Projektet Bakgrund, mål & syfte, målgrupp, tidsramar, processinnehåll, valideringsmaterialets användningsområde.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Studierektor/universitetsadjunkt
ANOVA ökad tillväxt och entreprenörskap
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
Fråga 1: Hur många lediga platser anmäldes till Arbetsförmedlingen 2007? a b c
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Kompetensbedömning för intyg Åsa Haglund Arbetshandledare.
Modellen
Träning ger färdighet!.
En sammanhållen etableringskedja
Valideringsprocessen
Annelie Dahlberg Arbetsterapeut i Pyramiden
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
en mil öster om Linköping
Mitt liv med Aspergers syndrom Hanna Danmo Källman.
Förstudie ESF Västmanland
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
Samverkansinsats Trampolinen
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 16 okt 2014
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
NPF-Huset.
Aktivitetsersättningen I november 2010 uppbar personer ersättningen. År 2007 var det personer. Psykisk funktionsnedsättning är den vanligaste.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Valideringsprocessen
RAMS -R ehabilitering, A rbets M arknad och S ysselsättning En verksamhet som riktar sig till personer mellan 18 och 64 år som uppbär försörjningsstöd.
Att tillsammans påverka!
Projektledning.
Janet Wohlfarth Mia Gustavsson Jacqueline Karvik
Yhmyndigheten.se Lanseringskonferens valideringsinfo.se.
Vad ungdomar gör efter gymnasieskolan
Matchning Södertörn. Regionalt utvecklingsprogram för Södertörn Vision: Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm- Mälarregionen, med en.
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
Förslag till regional handlingsplan för Socialfonden i Västsverige 26/ Strukturfondspartnerskapet.
Hannah Jakobsson, leg. psykolog;
Projekt Måltidssamtal. Projekt Måltidssamtal Ettårigt projekt Ägs av Studieförbundet Vuxenskolan Södra Mellansverige Medel från Allmänna Arvsfonden En.
Vård- och Omsorgscollege (VO-College)
Förstudie 2014 ”Socialfonden och kompetensförsörjning i region Örebro” – spår 1.
Medlemskapets värde Ett förbundsgemensamt initiativ av medlemsförbunden och TCO Bakgrundsinformation använd vid TCO-rådsmöten hösten 2007.
Marie Hagnell, Sylvia Mellfeldt Milchert & Erling Therström
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Sverige i Europa Europa i Världen Presentation av Europeiska socialfonden Uppsala 2 december 2008.
Meritportföljen i fokus
1 Validering Regional arbetsgrupp
ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till,
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
År 2: Genomförande – test av metod och modell.
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Arbetsförmedlingens projekt och stöd För att nyanlända arbetssökande snabbare ska kunna etablera sig på arbetsmarknaden Anna Ålund
SIDAN 1 Reform för nyanländas etablering.
Fråga Delegationen Webbinarium 3 november Dagens program Inledning Samarbete Mål Budget Frågestund.
Brygga från skola till arbete Lena Abrahamsson Samordnare för uppdraget unga med funktionsnedsättning.
Fler I Arbete Effekter - Bidragsberoende - Utanförskap
Validering inom Lärarlyftet
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Samordningsförbundet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ny Remissrutin till BUP
Bättre brukarinflytande 2017
Utvidgad SIP – ”Jobb SIP” Samordnad individuell plan
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Handledarutbildning Steg 2.
Arbetssättet i Skara under projekttiden
Workshop inför eventuell projektansökan till ESF
Presentationens avskrift:

Projektet Bakgrund, mål & syfte, målgrupp, tidsramar, processinnehåll, valideringsmaterialets användningsområde

Samarbetspartners Botkyrka kommun, projektägare och finansiär Allmänna Arvsfonden, finansiär Autism- och Aspergerförbundet Arbetsförmedlingen Unga Funktionshindrade

Bakgrund Många personer med Aspergers syndrom står utanför arbetsmarknaden Svårigheter kopplade till själva diagnosen Bristande kartläggning av deras kompetenser För kompetenta för daglig verksamhet men samtidigt har för stora svårigheter för att rymmas på den öppna arbetsmarknaden Varken jobb eller sysselsättning

Mål Skapa en valideringsmodell som ger personer med Aspergers syndrom nya möjligheter att komma in och etablera sig på arbetsmarknaden Syfte Deltagaren får en bild av sin kompetens i relation till ett visst yrke Deltagaren blir medveten av sina styrkor och svagheter Strategier och olika typer av praktiskt stöd som underlättar för individen att hantera diverse situationer som kan uppstå i arbetslivet utarbetas under processen

Målgrupp Vuxna som har diagnosen Aspergers syndrom

Tidsramar Förstudie september 2007 - augusti 2008 Genomförande Spridning och marknadsföring september 2009 - augusti 2010

Grundläggande arbete Generell profil av målgruppen syndrom, förekomst, diagnoskriterier, konsekvenser, andra diagnoser i kombination med AS, lämpliga/mest förekommande jobb Valideringsanpassad profil kriterier för identifiering av valideringsbara personer

Valideringsprocessen vecka 1-7 teori, kartläggning, arbetsförberedande moment, framtagning av strategier, individuella samtal vecka 8-11 kompetensbedömning på arbetsplats vecka 12 utvärdering och uppföljning

Valideringsmaterialets användningsområde Större användningsområde Andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar än Aspergers syndrom Vissa målgrupper inom autismspektrumet Personal som möter i sitt arbete personer med psykiatrisk problematik Gymnasieskolan, förberedelse inför arbetslivet för elever med Aspergers syndrom

Projektet www.botkyrka.se/validering