ITP – IT för Personligt Arbete VT 2006 Lisa Brouwers

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till Förskolan Lodet
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Gymnasiearbetet p..
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
En guide i praktisk loggboksanvändning
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Vadstena 30/ •ITIS ÅR 2002, Platser 2001/2002 •Behov av skolledarutbildning ht 2001? •Extra.
FTP, HTTP, HTML, XML och XHTML
Videokonsultation med medborgare
TUMLARENS FRITIDS TEL  MORGONFRITIDS KL –  STÄNGNINGSAVDELNING: BADSTRANDEN – TEL  MÄRK KLÄDER OCH SE.
APL BF Vecka (5 v) Undantag: torsdagar 8.00 – torsdagar 8.00 – fredagar 8.00 – 9.30.
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Viktorija Kalonaityte
Campus Växjö Viktorija Kalonaityte
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Välkomna till föräldramöte för klass 4C
Introduktion till examinationsuppgift Intro-TYK A Skriftlig grupprapport 30 min Introduktion Frågor 2 tim 20 min Arbetet i din TYK-grupp startar Gruppindelning:
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Coach.
Välkomna till Skogens föräldramöte!
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Undersökningsmetodik och statistisk dataanalys, grundnivå, 15 p VT 2008.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
GK/ÖK:ITO HT06 IT i organisationer.
- ett kommunikationsverktyg som underlättar First Class - ett kommunikationsverktyg som underlättar  Underlättar vad?  För vem?  Behov?
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
HALMSTAD UNIVERSITY LEKTION 8 SAMMANFATTNING. MÅL - Helhetsbild av verksamhetsstyrning - Dess aktuella relevans - Tips och dåd inför tentamen.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Välkomna till Pedagogen!
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Valinformation 8 mars 2013 Ekonomisk styrning HT 2013.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Vad ska ingå i uppgiften?
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Projektmetodik Varför projektmetodik? Viktig del i kommunikation - Samarbete och planering tillsammans med andra än närnaste kollegor -
732G22 Grunder i statistisk metodik
Ingenjörsprojekt för Teknisk Biologi och. Kemisk Analysteknik
Hej alla glada elever och föräldrar i Östadkulle Ridklubb! Vi har nu uppdaterat medlemsregistret och fått tillgång till allas mailadresser. Syftet med.
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Välkomna till föräldramöte för klass 5A
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Grundläggande icke-linjär redigering (A.2) HT-2012, 7,5 hp Peter Lundholm (Lärare) Daniel Nylén (Lärare, kursansvarig)
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Välkommen till kursstart Konstpedagogik 1 Ht-11
Projekt i Projektledningskursen och Introduktion till Projektbaserad produktutveckling (“IPP-kursen”
GJ It i organisationer Gudrun Jeppesen DSV.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
Introduktion. Administration Jag, B448, , Kursböcker enligt webben Schema enligt webbenwebben Laborationer 23, 29/10 + 7/11 kl
Kursintroduktion 2 Programmeringsteknik, 4p vt-00 Lärare/handledare Föreläsningar Thomas Johansson ank Marie Nordström
Experimentella metoder 2006 Inledning Kerstin Jon-And.
Kognitiv sjukdom i klinisk vardag Onsdag B63/3Torsdag B63/3Fredag B63/ INFO och allmänt (O) Vaskulär kognitiv störning
Experimentella metoder 2007 Inledning Kerstin Jon-And.
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Idrott och hälsa 1. Vem är MT? Maria Talevska Hemsida: mariatalevska.weebly.com.
Kommunikationspass Jag heter
1 Information inför val av kandidatarbete (och val av valfri kurs vt-16) Valet Kandidatarbetet Masterprogram (lite!)
F&U-kurserna Delkurs 1 & Delkurs 2. Detta kommer ni få ut av kursen/kurserna.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
Presentationens avskrift:

ITP – IT för Personligt Arbete VT 2006 Lisa Brouwers

Föreläsning 1 Del 1 (c:a 1 h) Presentation av medverkande, presentation av momentet, adm. Frågor Del 2 ( 1.5 h) Grundkunskaper – kap 1 & 2

Presentation av personer som är involverade i ITP Examination Distans eller Campus? First Class Kurslitteratur Grupper och anmälan Pedagogisk tanke

Involverad personal Föreläsare –Lisa Brouwers –Peter Mozelius –Eriks Sneiders –Jeffy Mwakalinga Seminarieledare –Eriks Sneiders –Bernt Karlsson Handledare –Lisa Brouwers –Eriks Sneiders –Bernt Karlsson

Examination 1.Uppgifter (Max G) 1.Individuell 2.Grupp 3.Grupp 2. Aktiv närvaro vid 2 seminarier (Max G) 3. Skriftlig tentamen (Max VG) Betyg VG ges vid VG på tentamen (samt G på uppgifter/seminarier) Tentamen: 27 mars

Uppgifter 1 (individuell) –Komma igång med First Class –Och DAISY (administrativt system) –Göra en hemsida 2 (grupp – basgruppen) –Instuderingsfrågor till ett kapitel i boken Detaljerad info (kapitelindelning) när gruppindelningen är klar 3 (grupp – basgruppen) –Rapport – ni jämför funktionaliteten hos olika OS mall –Opposition –Presentation på Sem 2.

Laborationer = övningstillfällen Vi erbjuder hjälp att komma igång med datormiljön för de studenter som så önskar. Eget arbete i datorsal, en handledare hjälper till. Tillfällle 1: to 26 mars (18 – 21) Tillfälle 2: tis 31 mars (18 – 21) Laborationerna är helt frivilliga

Seminarier Seminarium 1 –Texter om distansarbete skall läsas inför seminariet. Finns i Firs Class (Dokumentation) –Utformning av arbetsregler inom basgrupperna Seminarium 2 –Kort presentation av grupparbetet –Opposition – Försvar

Distans eller Campus? Ni kan välja det alternativ som passar er bäst (ibland campus, ibland distans går också bra) Dock: fysisk närvaro obligatorisk vid seminarium 1 (1a el. 2a feb) och vid den skriftliga tentamen (27e mars) Föreläsningar 1, 2, 4, 7 och 9 (måndagar) ges här på DSV. Föreläsningar 3, 5, 6 och 8 ges på distans. Se schema. Material från alla föreläsningar (bilder/ ljudfiler/ textmaterial) läggs ut i First Class samma dag eller (vid campus- föreläsningar) dagen efter I konferensen “Föreläsningar VT06”. Grupparbeten sker framförallt via FC - ni kan själva välja att dessutom träffas “på riktigt”.

First Class Kommunikationssystem vid DSV Forum Klient Webgränssnitt ITP-ikon skall finnas på skrivbordet – maila mig om det inte gör det!

Gruppindelning Seminariegrupper och Basgrupper En seminariegrupp består av 5 – 6 basgrupper. Grupparbeten utförs inom basgruppen, c:a 6 studenter. Alla basgrupper inom en viss seminariegrupp genomför seminarierna tillsammans. Ni anmäler er själva till lämplig Seminariegrupp i DAISY.

Vilken Seminariegrupp...? 1. Du vill genomföra seminrium 2 på Distans Om ni vill genomföra seminarium 2 på distans skall ni anmäla er till seminariegrupp 5 – detta gäller både för studenter från GK samt från ÖK. Seminarium 1 genomförs på Campus den 2:a feb. kl – Du går på GK (20 p) SEM 1SEM 2 Campus 1a febCampus 14 mars -> Semgrupp 1 Campus 2a feb Campus 15 mars -> Semgrupp 2 3. Du går på ÖK (10 p) SEM 1SEM 2 Campus 1a febCampus 14 mars -> Semgrupp 3 Campus 2a febCampus 15 mars -> Semgrupp 4

Vilken basgrupp…? När seminariegrupperna är fyllda skapar vi ett antal basgrupper för varje sem- grupp. Ni anmäler er själva till basgrupperna. Välj en som redan är påbörjad. Schemat: S1 Grp 2 skall förstås som seminarietillfälle 1 för alla basgrupper som ingår i seminariegrupp 2. Vid detta tillfälle har alltså seminariegrupp 2 sitt första seminarium. S2 Grp 3 betyder seminarietillfälle 2 för seminariegrupp 3.

Sätt igång direkt! Viktigt att ni anmäler er så snart som möjligt Har ni problem att anmäla er? –Ni har inte fått konto ännu? Betala kåravgift och aktivera Campuskortet –(Kårexp. plan 4) Registrera er på Studentexp. Plan 6 Hiss A (medtag Campuskort) Mottagningstider Studentexp: Mottagningstider: Måndag Tisdag Onsdag , Torsdag Fredag –Förstår ni inte/kommer ni inte in i First Class? Kontakta mig: Lisa Brouwers eller Bernt Karlsson

Momentråd För att sökerställa kvaliten på momenten vid DSV Under pågående termin – inför framtiden En eller ett par studenter från varje seminariegrupp Vi träffas på riktigt eller konfererar i First Class Maila mig om ni är intreserade – ej betungande!

Pedagogisk tanke Kunskap kan inte överföras, man skapar den själv - tillsammans med andra. Hur? Genom att läsa, lyssna, praktiska övningar, reflektion, diskussion, och genom att uttrycka sig för andra. Detta kräver eget ansvar och eget initiativ, sök information – vänta inte passivt på att bli informerade. Om något inte fungerar – hör av dig! Vi som jobbar med kursen ITP hjälper er att skapa kunskap genom att erbjuda situationer som gynnar lärande (på olika sätt): uppgifter, seminarier och föreläsningar. Vi erbjuder feed-back och handledning.

Paus 15 min Tid för frågor, jag stannar kvar här under pausen.