Handlingsplan, ännu bättre service 2011 - 2013 Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Mål med samverksanssystemet
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
30 – 18 – 11 – – 134 – 124 – – 76 – 75 – 62.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Bakgrund till följeforskning: •Riksrevisionen: För mycket detaljkontroll och övervakning – för små investeringar.
Partnerskap för jämställdhet i Gävleborg
Utbildningen Förenkla - helt enkelt. Hur kan kommunen bli bättre på att möta företagen? = bättre företagsklimat.
AU Digital samverkan LO Process
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Myndighetsgemensamma lösningar för enklare företagande.
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Samverkan mellan social ekonomi och Göteborgs stad
Plan för att genom platsbesök stödja och stimulera Regionala cancercentrum 2013.
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket 1 Sverige – ett föredöme för företagsamhet med hållbar tillväxt.
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
Ramverk för patientmedverkan
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
Chuab.se Förenkla – helt enkelt Skellefteå
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
OECD Territorial Review of Sweden
Uppföljning av reformen skydd mot olyckor. Reformens intentioner Ökat skydd mot olyckor och skador Stärkt förebyggande arbete Tydligare ansvarsförhållanden.
Företagsamma regioner runt hörnet Workshop, Reglabs årskonferens 2011 Lena Lundström & Bengt Westman.
Regional Överenskommelse 4/ De sex principerna i den nationella Överenskommelsen Självständighet och oberoende Dialog Kvalitet Långsiktighet Öppenhet.
Göran Hellmalm SKL. Jagar hungriga vargar bäst? Behov Resurser Tid.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
Företagsklimatet i Vaggeryd Elisabeth Nilsson Regionchef Svenskt Näringsliv.
Karlstad Kurprojektet – En möjlighet till samverkan! Ett led i regeringens psykiatrisatsning.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
För ett bättre samarbete runt barn och ungdomar med psykisk ohälsa
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Personalpolitisk inriktning
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
Kommunnätverk Giftfri vardag Lync-möte med länsstyrelserna 22 sept
DU ÄR VIKTIG!. Varför? Du kan lyfta barnens självförtroende och främja deras välmående. Du kan identifiera styrkor och inge hopp. Du kan ge insikter och.
Välkommen! Foto: Ana Vera Burin Batarra Välkommen! Uppsala växer 13.30Hur jobbar kommunen med de frågor som är viktiga för näringslivet? 14.30Fika.
SACS Swedish Association of Civil Security
Hur är företagsklimatet i Sölvesborg?. Lokalt företagsklimat Handlar om förutsättningar för företagande Vi definierar företagsklimatet som summan av de.
Processledare Tomas Ahl Tjänsteansvarig Inera Dokumentation från socialtjänst, omsorg och hemsjukvård – hur får vi med den? Processledare Per Brantberg.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
Aktivitetslista för utveckling av näringslivsklimatet
Birgitta Laurent.
MÅL OCH MÅLOMRÅDEN.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Utveckla lönebildningen
Nuvab Näringslivsprogram
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Att planera och följa upp verksamhet inom
Effektkarta för extern webbplats
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
Park- och naturförvaltningen
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!

Handlingsplan, ännu bättre service Handlingsplan – för ännu bättre service till företagen Nyckelord som är framtagna utifrån företagens synpunkter: Dialog Förenkla och samordna Förbättra -

Handlingsplan, ännu bättre service Företagens förbättringsförslag som ligger till grund för handlingsplanen Förståelse för företagens villkor Dialog och samverkan Kontakt med ”rätt handläggare” – En väg in Bemötandet, mindre byråkratiskt språk Tydlighet i kommunikation gällande handläggningstider och avgifter

Handlingsplan, ännu bättre service Övergripande målsättningar DIALOG: Politiker och tjänstemän förbättrad dialog med företag Få en bättre förståelse för företagandets villkor och förutsättningar Tydliggöra företagens betydelse för Umeås tillväxt Tydliggöra kommunens roll

Handlingsplan, ännu bättre service FÖRENKLA OCH SAMORDNA: Förenkla och samordna företagens kontakter bl.a. gemensamma möten berörda verksamheter, lotsande organisation samt företagslots Att kommunen ska uppfattas som en samordnad aktör Utbildning i offentlig upphandling för att förenkla för företag

Handlingsplan, ännu bättre service FÖRBÄTTRA: Ständiga förbättringar av den kommunala servicen till företagen tex hemsida, ta fram riktlinjer, tydlighet, vilket språk används Effektivisera och tydliggöra handläggningstider och beslutsprocesser Internutbildning: myndighetsutövning, bemötande, förstå företagares situation mm

Handlingsplan, ännu bättre service Genomförda aktiviteter enligt handlingsplanen Företagsbesök med politiker och tjänstemän Årlig näringslivsdag med kommunfullmäktige Dialogträffar med näringslivet och dess organisationer Nätverksträffar med näringslivet Frukostmöten/Morgonpass Näringslivsservice – företagsbesök Samarbete och partnerskap i utvecklingsprojekt

Handlingsplan, ännu bättre service Utbildningssatsningar Förenkla helt enkelt SKL, bemötande, myndighetsutövning, tillgänglighet, klarspråk, mångfald, vem skriver vi för/till? Lära känna varandras processer - processmöten Servicemätningar Förenkla och förbättra informationen till företagen på hemsidan, tillståndslots

Handlingsplan, ännu bättre service Heldagsutbildning för leverantörer om offentlig upphandling Informationsträffar om kommunens upphandling Framåt helt enkelt – summering Resursförstärkning för att klara mål för tillväxt och service nivåer

Handlingsplan, ännu bättre service Uppföljning Utvärdering av samarbetsformer, aktiviteter Löpande kundundersökningar Redovisning av löpande arbete INSIKT 2013