MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Niklas Usher Holmgren 1
Varför finns MMS? Loggkanalerna MMS databas TV-tittandet idag Panelen Basundersökningen Panelmatrisen Så mäts TV-tittandet Officiellt rådata på individnivå (ORPI) Definitioner Valuta Mått MMS Gyllene regler Agenda 2
Varför finns MMS? Ägarna samlade Kontroll Förhandlingsstyrka Kontinuitet Samlad TV-expertis Lättare byta mätbolag Långsiktig planering 3
Loggkanalerna 4
Volymer i MMS databas Det finns 1,9 miljoner sända TV-program från Antal sända program ökar dagligen med ca: 800 nya sända program från loggkanalerna. Det finns 18 miljoner sända reklamspottar från 1998 Antalet sända spotar ökar dagligen med ca: nya sända spottar från loggkanalerna. 5
Rapporter om TV-tittandet På MMS hemsida; under ”Publicerade rapporter” kan man löpande läsa om TV-tittandet. Veckorapport Månadsrapport Halvårsrapport Årsrapport Event/specialrapporter 6
Tittartid
Tittartid i olika målgrupper 8
Tittartid månadsvis 9
TV-tittandet timme för timme 10
TV-tittarpanel 1350 hushåll 2600 personer TV-mätare på alla hushållets TV-apparater. Fjärrkontroll där varje familjemedlem har en egen knapp. Vart kommer tittarsiffrorna ifrån? 11
Hur går det till, rent tekniskt? TVM5 mätaren – via banner Klarar endast live-TV. Utgör ca: 60% av hushållen i panelen. Unitam mätaren – via ljud Klarar både live-TV och timeshift. Utgör ca: 40% av hushållen i panelen. 12
Basundersökningen Kartläggning av befolkningen Underlag för framräkning av tittarsiffror Rekrytering av panelhushåll Hur vet vi hur verkligheten ser ut? 13
Panelhushållen får information och utbildning i flera steg. Hur vet vi att panelhushållen gör som de ska? Teknikern ringer Information med post RekryteringBasundersökning 14 Regelbundna kontroller Mail och telefon Handbok Teknikern besöker hushållet
Panelmatrisen - Kontrollvariabler 15
Så här mäts TV-tittandet 16 Nielsen Kanalerna MMS
Officiellt rådata på individnivå (ORPI) Nielsen levererar två filer till MMS med ORPI. Tittarefakta filen (gårdagens tittarefakta) Vem Ålder Kön Urbaniseringsgrad Dagens vikt Tittarpass filen (gårdagens tittarpass) Vem Vad När Hur Var 17
Ett TV-dygn sträcker sig från 02:00 till och med 25:59. Registrering av tittande sker på sekundnivå men rapportering sker på minutnivå. ”Kampen om minuten” innebär att om det finns flera tittarpass under en viss minut så vinner längst tittarpass hela minuten, om oavgjort så det senaste. En reklamspot ärver sin startminuts värden. Månad och år består av ett antal hela veckor. Gäster hos panelhushållen registreras och lever för en dag. Tittandet redovisas för individer, inte för hushåll. Definitioner 18
Overnights (OV) Preliminära tittarsiffror dagen efter livedagen. Innehåller livetittande samt TS-tittande samma dag (VOSDAL). L + T0 = OV Konsoliderat data (KO) Slutgiltiga, officiella tittarsiffror (8 dagar efter livedagen). Innehåller livetittande och VOSDAL samt TS-tittande upp till 7 dagar efter livedagen. L + T0 + T1 + T2 + T3 + T4 + T5 + T6 + T7 = KO Valuta 19
De olika mått i MMS TV-valuta Tittartidsorienterade. Räckviddsorienterade. Räckvidd och frekvens. 20
Rating eller genomsnittlig publikstorlek Avser genomsnittlig minut under en tidsperiod (program, dagdel) Genomsnittlig tittartid Genomsnittlig tittartid per dag och möjlig tittare. Share eller tittartidsandel Hur stor del av det faktiska tittandet under en viss period som tillfaller ett program eller en viss kanal. Tittartidsorienterade mått 21
Officiella beskrivningar från MMS som heter MMS Gyllene Regler. Det är en samling definitioner och regler för hantering av tittardata och beräkning av tittarsiffror. Regelverket kan användas i flera olika sammanhang, t.ex. av olika analysverktyg som då förväntas ge samma resultat. MMS certifierar de programvaror och system som korrekt tillämpar MMS Gyllene Regler. Valutan styrs av MMS Gyllene Regler 22
Varför en valuta? Skapar jämförbarhet mellan leverantörer, program, kanaler m.m. Möjliggör utvärderingar av sändningsinnehållet. Möjliggör kampanjuppföljning – leveranskontroll. Skapar ordning och reda för köpare och säljare på en marknad som omsätter över 5 miljarder. 23
Den är accepterad och använd av en hel bransch. Fullständig öppenhet / transparens. Den goda valutan lever genom att den ständigt utvecklas och anpassas till den media verklighet vi har. Vad kännetecknar en god medievaluta? 24
Web-TV Web-TV – via trafikmätning MMS kommer under hösten även lansera mätning av rörlig bild på weben. 25
Så här mäter, räknar och rapporterar MMS TV-tittandet MMS TV-panel MMS TV-valuta MMS Akademier 26
Tack för idag! Mona Wikman: Niklas Usher Holmgren: 27