå 3-4 okt Genrerummet

Umeå 3-4 okt 2010 Fantasi & magi Fantasi & magi Bestånd: 421 Utlån: 1903 Utnyttjandegrad: 4,5 Utlån kön: flickor 1466 och pojkar 437 Nya ex: 85 Gallrade:28

Umeå 3-4 okt 2010 Spänning Bestånd: 440 Utlån: 1855 Utnyttjandegraden: 4,2 Utlån kön: flickor 1517 och pojkar 338 Nya ex. 64 Gallrade: 22

Umeå 3-4 okt Exempel på målsättningar: Övergripande mål: Vi vill exponera våra böcker så att både pojkar och flickor lockas till läsning och utlån. Delmål: Vi vill öka utlån av kärleksböcker hos pojkar därför att det är bra för pojkar (och i förlängningen samhället) att läsa om känslor och träna sig i att hantera olika känslor. Övergripande mål: Föräldrarna är en viktig målgrupp som ska känna sig välkomna på biblioteket. Delmål: Vi vill att både mammor och pappor kommer till biblioteket med sina barn och besöker våra arrangemang.

Umeå 3-4 okt Faktorer som kan påverka: Beståndets innehåll Omslagen Uppställning av medierna Benämningen på genrerna Bokprat/boktips Att majoriteten av personalen är kvinnor

Umeå 3-4 okt Vad kan vi mäta? Vilka lånar vad Vilka besöker biblioteket Hur ser beståndet ut Hur: Beskrivning hur man ska gå till väga, vem som ansvarar, när det ska vara klart

Umeå 3-4 okt medieplanering.wordpress.com