Pedagogiskt arbete ur ett lokalperspektiv Förutsättningar Kurser Trender.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Enkät kursslut chef ,5%
Advertisements

Från UFO till FoU. ”Från UFO till FoU resan” •Obekant –Familjärt •Ogripbart – begripligt •Från något som rör andra till något som rör mig.
Välkomna till Företagets Logistik
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
Välkomna!.
Eva Pärt Enander och Malin Wester
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
1 Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra.
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
Alumnienkät, Bakgrund Lärarkonventets initiativ Gjort en gång tidigare 25 lärosäten deltog denna gång Frågorna något justerade till denna.
Coach.
Livsstil Hjärt och kärlsjukdomar HjärnskadorLungsjukdomar PatientupplevelserFysiska bedömningar Rehabilitering, Familjehem, hjälpmedel Läkemedelsbiverkan.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
TRÄ- OCH PAPPERSKEMI Anna Sundberg Lab. för Trä- och papperskemi
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Nybörjarkurs i modern kinesiska KINC11
Eddi Omrcen, Miljöchef, Miljöutbildning,
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Agneta Törnquist Äldreforskardagen den 21 mars 2012
Skoldatatek i praktiken Anders Fridell
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Hur blir man klok på universitetet?
Pedagogiskt arbete vid avdelningen för energi- och miljöteknik - kursvärderingar Förutsättningar Kort historik Tre kurser för att exemplifiera; - Energiteknik,
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Frälsningsarméns Officersskola Vinna - Leda - Utrusta
Ewa Wäckelgård (progr.dir.) Mathias Cehlin (bitr. progr.dir.)
Vet vi lärare vad som händer på andra sidan? Grundskolan – gymnasiet – Högskolan Bråkräkning och ekvationslösning Elevernas tid upplevs som mer begränsad.
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
Luleå tekniska universitet
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Åsa Fex Svenningsen Institutionen för Neurovetenskap.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Institutionen för teknik TEK School of Engineering Januari 2011.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Pedagogisk mångfald i ingenjörsutbildningen Kort historik Förutsättningar Två kurser för att exemplifiera; - Energiteknik, 5p - Ingenjörsarbete, 10p Trender.
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Att vara professionell
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
DATABASHANTERING för programmerare Lektion 5 Mahmud Al Hakim
Experimentella metoder 2006 Inledning Kerstin Jon-And.
Budget/ekonomiarbete EES Stefan Östlund KTH Elektro- och systemteknik, Organisationsschema EE.
Välkommen till kursen objektorienterad programmering med Java Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes.
Experimentella metoder 2007 Inledning Kerstin Jon-And.
Skolan för Kemivetenskap Kungliga Tekniska högskolan KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning.
Övningsskolor och övningsförskolor Vfu i kommunerna Skola.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Utbildning i Fysisk Planering Vid BTH - Karlskrona
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
Göteborgs universitet Året 2016
Start VT2019 Konsten att handleda i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning Anmälningskod: MDH Kurskod:VAE074 Kursen vänder sig till dig.
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Grupp 3 ”Hur skräddarsyr vi forskningsstödet?”
Dags att öppna klassrummen? akademilektor i nationalekonomi
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

Pedagogiskt arbete ur ett lokalperspektiv Förutsättningar Kurser Trender

Förutsättningar- Studentgruppen (G) Undervisningen är bara ca 20-25% av studenternas arbetstid Många studenter dag-pendlar Lokal rekrytering Stor kunskapsspridning Blandning av vuxenstudenter och ungdomsstudenter

Förutsättningar- Studentgruppen (FoU) Är anställda Förutsätts arbeta 40 timmar/vecka på universitetet Har personlig handledning Har ofta industrikontakter Bedriver ofta tillämpad forskning

Förutsättningar forskning Intern finansiering Extern finansiering Snabba kortare uppdrag varvas med mer omfattande och långsiktiga uppdrag

Förutsättningar- Avdelningsnivå Avdelningens personal 28 pers (Prof. 3, Doc 1, Adj 14, Dokt 10) 37 kurser 10 kurser 10p eller mer, resten 5p I medeltal 22 studenter per kurs Forskningsbudget i samma storleksordning som undervisning Samarbete Cylinda, Svensk Brikettenergi, KPA

Trender Fler kurser Färre studenter i varje kurs Tid för handledning av doktorander ökar dramatiskt Fler externa kontakter

Energiteknik, 5p Existerande traditionell kurs som konverterats Formen 1.lab, 2.självst, 3.lektion, 4.självst, do., 5.föreläsning)

Energi- och miljöteknik, 10p Först en verktygsdel en traditionell tentamen sedan projekt

Trender Färre föreläsningar Mer handledning i mindre grupper Fler introducerande laborationer Studenterna arbetar i skolan Distansstudierna ökar Fokus flyttas från läraren till lärandet och från hur det undervisas till hur kursen är upplagd