IT - Branchutbildningsdag Arbetsförmedlingen mars 2009 Typer av data/IT-utbildningar Kort om Bologna-reformen Ny gymnasiereform Vad erbjuder LiU Utbud,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Snabbguide och tips.
Advertisements

1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
VAL INFÖR 2:an och 3:AN.
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Access med Sebastian och Robert
Att söka och förvalta kunskap
Summering av brainstorm 2
IT/Datautbildningar Gymnasieskolan Kalmar län
Riksgymnasiet för döva
Högskoleförberedelse
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
Curt Nicolin Gymnasiet
Lokala teknikmiljöer Utredning GEM-0001-A NUAK Jenny H Svensson, Projektledare.
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Information om I-ks Linus Lund. Varför valde jag ks?  Lät som intressanta kurser  Verkade vara svårt – ville ha en utmaning.
Du skriver in din rubrik, namn osv på sid 1
Höstbetyg 2013 årkurs 9. Information Resultatet redovisas för de kommunala skolorna och de nyckeltal som redovisas: Genomsnittliga meritvärde Från och.
Ämneskonferensen i datavetenskap Karlstad aug 2008 Tankar om den nya gymnasiereformen Kontakter med skolan Anders Haraldsson Linköpings universitet.
Detta är gymnasieskolan 18 nationella program – 60 inriktningar 12 yrkesprogram och 6 högskoleförberedande program Programmen omfattar p.
Studenter och näringsliv Martin Blom programledare.
Välkommen till Lunds Tekniska Högskola. Studentlivet på LTH börjar 24 augusti 2009.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Workshop inför Projektet
Beslutsprocesser Nu Gymnasievalet Jag Alternativ.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Ett viktigt val för din ungdom
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Total Rapport StudentBarometern 2013
Skolverket Mattebron 14/11-08
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Välkommen till information inför gymnasievalet 2015.
Gymnasieval.
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
Datautbildningar (D-nämnden) Datateknik (D), 180p, 150 studenter Informationsteknologi (IT), 180p, 30 studenter (förslag till 60 studenter). Programmet.
Gymnasieskolans mål och högskolans förväntningar Nämnaren 2 (2006) HT, Lars Filipsson, Mikael Cronhjort, Civilingenjör & Lärare -
Utvecklingsprocessen Webbutveckling. Utvecklingsprocessen Bli inte rädd för alla begrepp och alla verktyg man verkar behöva kunna. Du måste inte använda.
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
Mälardalens högskola som kompetensförsörjare Åsa Lundkvist 28/9 1.
GY11 Teknikprogrammet. Arbetsgrupp  Carina Malmback  Jerry Ahlström  Gunilla Rooke  Gunilla Linton  Representanter för LTH  Representant från SIK.
Cyberbullying/ Nätmobbning
DITT LIVS RESA BÖRJAR HÄR Blekinge har nära till kontinenten Vi finns på tre kustorter i Blekinge Karlskrona Ronneby Karlshamn Ca 20 minuters restid.
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Jobbmöjligheter i Jämtlands län Maria Salomonsson Analysavdelningen.
”Allt färre elever söker sig till gymnasiernas yrkesprogram, trots att möjligheten till jobb efter studenten är god” DN.se ”Sverige har en hög ungdomsarbetslöshet.
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Antagning ht VHS pressmeddelanden NATIONELLT Totalt anmälningar i tid till program och fristående kurser ht (jfr ht 2014, -1,4%)
Elisabeth, civilingenjör i industriell ekonomi: ”Jag läste internationellt naturvetenskapligt program på gymnasiet. Jag valde programmet eftersom jag alltid.
Välkommen till Civilingenjörsutbildningen i Datateknik!
Förstahandssökande ht 2017
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK ELLER EDGYMNASIET.SE
Gymnasievalet 2018 Malene Marmvik, studie-och yrkesvägledare
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Gymnasievalet 2018.
VÄLKOMNA TILL INFORMATION Inför gymnasievalet 2018
Fastighetsbranschen behöver dig!
Studie- och yrkesvägledare ”SYV-Mi” Campbell
ingenjör Karin Andersson, Studie- och yrkesvägledare, Sfi sandviken
Helena Lennholm, KTH Docent i träkemi
Presentationens avskrift:

IT - Branchutbildningsdag Arbetsförmedlingen mars 2009 Typer av data/IT-utbildningar Kort om Bologna-reformen Ny gymnasiereform Vad erbjuder LiU Utbud, söktryck Anders Haraldsson Jonas Detterfelt Linköpings universitet

Generellt problem: Vad är Data? Vardagsverktyg (ord, kalkyl, mail, sökning, bloggar mm mm) Hantverk (programmering, kunna använda verktyg för olika typer av problem) Metoder, tekniker, algoritmer, teorier

Hur få ihop 3 vyer av ”data” Gymnasistens syn av data: Häftigt verktyg, som kan användas till det mesta mm Yrkeslivets syn av data: Allvarlig syn, skall utvecklas, skall fungera, vara säkert, leva länge mm Utbildningens syn av data: Kunskaper, färdigheter, metoder, användningar mm

Hur få ihop 3 vyer av ”data” Hur förklara för gymnasisten vad yrkesrollen av data är? Hur förklara vad man behöver för att kunna fungera yrkesmässigt, dvs vad har vi som fortbildnings- anordnare för syn på vad man skall lära sig?

Varför läsa data? Min son/dotter har hållit på med datorer sedan han/hon var 10 år och kan så mycket så det är klart att han/hon skall läsa data till civilingenjör. Min son/dotter har hållit på och meckat med moppar sedan han/hon var 10 år och kan så mycket så det är klart att han/hon skall läsa maskinteknik till civilingenjör. Samma resonemang eller ej?

Utbildningar i data Har tyvärr klumpats samman under samma begrepp, men yrkesroller kan vara mycket olika. Studentportaler, media, VHS använder detta samlingsnamn. Ibland är alla ”data”-utbildningar med i Data, ibland bara vissa specifika.

Utbildningar i data Det är som att klumpa samman alla utbildningar som har med Transport att göra under samma rubrik. Köra bilar, laga bilar, utveckla motorer, logistikmodeller för transporter, bygga vägar, nya energisystem, transportekonomi etc

Utbildningar i data Alltså står vi inför utmaningen att försöka sortera och förklara olika användningar/yrkesroller mm som nu klumpas samman inom Data. Mer kommer vi säkert att höra från Välj IT projektet.

Datautbildningar Är vanligen orienterade mot - Användning, antingen enskilt eller inom organisationer (företag, offentligheten) - Någon profession i att använda verktyg – programmering, webbsidor, multimediaproduktioner, nätverk - Djupare teknisk förståelse. Hur fungerar, hur utveckla, teori för - Djupare mänsklig förståelse. Hur fungerar människan vid användning av olika typer av gränssnitt. - Design, media, kommunikation - Produktion av spel

Datautbildningar - Systemvetenskap, informatik, ekonomi/data - Kognitionsvetenskap - Datateknik, informationsteknologi, datavetenskap - Webbutveckling, säkerhet, nätverk - Medieteknik - Design

Vad händer inom högskolan Bologna-reformen -> Jonas D Återkommer med ytterligare funderingar om skolan. Vad har Linköpings universitet -> Jonas D Trender och söktryck i Sverige

Gymnasieskolan Mina egna funderingar: Hur kan vi få skolan / lärare att bättre förstå vad data/IT är och kunna förklara vad olika slags utbildningar och yrkesroller är. De flesta datalärare är ej ämnesutbildade i data.

Ny gymnasiereform Högskoleförberedande program, 5 st Naturvetenskap Matematik och Datavetenskap Naturvetenskap Samhällsplanering Teknik Teknik och design IT-kommunikation och medieteknik Samhällsbyggande och arkitektur Innovation och produktion

Ny gymnasiereform Naturvetenskap Gemensamt 1600 poäng Inriktning, 400 poäng Matematik och Datavetenskap Datakurser Matematik 4 Matematik 5 Programfördjupning, 200 poäng Individellt val, 200 poäng

Inriktning: Matematik och datavetenskap Inriktningen Matematik och datavetenskap är avsedd att erbjuda fördjupning inom just det som namnet visar: matematik och datavetenskap. Inom matematik kommer eleverna som väljer denna inriktning att läsa mer än i dagens inriktning med samma namn. Tillsammans med att den första kursen i matematik kommer att leda längre än dagens Matematik A bör detta kunna innebära att eleverna på den nya inriktningen kommer att kunna utveckla en större matematisk kompetens än vad som har varit möjligt inom den nuvarande inriktningen.

Datavetenskap Nu använder man en benämning Datavetenskap (eng. Computer Science) som är ett etablerat ämne. I skolan har man oftast talat om ”data-kurser”. Skall ämnet ha samma struktur om andra ämnen, t ex matematik, fysik, biologi, historia mm. Borde kurserna presenteras som Datavetenskap A, Datavetenskap B etc istället för olika specifika kursnamn (Programmering, Nätverk, Multimedia eller vad de nu heter)

Inriktning: Matematik och datavetenskap Frågan är om utredare, skolverket, skolan har någon idé vad inriktningen skall ha för mål. Kan det finnas en risk är att man blandar de matematiskt begåvade studenterna tillsammans med de dataintresserade (“datanördarna”?) Är lärare engagerade i frågan? Samarbete skola – högskola. Snart skall det skrivas kursplaner.

Matematik och datavetenskap Är det möjligt istället att få en inriktning där de matematiskt intresserade eleverna använder sin matematik mer för datavetenskapen, dvs man löser med klassisk matematik eller annan matte intressanta ”informationsvetenskapliga” problem. Säkerhet – kodning. Goggle – sökning. Tal- och språkteknologi, Spel –grafik. Kombinatoriska problem. Statistiska metoder mm. Är det möjligt att få mattelärare att mer exemplifiera hur matematiken används inom data/informationsvetenskap istället för bara inom naturvetenskap/fysik. Samarbete matte- och datalärare?

IT-gymnasier Det verkar finnas massor med IT- gymnasier, som attraherar många ungdomar. Vad händer? Är det studie- eller yrkesförberedande utbildningar? Om de är yrkesförberedande: Finns det en arbetsmarknad för dessa? Om de är studieförberedande: Har de förkunskaperna i matte (C,D,E) och i fysik (A, B)?

Trender söktryck Över 270 program inom Data/IT/medieteknik. Få stora, många små. 35 program med minst 60 1:a handsökande 170 program med 30 eller färre Program med många 1:a handssökande: Datorspel (Skövde, Blekinge, Sthlm många) Civ ing Datateknik (KTH, Chalmers, Lkp, Lund) Data-systemvetenskap (Sthlm, Gbg) Design/interaktion (Lkp,Malmö)