Vervas finansieringsprogram för e-id Anna Lundbergh November 2006
Vervas utvecklingsstöd Utvecklar modeller, metoder och riktlinjer för verksamhetsutveckling och övergripande styrning Upphandlar IT- och telekom för offentlig sektor Ansvarar för portalerna sverige.se och lagrummet.se Arbetar med IT-strategiska frågor inom statsförvaltningen
Inkomstdeklarationer
Ärendehanteringsmodell 3 Insamling och komplettering 4 Beredning 5 Beslut 6 Delgivning 7 Arkivering 1 Möjlig- görare 2 Registrering och kontroll Rapport (okt 2006): Effektivisera genom att automatisera ärendehandläggningen
Ärendearketyper Arketyp A 1 Automat Manuellt Ärendemoment Arketyp B Arketyp C
Potentialanalysen bygger på en vinst/nytto-värdering av gapet mellan NU- och NY-läget Vi kartlägger alltså först NU-läget och utvecklar sedan ett hypotetiskt NY-läge styrt av analysgruppens vision om den ideala processen. NU-lägeNY-läge Gap
Vår metod för process-/ärendeanalys: ~ VEM gör VAD ? ~ med VAD ? ~ Information (data) RUP/UML
Bakgrund eID-programmet 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | … Vi har en lösning för eID som är ganska väl spridd och som används mycket. Lösningen är inte låst till teknik eller ”säkerhet”, den kan utvecklas och den utvecklas. GRUNDFUNKTION men Den anses som dyr för en del tillämpningar – ”Kostnadsfrågan”. Avtalsmodellen är svår att förstå – ”Avtalsfrågan”.
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | … Ett antal myndigheter, landsting och kommuner, med AMS i spetsen ansåg att betalning per transaktion skulle bli för dyrt vid de, mycket stora volymer, man förutsåg. Efter en prisdiskussion med ramavtalsleverantörer av eID och Infratjänsten kom man överens om ett fast pris för sin användning av eID och den bastjänsten i Infratjänst för eID. I slutet av 2005 slöt man det s.k. G9-avtalet: –AMS, Skatteverket och Försäkringskassan. –Stockholms läns landsting, Landstinget i Östergötland, Västra Götalandsregionen. –Stockholm, Göteborg och Malmö. G9
Regeringsuppdrag till Verva Utarbeta formerna för ett treårigt program. Svara för kostnaderna för eID samt bastjänst inom Infratjänsten för de myndigheter, kommuner och landsting som sätter nya e-tjänster i drift. 12,1 Mkr i tilläggsbudget för Q3-Q ,9 Mkr för ,9 Mkr för 2008
Verva finansierar: Kommuner, landsting och myndigheter som: Ingår under ramavtalen för eID och Infratjänster. Inte ingår under G9. Har nya offentliga e-tjänster på väg att driftsättas, som kräver eID. STARTPAKET: Förenklat avrop eID + Infratjänst Ett år. Samla drift data: FORTS.PAKET: Förenklat avrop baserat resultat under Startpaket Ett år.
Vad är det Verva finansierar? Startpaketet är ett förenklat avrop som omfattar: Kontroll av e-legitimationer under ett år (eID 2004) Det stöd för kontrollen som omfattas av Infratjänst 2003
Vem kan ansöka? Har skrivit på ramavtalet eID 2004 (228 kommuner) Sätter ny / förnyad e-tjänst i drift, med elektronisk identifiering Ännu inte har ingått avtal för denna (vid ansökningstillfället)
När kan jag ansöka? Det finns en tjänst på plats Datum för att gå i skarp drift (= leveransdag) är bestämt Funktionstester är planerade eller har startat Om arbetet ännu inte kommit så långt är du istället välkommen med en intresseanmälan!
Urval ansökningar hösten 2006 Bengtsfors* - bygglov Åmål* - barnomsorg Upplands Väsby* – barnomsorg, bygglov, felanmälan kundtjänst Täby* – barnomsorg / skolval Orust – gymnasieintagning, egenkontroll för lantbrukare Kristinehamn – gymnasieintagning, barnomsorg Uddevalla - gymnasieintagning Burlöv – e-blanketter, gymnasieintagning Tanum - gymnasieintagning Trollhättan – gymnasieintagning *) beviljad ansökan
Ansök du också!
Tack! Anna Lundbergh Utvecklingsstrateg, Verva 08 –